IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Каква е средната мощност на нова кола, продавана във всяка европейска страна?

България е сред лидерите по този показател със 155 конски сили

Колко важна е мощността на един автомобил? За феновете на спортното шофиране тя е от основно значение, докато тези, които карат нормално, ще обърнат по-малко внимание на този показател. Той обаче играе съществена роля в много аспекти - удоволствие от шофирането, безопасност (в някои случаи) и финанси.


Европа нови коли


Основният елемент, който трябва да се вземе предвид, обаче е съотношението тегло/мощност, тъй като той влияе както на производителността, така и на консумацията на автомобила. Затова е и доста интересно да се разбере в кои държави се купуват най-много мощни коли и в кои най-малко. За целта Motor1 анализира най-новите данни, предоставени от Европейската агенция по околна среда (ЕАОС) за нови автомобили, регистрирани през 2021 г. - както по отношение на емисиите на CO2, само обем на двигателя, собствено тегло и, разбира се, мощност.

Прави впечатление, че коли с ниска мощност се купуват в Италия (среден показател 115 к.с.). На второ място са Франция и Гърция (118 к.с.), следват Малта (119 к.с.) и Хърватия (123 к.с.). Колкото и странно да изглежда, най-мощни автомобили се продават в скандинавските държави – Норвегия (211 к.с.), Исландия (193 к.с.) и Швеция (185 к.с.). България е 7-о място в Европа по този показател – средно 155 к.с., като е съвсем близо до Германия (158 к.с.).

Средна мощност на автомобилите, регистрирани през 2021 г.:

Италия: 115 к.с.
Франция: 118 к.с.
Гърция: 118 к.с
Малта: 119 к.с.
Хърватия: 123 к.с.
Испания: 130 к.с.
Словения: 130 к.с.
Румъния: 130 к.с.
Португалия: 132 к.с.
Австрия: 136 к.с.
Ирландия: 137 к.с.
Литва: 138 к.с.
Словакия: 142 к.с.
Финландия: 143 к.с.
Холандия: 144 к.с.
Унгария: 146 к.с.
Чехия: 146 к.с.
Белгия: 147 к.с.
Кипър: 148 к.с.
Полша: 148 к.с.
Дания: 151 к.с.
Латвия: 154 к.с.
България: 155 к.с.
Естония: 156 к.с.
Германия: 158 к.с.
Люксембург : 168 к.с.
Швеция: 185 к.с.
Исландия: 193 к.с.
Норвегия: 211 к.с.

Как стоят нещата с вредните емисии (СO2) по държави? Ясно е, че тук лидер е Норвегия, където над 70% от продадените нови автомобили през миналата година са изцяло електрически. Средният показател за страната е 27,6 гр/км, докато България е на 26-о от общо 29 места със 139,8 гр/км.


Европа нови коли


Средни емисии на CO2 от автомобили, регистрирани през 2021 г.

Норвегия: 27,6 г/км
Исландия : 80,3 г/км
Швеция: 88,3 г/км
Дания: 92,6 г/км
Холандия: 95,1 г/км
Финландия: 98,3 г/км
Малта: 103,5 г/км
Португалия: 107,1 г/км
Франция: 108,6 г/км
Ирландия: 112,6 г/км
Германия: 113,6 г/км
Австрия: 116,2 г/км
Белгия: 117,0 г/км
Гърция: 119,7 г/км
Люксембург: 123,8 г/км
Италия: 124,6 г/км
Румъния : 126,5 г/км
Испания: 126,8 г/км
Хърватия: 129,0 г/км
Унгария: 133,0 г/км
Словения: 133,9 г/км
Литва: 135,7 г/км
Чехия: 135,9 г/км
Полша: 136,2 г/км
Словакия: 139,2 г/км
България: 139,8 г/км
Латвия: 142,5 г/км
Естония : 142,6 г/км
Кипър: 145,8 г/км

Има и класификация по обем на двигателя за страните в Европа. Средният показател е 1524 куб. см, като нови коли с малки мотори се продават в Гърция (1318 куб.см) и Малта (1350 куб см). Тук България е на 22-ро място с резултат 1652 куб. см.


