IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Електромобил втора ръка: какво трябва да знаете преди покупка

От Renault Zoe до BMW i3 и Tesla - вижте колко струва подмяната на батерията при различните модели

Разумно ли е да си купите електромобил втора употреба? Все повече хора в България се интересуват от електрическото задвижване - било заради модата, било заради по-ниските разходи за зареждане и безплатното паркиране в центъра на София, било от екологични подбуди. И понеже новите електромобили като цяло са твърде скъпи за повечето хора, те се насочват към пазара втора ръка - по същия начин, по който досега са си купували и конвенционалните автомобили.
      
     
BMW i3
BMW i3 е от малкото електрически модели, които са достатъчно дълго на пазара, за да има в момента голямо предлагане втора ръка. Но цените скочиха драстично от 2020 насам
     
      
Този пазар се разшири драматично в последните години. През 2019 в България се предлагаха няколко десетки електрически автомобила втора ръка. В момента търсенето в произволен сайт за автомобилни обяви ни връща над 700 резултата. Предлагането се простира от 10-годишно миниатюрно Mitsubishi iMiEV за 12,000 лева до почти ново Porsche Taycan за двайсет пъти повече. Като цяло цените на електромобилите са скочили драстично спрямо миналата година и сега BMW i3 на пет-шест години, което доскоро струваше от порядъка на 25,000 лева, се предлага средно за 45,000 лева. Електрически VW Up! е между 20,000 и 40,000 лева според годината и пробега. Renault Zoe от 2015 се предлага между 25,000 и 35,000. Има даже оптимист, който иска да ви продаде миниатюрния Citroen Ami втора употреба за 20,500 лева (макар същият да струва чисто нов 7,290 евро във Франция с всички такси и без никакво чакане). Nissan Leaf от първо поколение на десетина години може да се намери за малко над 20,000 лева.
     
       
Volkswagen, батерии
При повечето производители подмяната на батерията е много скъпа, защото самите батерии идват от външни доставчици. Надеждата на компании като VW е да намали цените, когато започне масово собствено производство
   

     
Дори и при тези драстично пораснали цени, употребяваните електромобили си остават по-достъпни от новите. Само имате предвид едно: те са съвсем различна стока от колите с двигател с вътрешно горене. При последните рискът при покупка втора ръка е не е голям - и можете допълнително да го намалите, като проучите кои модели са относително по-дълговечни и се постараете да разберете как е била експлоатирана конкретната машина, която ще купувате. А даже и да не го направите, ремонтът или подмяната дори на най-скъпите компоненти обикновено струва не повече от няколко процента от стойността на самия автомобил (освен ако сте си купили S-класа за 2,000 лева, разбира се).

При електромобилите е съвсем различно заради батерията. Тя има ограничен живот, който може допълнително да се съкрати при неправилна експлоатация. А подмяната често струва половината от цената на автомобила на старо. Или дори я надхвърля. В галерията долу сме цитирали цените за смяна при някои от най-популярните електрически автомобили на пазара. Имайте предвид, че това са цени на производителите и на официалната им дилърска мрежа. Не е проблем да си купите батерия от Китай или втора употреба - само че тогава рисковете при ремонта стават повече и са изцяло за ваша сметка.
      
      
Какво трябва да знаете при електромобилите втора ръка (ГАЛЕРИЯ):

  
   

0 от 500
  • #21
    5 rate up comment 2 rate down comment
    до 19 ( преди 1 година )
    Айде пак дивотии. Какво друго да пишат платените статийки, вързани към лукойл и москва? Обратното ли? Какво ли се напъвам да ви обяснявам какво значи триеще си части или КПД. Карайте си ладите на 40 години или голфовете на 30. "По-просто устроени са на пръв прочит." С тези думи сам си признаваш, че нищо не знаеш по темата. Всеки път един и същи дивотии.
  • #20
    4 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    НЕ СТЕ ВИЖДАЛИ 20 БОНА НАКУП????? Верно ли бе, кухари? А другият гений вика, че нямало значение каква динамика имат електромоторите?????След като не знаете и не можете нищо, ЩО НЕ СИ мълчите?
  • #19
    4 rate up comment 2 rate down comment
    До #7 ( преди 1 година )
    Поне според някакви статистики по разни статии пишат, че всъщност електромобилите имат повече проблеми. По-просто устроени са на пръв прочит. Всъщност са доста сложни откъм управление на температура на батерията. Софтуера също е сложен и си имат доста проблеми. Имат си и масло и охладителна течност. Да, като цяло са с по-евтина подръжка, но какво от това, като цената им е висока.
  • #18
    8 rate up comment 0 rate down comment
    miro1270 ( преди 1 година )
    Странен въпрос-някога да сте купували използвани батерий ?
  • #17
    1 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Отделно електричарите наблягате на това че са прости съответно здрави и вървят за без пари и за това рентабилни. А я само сметни каското на една кола 100-120к и на една за 40-45к. На ДВГ-то ще е от сорта на 3к лв на електричката ще е около 6-7к лв. 3к лв разлика. Това в момента са ти 1000л гориво. Сложи песимистичен разход от 8/100 - 12500 км на година. Ако зарждаш *** публични станции имаш едни 15лв/100 - тези 12500 км ще ти струват всъщност 1800лв - реално разликата не е голяма в разхода.
  • #16
    6 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    До 7 при еднакви коне по-голяма мощност?! Конете СА мощност. Няма значение ел, (турбо) двг или газо турбинен 100 коня са си 100 коня и вървят като 100 коня. Има разлика само как се разгръща мощността. Да електричките са страхотни, но колко струват. В момента ти започват от 80к нови с малък пробег или както виждаме 20-25к за стари. А тук говорим дори само за стари. Дори в момента за 15к ще вземеш една прилична Астра за още 10к ще я направиш като нова а не тепърва да трепериш за батерията.
  • #15
    7 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Хайде тийнейджърчетата които не си изкарват сами парите и висят на мама и тати да не се обаждат. До 13 дори в София средно се изкарват за 1 година тези пари, но през тази година имаш разходи. При 2 работещи 1-2 деца ти трябват поне 2500-3000 на месец. А общата заплата има няма 4к т.е. станаха 2 години. Добави 2 години за да купиш колата и излезе че работят само за колата. А ако не живееш в някой от 3-те големи града може и цял живот да не видиш 2х20к накуп
  • #14
    7 rate up comment 7 rate down comment
    Щирлиц ( преди 1 година )
    Бегайте по-далече от еУектроглупостите.
  • #13
    8 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Поздравления за информативна статия. Моля, дайте я за пример на бота Петър Захариев.
  • #12
    4 rate up comment 10 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    дизеловата принцеса цъфна. 22 бона ли нямаш, принцесо?