IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Шефовете на Stellantis и Renault притеснени за електрификацията

Опасенията на Карлос Тавареш и Лука де Мео са свързани с цените, инфраструкурата и свободата на движение

Забраната за продажба на бензинови и дизелови автомобили в Европа през 2035 г. е надвиснала като сянка над автомобилната индустрия и с нейното приближаване все повече се увеличават скептичните мнения. Все по-често се чуват и такива от ръководители на най-големите производители в света, сред които са Лука де Мео и Карлош Тавареш, управляващи концерните Renault и Stellantis.


Тавареш и Де Мео


В интервю за френския вестник Le Parisien двамата не пропуснаха да подчертаят сложността на прехода към изцяло електрически превозни средства и да изразят опасенията си, тъй като вече компаниите им се сблъскват с огромни проблеми. И те се свързани не толкова със самото производство, колкото с енергетиката и инфраструктурата.

На първо място, разбира се, е проблемът с разходите. Самото решение за забрана на двигателите с вътрешно горене е „спуснато отгоре“ на производителите, без да бъдат взети под внимание многобройните проблеми. И най-вече тези, свързани с цената на електрическите автомобили.

„Ако електрическите превозни средства са скъпи, те ще бъдат елитарни, средната класа няма да има достъп до тях и ще имаме голям проблем със социалната стабилност. В същото време, ако не осигурим достатъчно обеми на производство, няма да има никакъв ефект върху околната среда“, категоричен е Тавареш.

Същото повтаря и Де Мео: „Все още сме във фаза на технологичен пробив, по време на който, по дефиниция, новите продукти са скъпи. Днес привилегированите, които имат средствата, гараж и стенна кутия за зареждане у дома могат да си позволят електрически превозни средства. А останалите?“

Едновременно с това цените продължават да растат заради геополитическата ситуация и липсата на суровини, като не се очаква това скоро да се промени. Това ще увеличи пропастта между тези, които могат да си позволят нова кола, дори и електрически, и тези, които не могат. В същото време Китай се възползва от ситуацията и навлиза на пазара в Европа с модели на по-ниски цени, като техният брой расте непрекъснато. Европейските производители се оказват притиснати до стената и трябва да реагират незабавно – както по отношение на продуктите, така и на цените.

Другият голям проблем, които отбелязват двама от най-важните хора в автомобилната индустрия, са пътищата и инфраструктурата. Това се отнася най-вече за зарядните станции и необходимостта от модернизиране на електрическата мрежа, която ще трябва да ги захранва.

„Имаме работа с инфраструктура, която е една от най-старите в света. В момента да накараш екологично чистите коли да работят е като да пуснеш филм на Netflix на мобилен телефон отпреди 20 години”, коментира Де Мео.

Дори огромен град като Париж, където по-късно този месец ще се проведе едно от най-големите автомобилни изложение в света, е с остарял градски дизайн и той изобщо не е подходящ за експлозията на нова градска мобилност. На това мнение са и двата топ-мениджъра, като те смятат, че използването на електромобил в подобни условия може дори да създаде стрес у хората.

И двамата ръководители са категорични, че концепцията за свобода на движението трябва да остане основна част от живота на хората по време и след завършване на енергийния преход. Има обаче много въпроси, на които все още не може да бъдат намерени отговори. Един от тях, например, е: „Когато имаме само чисти, безопасни и достъпни автомобили, ще продължим ли да оказваме натиск върху автомобила и да му налагаме различни ограничения, както се случва сега?“


0 от 500
  • #2
    8 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    "Все още сме във фаза на технологичен пробив, по време на който, по дефиниция, новите продукти са скъпи. "Последно господа за кога говорите? За днес или за след 15 години когато ще бъдат забранени ДВГ? Само за последните 10 години по статистика цената на литиево-йонните батерии е паднала с 89%. За последните две години цената на батериите се задържа на същите нива, защото технологията за тяхното производство по-евтинява, въпреки че някой от материалите поскъпнаха с 400%. Цените ще падат о ...
  • #1
    13 rate up comment 9 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Изплюха камъчето: "В същото време Китай се възползва от ситуацията и навлиза на пазара в Европа с модели на по-ниски цени, като техният брой расте непрекъснато." Тоест проблемът въобще не е в електромобилите, а в самите производители, които не искат да произвеждат евтини електромобили, а скъпи автомобили с двг с още по-скъпа поддръжка, за да си гонят печалбите.Ако те не искат да произвеждат електромобили, ВЕЧЕ има кой да го прави и да се погрижи за средната класа.