Европа нови коли


Среден работен обем на автомобилите, регистрирани през 2021 г:

Гърция: 1338 cm3
Малта: 1350 cm3
Италия: 1389 cm3
Португалия: 1392 cm3
Франция: 1401 cm3
Холандия: 1402 см3
Хърватия: 1438 cm3
Словения: 1441 cm3
Румъния: 1446 cm3
Испания: 1471 cm3
Дания: 1517 cm3
Белгия: 1525 cm3
Литва: 1543 cm3
Словакия: 1554 cm3
Чехия: 1558 cm3
Кипър: 1570 cm3
Ирландия: 1572 cm3
Унгария: 1575 cm3
Австрия: 1,576 cm3
Финландия: 1598 cm3
Полша: 1611 cm3
България: 1652 см3
Естония: 1669 cm3
Германия: 1696 cm3
Латвия: 1705 cm3
Швеция: 1706 cm3
Люксембург: 1755 cm3
Исландия: 1796 cm3
Норвегия: 1940 cm3

Норвегия държи и рекорда за най-тежка кола (1961 кг), следвана, донякъде изненадващо, от Малта, чието средно експлоатационно тегло е 1797 кг.


Европа нови коли


Средно собствено тегло на автомобили, регистрирани през 2021 г.:

Гърция: 1325 кг
Италия: 1369 кг
Хърватия: 1378 кг
Франция: 1393 кг
Румъния: 1407 кг
Португалия: 1432 кг
Испания: 1435 кг
Литва: 1443 кг
Словения: 1453 кг
Чехия: 1472 кг
Словакия: 1478 кг
Кипър: 1481 кг
Унгария: 1489 кг
Холандия: 1491 кг
България: 1500 кг
Ирландия: 1,504 кг
Полша: 1520 кг
Белгия: 1524 кг
Естония: 1,531 кг
Австрия: 1542 кг
Дания: 1577 кг
Латвия: 1555 кг
Германия: 1577 кг
Финландия: 1585 кг
Люксембург: 1599 кг
Швеция: 1708 кг
Исландия: 1796 кг
Малта: 1797 кг
Норвегия: 1961 кг.

И накрая се предлага класификация, създадена от съотношението тегло/мощност, като средните показател за Европа е 10.62 кг на 1 конска сила. И тук България е на едно от последните места – 25-о от 29 с 9,67 кс. на 1 кг.

Съотношение тегло/мощност на автомобилите, регистрирани през 2021 г.:

Малта: 15,10 кг/к.с.
Италия: 11,90 кг/к.с.
Франция: 11,80 кг/к.с.
Австрия: 11,33 кг/к.с.
Гърция: 11,22 кг/к.с.
Хърватия: 11,20 кг/к.с.
Словения: 11,17 кг/к.с.
Финландия: 11,08 кг/к.с.
Испания: 11,03 кг/к.с.
Ирландия: 10,97 кг/к.с.
Португалия: 10,84 кг/к.с.
Румъния: 10,82 кг/к.с.
Литва: 10,45 кг/к.с.
Дания: 10,44 кг/к.с.
Словакия: 10,40 кг/к.с.
Белгия: 10,36 кг/к.с.
Холандия: 10,35 кг/к.с.
Полша: 10,27 кг/к.с.
Унгария: 10,19 кг/к.с.
Латвия: 10,09 кг/к.с.
Чехия: 10,08 кг/к.с.
Кипър: 10,00 кг/к.с.
Германия: 9,98 кг/к.с.
Естония: 9,81 кг/к.с.
България: 9,67 кг/к.с.
Люксембург: 9,51 кг/к.с.
Исландия: 9,30 кг/к.с.
Швеция: 9,23 кг/к.с.
Норвегия: 9,20 кг/к.с.


