Показаният по-рано тази година Ioniq 6 се готви да дебютира на пазара и ще го направи като шампион по ефективност. Корейският седан всъщност поставя нови стандарти сред автомобилите с нулеви емисии в своята категория по отношение на автономността и най-вече на потреблението.
Версията с батерия от 77,4 кВт/ч всъщност, поне според стандартите за хомологация на WLTP, може да измине 614 км с едно зареждане, като се нуждае средно от 12,6 кВт/ч на 100 км. Подобни стойности не са лесни за постигане при реално шофиране, но позволяват да се правят надеждни сравнения, като се изчисляват еднакво за всички автомобили.
Разглеждайки цикъла WLTP, става ясно, че към момента само Dacia Spring е по-добър от Ioniq 6 - автомобил от напълно различна категория и ценови диапазон, който постига 12 кВт/ч. Откъде идва технологичният успех на корейски седан, който харчи почти колкото супер малка градска кола?
Да започнем от самото начало - Ioniq 6 е изграден върху E-GMP - платформа, проектирана от нулата и предназначена само за електрически автомобили. На нея групата Hyundai-Kia вече създаде два успешни модела - Ioniq 5 и Kia EV6. Въпросната платформа е с 800-волтова архитектура - нишово решение (засега го има само Porsche Taycan), което подобрява управлението на енергийните потоци, както и гарантира по-високи мощности на зареждане.
E-GMP се характеризира с наличието на един или два особено компактни електрически мотора и използва термопомпа, както и усъвършенствана система за охлаждане и отопление на батерията, която гарантира по-ефективно управление на температурите при всякакви климатични условия. И всичко това се изразява в по-добра обща ефективност.
Ефективността за Ioniq 6 означава и изключително точна аеродинамика. Корейският седан, който има каросерия със заострени и елегантни линии, може да се похвали с коефициента на аеродинамично съпротивление Cx от 0,21. Той е постигнат благодарение на фината работа, извършена върху всички повърхности. За да се намали задната турбуленция, има спойлер, който се простира над вратата на багажника.
Освен това има две активни клапи в долната част на предната броня, специално проектирани колела и малки аеродинамични израстъци, които насочват потоците към височината на арките на предните колела. За да намаляване на съпротивлението са монтирани и огледала за обратно виждане с камера със значително намалена предна част.
За да се разбере колко ефективен е Ioniq 6, достатъчно е да се каже, че Kia EV6 и Ioniq 5 - другите да модела на същата платформа, постигат разход от 17,2 и 16,7 кВт/ч 100 км. Електрическият седан се откъсва далеч пред преките конкуренти и благодарение на използването на цяла серия от компоненти, разработени точно за оптимизиране на ефективността. Сред тях са хидравлично окачване, помощно серво-управление и избор на специални гуми – всичко това подчинено на целта за намаляване на консумацията на енергия.