IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Електромобил втора ръка: какво трябва да знаете преди покупка

От Renault Zoe до BMW i3 и Tesla - вижте колко струва подмяната на батерията при различните модели

Разумно ли е да си купите електромобил втора употреба? Все повече хора в България се интересуват от електрическото задвижване - било заради модата, било заради по-ниските разходи за зареждане и безплатното паркиране в центъра на София, било от екологични подбуди. И понеже новите електромобили като цяло са твърде скъпи за повечето хора, те се насочват към пазара втора ръка - по същия начин, по който досега са си купували и конвенционалните автомобили.
      
     
BMW i3
BMW i3 е от малкото електрически модели, които са достатъчно дълго на пазара, за да има в момента голямо предлагане втора ръка. Но цените скочиха драстично от 2020 насам
     
      
Този пазар се разшири драматично в последните години. През 2019 в България се предлагаха няколко десетки електрически автомобила втора ръка. В момента търсенето в произволен сайт за автомобилни обяви ни връща над 700 резултата. Предлагането се простира от 10-годишно миниатюрно Mitsubishi iMiEV за 12,000 лева до почти ново Porsche Taycan за двайсет пъти повече. Като цяло цените на електромобилите са скочили драстично спрямо миналата година и сега BMW i3 на пет-шест години, което доскоро струваше от порядъка на 25,000 лева, се предлага средно за 45,000 лева. Електрически VW Up! е между 20,000 и 40,000 лева според годината и пробега. Renault Zoe от 2015 се предлага между 25,000 и 35,000. Има даже оптимист, който иска да ви продаде миниатюрния Citroen Ami втора употреба за 20,500 лева (макар същият да струва чисто нов 7,290 евро във Франция с всички такси и без никакво чакане). Nissan Leaf от първо поколение на десетина години може да се намери за малко над 20,000 лева.
     
       
Volkswagen, батерии
При повечето производители подмяната на батерията е много скъпа, защото самите батерии идват от външни доставчици. Надеждата на компании като VW е да намали цените, когато започне масово собствено производство
   

     
Дори и при тези драстично пораснали цени, употребяваните електромобили си остават по-достъпни от новите. Само имате предвид едно: те са съвсем различна стока от колите с двигател с вътрешно горене. При последните рискът при покупка втора ръка е не е голям - и можете допълнително да го намалите, като проучите кои модели са относително по-дълговечни и се постараете да разберете как е била експлоатирана конкретната машина, която ще купувате. А даже и да не го направите, ремонтът или подмяната дори на най-скъпите компоненти обикновено струва не повече от няколко процента от стойността на самия автомобил (освен ако сте си купили S-класа за 2,000 лева, разбира се).

При електромобилите е съвсем различно заради батерията. Тя има ограничен живот, който може допълнително да се съкрати при неправилна експлоатация. А подмяната често струва половината от цената на автомобила на старо. Или дори я надхвърля. В галерията долу сме цитирали цените за смяна при някои от най-популярните електрически автомобили на пазара. Имайте предвид, че това са цени на производителите и на официалната им дилърска мрежа. Не е проблем да си купите батерия от Китай или втора употреба - само че тогава рисковете при ремонта стават повече и са изцяло за ваша сметка.
      
      
Какво трябва да знаете при електромобилите втора ръка (ГАЛЕРИЯ):

  
   

