IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Криза за литий заплашва автомобилната индустрия

Цените на най-търсения метал за електромобилите растат главоломно

В света започна криза за литий и това ще удари още по-тежко автомобилостроенето. Недостигът на най-лекия метал може да влоши живота на автомобилната индустрия, защото световните цени на лития не просто растат - те летят в стратосферата. Ако миналото лято цената на тон от този материал се колебаеше на границата от 10 000 долара, то в края на август 2022-а достигна най-високата си стойност за всички времена - над 79 000 долара за тон, съобщава Autonews. 

 

756641747247965.jpg

 

И основната, почти единствената причина за това, е автомобилната индустрия. Или по-скоро глобалната надпревара за електрическото бъдеще. Което при такива темпове може да дойде много по-късно, отколкото еколозите искат и корпорациите казват. Според Bloomberg през 2021 г. производството на цялата потребителска електроника, в която се използва литий, е отнело 66 000 тона еквивалент на литиев карбонат, други 132 хил. тона са били необходими за всички останали глобални индустрии, а електрическите превозни средства за същия период „консумират“ 272 000 тона! Тоест те представляват повече от половината от общия обем.

И това е само началото. През 2020 г. глобалните продажби на електрически автомобили възлизат на 2,3 милиона бройки, а през 2021 г. вече са почти 5 милиона. Прогнозата за края на тази година е около 8 млн. До 2025 г., според анализаторите, тази цифра трябва да нарасне до 20 милиона, а до 2030 г. - да надмине границата от 30 милиона автомобила годишно.

 

6a351987d406227816a47dfa47540475-2013-07-7vgpoqfd0wqdjw799ec1.jpg

 

Това означава, че ще е необходим шест пъти повече литий за производството на батерии - около 1,7 милиона тона годишно. Ръстът в търсенето на литий породи множество изследователски инициативи, всеки бърза да намери нови начини за добиване и който успее, ще удари джакпота. Не се предвиждат и достойни алтернативи на литиевите батерии.

Въпреки многото различни технологии, литиево-йонните батерии остават най-добрият вариант по отношение на цена, капацитет, издръжливост и безопасност. Анализаторите са единодушни, че значителен напредък в тази област не може да се очаква поне през следващите десет години.

 

756641728616758.jpg

 

Какво означава всичко това? Изглежда, че революцията в електромобилността, ако не бъде отменена, може сериозно да се забави. Изоставането на реалните нива на производство от публикуваните планове изглежда неизбежно и цялата идея изглежда дори по-малко „зелена“, отколкото еколозите декларират.

Малко вероятно е това да накара целия свят да промени решението си и напълно да се откаже от прехода към електричество, но автомобилите с двигатели с вътрешно горене определено ще останат в експлоатация през 2030 г., през 2035 г. и вероятно дори през 2040 г.

 

 

0 от 500
  • #29
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Химик ( преди 1 година )
    Добре че ти си учил химия, за да ни образоваш. Да спомена само, че китайците вече направиха и натриеви батерии, като вместо литий, използват натрий, понеже са метали с много близки свойства. Него също могат да го извличат от морска вода, защото в нея има разтворен освен литий, също така и натрий във формата на натриев хлорид, който ядеш всеки ден. А бе за какво го ядеш този метал? И как по дяволите извличат метал от вода?
  • #28
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    До 17,да бе то за това за тон се плаща без пари некакви си жълти стинки 79000 долара.А оня с извличането на литии 8 коментиращ е направо къртач,от вода ще вади метал.Ех майкааа,на тоя предмета химия му е като езика на инопланетяните.
  • #27
    0 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Вече има органична пласмаса и ще се почистят планините от пластмаса. Индийците може и от тях да се топлят по метода на ковачки.
  • #26
    1 rate up comment 0 rate down comment
    до дизеловата принце ( преди 1 година )
    Лития и другите ЦЕННИ метали са скъпи. НЯМА ДА СЕ ИЗХВЪРЛЯТ!!!Ще се ПРЕРАБОТВАТ, ЗАЩОТО СА СКЪПИ! Поняли?
  • #25
    3 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    След няколко века в учебниците по история ще има парна епоха, петролна епоха и след това литиева епоха. Вероятно и тя ще свърши и ще бъде заменена от нещо по-добро. Важното е, че има подобрение - всяка следваща епоха е все по-чиста.
  • #24
    5 rate up comment 0 rate down comment
    До 18 ( преди 1 година )
    Не се притеснявай! Оловните акумулатори в световен мащаб се рециклират на 99%, защото оловото е сравнително скъп материал. Материалите в литиево-йонните батерии са десетки до стотици пъти по-скъпи и никой няма да ги изхвърли на сметището. Най-скъпия и енергоемък/замърсяващ процес не е добива на материалите, а пречистването им до подходящите за производство на батерии нива. В старите батерии, материала вече е пречистен и готов за повторна употреба. Вече има недостиг на батерии за рециклиране ...
  • #23
    3 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    18, в Индия е баба ти. Да, PET бутилки пращат натам за изхвърляне, защото пластмасата в тях не струва нищо и е по-евтино да се произведе нова. Но батериите на електромобилите ВЕЧЕ се рециклират активно, защото е много по-изгодно от добиването на нови изкопаеми. Тесла и други фирми имат рециклиращи инсталации, при това работят изключително екологично. Същото се отнася за много, много други инсталации, за които дори има глад за отпадъци.
  • #22
    1 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Тоест са договорили както настоящите възможни количества, така и бъдещето производство на все още не разработени мини в които са инвестирали доста милиарди. Нали точно този въпрос ви задавам от години - откъде останалите тогава ще вземат материали или батерии? Нали затова ви казвам, че ще им е трудно до невъзможно да си направят собствени заводи за батерии, защото няма да имат материали? А разработката на нови находища е дългосрочен процес, за който са необходими минимум 5 до 10 години.
  • #21
    2 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Литий има страшно много по земята и е сравнително лесно достъпен. Другото важно е, че след като се изкопае необходимото колечество литий за всички коли по земята, няма да има нужда постоянно да се копае още и още като с петрола - оттам нататък ще се рециклира вече използвания за батериите. Винаги ще има нужда от известно ново количество, защото нуждите на човечеството растат, а и рециклирането не може да се прави безкрайно, но добивът ще се закрепи на доста по-ниски нива.
  • #20
    3 rate up comment 1 rate down comment
    До долния ( преди 1 година )
    Ето това е ключовият въпрос! Нали точно това ви обяснявам от години. Докато всички отричаха електромобилите, tesla подписа дългосрочни договори за увеличаване на производството и доставката на всички материали за батерии с 50% до 2030 година, като за тогава са договорени материали за 3 терават часа батерии годишно, което стига за 40 милиона електромобила, но тесла ползва батерии и за други дейности. Затова е договорила и допълнителни батерии от други производители за всички възможни количества.