0 от 500
  • #15
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Ник ( преди 1 година )
    Защо България да е от последните места за тегло/к.с. ?. Много простичко- колкото по малко килограми теглите толкова ви е по леко.
  • #14
    5 rate up comment 1 rate down comment
    И.а ( преди 1 година )
    Нова кола в БГ не е изгодно. 300 лв вноска на месец ок, а първоначалната обикновено е доста висока.
  • #13
    6 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    Скъпо се подържат стари лимузини и стари премиуми.защото и немците са го казали че евтин премиум няма.в много случаи един автомобил втора употреба излиза по евтино от колкото нов като сложиш закупуването му ,маслото и другите съпровождащи разходи.а ако нямаш пари да поддържаш евтин автомобил значи кола не ти трябва.всеки един шофьор трябва да може да подържа един минимум.като гуми за сезона,да подържа спирачната система в изправност и окачването и т.н
  • #12
    5 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    Един автомобил че е стар не означава непременно че е по скъп за поддържане.много зависи от класа автомобил, конструктивното му състояние.дали е със сложно окачване, обурудване,излишни компютри и много други дублиращи се системи.и от общото техническо състояние на автомобила.навременната подръжка спестява излишните разходи и удължава живота на машината
  • #11
    2 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    От осно лизинга...там ти офират кожата още с лихвите.единственото предимство е, че караш модерна и сигурна техника в гаранция. Не се притесняваш като тръгнеш от точка а до точка це и стигнеш само до точка бе.И аз вече съм на тема стар автомобил, 12-та година кара и честно казано, разходите си държат ниво ако изключа липсата на лизинг. Спрях да и правя каско, почна да се очуква тук и там. Реша ли да я правя, ще ми заминат парите, дето не дадох за Каско.Добре, че е още на 87000 км...
  • #10
    1 rate up comment 0 rate down comment
    бъчваря ( преди 1 година )
    Това килограм на конска сила със шофьора ли е или само с магарето? Общо взето безсмислена класация в днешно време, когато тежките и мощни ел.мобили са разпределени неравномерно по държави.
  • #9
    2 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Само че това е валидно само за БГ, номер 8.
  • #8
    9 rate up comment 2 rate down comment
    Fury ( преди 1 година )
    До # 7. "По-евтино е да се плащат вноските на нова кола отколкото да се поддържа стара. Затова повечето са нови" Ами не е така! Преди 15 г. купих Астра за 2500 лв. и след 10 г. я продадох за 2000 лв. Плащал съм данък 36 лв. Почти никакви скъпи ремонти! Като купиш нова Пежо 208 за 25 000 лв. плюс каско и данък и лихви по лизинга стават 30 000! След 10 г. я продаваш за 7-8 000 лв. Загубата е около 24 000 лв! Много евтино!!!
  • #7
    4 rate up comment 2 rate down comment
    Не от БГ ( преди 1 година )
    Хората тук си купуват коли, които да им вършат работа. Няма перчене и гъзарщина. Не им трябват и 200 коня, това че ще вдигне 120 на магистралата 5 секунди по-бавно проблем ли е? Обикновено колата на съпругата е от класа на "Пежо" 207 или 307. По-евтино е да се плащат вноските на нова кола отколкото да се поддържа стара. Затова повечето са нови. Напоследък виждам все повече "Дачия", всички модели.
  • #6
    6 rate up comment 0 rate down comment
    Propov ( преди 1 година )
    Скандинавските държави водят по мощност и тегло, защото там над 50% от новите коли са ел. То ест над 2 тона и над 300 коня. В БГ картинката е доста странна, защото фирмите купуват малолитражки, частните лица М-ки , S-ки и AMG-та. Средна класа хора няма, затова и при колите е така. Интересно, Германия с магистралите си и високите доходи, там би трябвало да се купуват мощни коли. Ама явно са скръндзи, пестеливци.