0 от 500
  • #31
    2 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Това, разбира се, не означава, че автомобилът развива максимална скорост в момента на включване (и за щастие). Съвсем естествено не е необходим резервоар, нито каквото и да било по трасето на бензиновите/дизеловите системи. Системите за регенеративно (постепенно) спиране при което кинетичната енергия се превръща в електрическа и се връща към батерията, пък практически превръщат конвенционалните спирачки в излишни, макар че към момента те са запазени.
  • #30
    2 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Всъщност, електрическият двигател се появява още преди двигателя с вътрешно горене още в началото на 19 век. С изобретяването на евтиния бензинов двигател обаче технологията изостава. До последните 10 години, когато по редица причини електроавтомобилите отново са във възход.Сам по себе си електрическият автомобил е доста по-*** от този с бензинов или дизелов двигател. На първо място електрическият двигател има пълен въртящ момент още при запалването.
  • #29
    1 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Най-простият електромотор работи само на постоянен ток (от батерията). Токът тече през рамка, разположена между полюсите на постоянен магнит. Взаимодействието на магнитните полета на рамката с тока и магнита кара рамката да се върти. След всяко полуобръщане колекторът превключва контактите на рамката, подходящи за батерията, и следователно рамката се върти.
  • #28
    2 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Универсалните двигатели могат да работят от всякакъв тип източник.Не само дизайнът на двигателите е различен, методите за контрол на скоростта и въртящия момент са различни, въпреки че принципът на преобразуване на енергия е един и същ за всички видове.Електродвигателите се използват навсякъде. Дори у дома можете да намерите огромен брой електромотори. Електрическите двигатели се използват в часовници, във вентилатора на микровълновата фурна, в пералнята, в компютърните вентилатори, в климатика
  • #27
    0 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Има няколко вида електродвигатели. Отбелязваме два основни класа: AC и DC.Моторите от променлив ток (променлив ток) изискват работа с променлив или променлив източник (можете да намерите такъв източник във всеки електрически контакт в къщата).Електродвигателите от постоянен ток (постоянен ток) изискват източник на постоянен ток или напрежение за работа (такъв източник можете да намерите във всяка батерия).Универсалните двигатели могат да работят от всякакъв тип източник.
  • #26
    2 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Устройството и принципът на работа на обикновен електродвигател Електродвигателят е просто устройство за ефективно преобразуване на електрическата енергия в механична енергия.Тази трансформация се основава на магнетизъм. Електродвигателите използват постоянни магнити и електромагнити, в допълнение, те използват магнитните свойства на различни материали, за да създадат тези невероятни устройства.
  • #25
    2 rate up comment 1 rate down comment
    до 23 ( преди 1 година )
    Затова след като не знаеш нищо, по-добре си мълчи. Защото химията ти е мъглява колкото астрофизиката. Има такива неща като енергийна плътност и КПД. Няма никакъв смисъл да ви се обяснява за различните катоди и аноди, защото нямате знания от прогимназията.
  • #24
    4 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Зависи как е направена системата. Ако говорим за дистанционно с няколко батерии, просто сменяме прецаканата батерия. Ако производителят го е направил толкова елементарно, да, всеки ще може. Ако е на принципа на "никога не вадете батерията на телефона", няма да стане. Но подобно на всяка друга диагностика си има специални уреди за такава диагностика. С прости думи - човек отива на ел. техник и проблемът се решава с пари. Затова статията подвежда - дават за пример недъгави коли. С големи проблеми.
  • #23
    5 rate up comment 2 rate down comment
    БезСмислие ( преди 1 година )
    Проста зависимост за да имаш по голям пробег ти трябвя по голяма маса на батерията при положение че масата е еквивалент на енергията.Но за да пренесеш от точка А до точка Б по-голяма маса ти трябва повече енергия.Сиреч колкото повече увеличават капацитета на батерията нараства и масата и.При това положение така капацитета на батерията се уравновесява с нарастващата маса от там следва че електрическата кола е една голяма безсмислица.Тя не може да изминава реаони повече от 500-600км.
  • #22
    4 rate up comment 4 rate down comment
    До долния ( преди 1 година )
    Редовно си купувам за електроинструментите. Обикновено трябва да им се смени една платка за десетина лева от алиекспрес и продължават да работят с години. Тази платка е проектирана след определен брой цикли да спре да зарежда батерията. Другият проблем е ако някоя клетка избие. Обикновено вървят в комплект по две. Сменяш двете от някоя друга батерия и пак кара години. Да не мислиш че ще има разлика при батериите на електромобилите?