IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Електромобил втора ръка: какво трябва да знаете преди покупка

От Renault Zoe до BMW i3 и Tesla - вижте колко струва подмяната на батерията при различните модели

Разумно ли е да си купите електромобил втора употреба? Все повече хора в България се интересуват от електрическото задвижване - било заради модата, било заради по-ниските разходи за зареждане и безплатното паркиране в центъра на София, било от екологични подбуди. И понеже новите електромобили като цяло са твърде скъпи за повечето хора, те се насочват към пазара втора ръка - по същия начин, по който досега са си купували и конвенционалните автомобили.
      
     
BMW i3
BMW i3 е от малкото електрически модели, които са достатъчно дълго на пазара, за да има в момента голямо предлагане втора ръка. Но цените скочиха драстично от 2020 насам
     
      
Този пазар се разшири драматично в последните години. През 2019 в България се предлагаха няколко десетки електрически автомобила втора ръка. В момента търсенето в произволен сайт за автомобилни обяви ни връща над 700 резултата. Предлагането се простира от 10-годишно миниатюрно Mitsubishi iMiEV за 12,000 лева до почти ново Porsche Taycan за двайсет пъти повече. Като цяло цените на електромобилите са скочили драстично спрямо миналата година и сега BMW i3 на пет-шест години, което доскоро струваше от порядъка на 25,000 лева, се предлага средно за 45,000 лева. Електрически VW Up! е между 20,000 и 40,000 лева според годината и пробега. Renault Zoe от 2015 се предлага между 25,000 и 35,000. Има даже оптимист, който иска да ви продаде миниатюрния Citroen Ami втора употреба за 20,500 лева (макар същият да струва чисто нов 7,290 евро във Франция с всички такси и без никакво чакане). Nissan Leaf от първо поколение на десетина години може да се намери за малко над 20,000 лева.
     
       
Volkswagen, батерии
При повечето производители подмяната на батерията е много скъпа, защото самите батерии идват от външни доставчици. Надеждата на компании като VW е да намали цените, когато започне масово собствено производство
   

     
Дори и при тези драстично пораснали цени, употребяваните електромобили си остават по-достъпни от новите. Само имате предвид едно: те са съвсем различна стока от колите с двигател с вътрешно горене. При последните рискът при покупка втора ръка е не е голям - и можете допълнително да го намалите, като проучите кои модели са относително по-дълговечни и се постараете да разберете как е била експлоатирана конкретната машина, която ще купувате. А даже и да не го направите, ремонтът или подмяната дори на най-скъпите компоненти обикновено струва не повече от няколко процента от стойността на самия автомобил (освен ако сте си купили S-класа за 2,000 лева, разбира се).

При електромобилите е съвсем различно заради батерията. Тя има ограничен живот, който може допълнително да се съкрати при неправилна експлоатация. А подмяната често струва половината от цената на автомобила на старо. Или дори я надхвърля. В галерията долу сме цитирали цените за смяна при някои от най-популярните електрически автомобили на пазара. Имайте предвид, че това са цени на производителите и на официалната им дилърска мрежа. Не е проблем да си купите батерия от Китай или втора употреба - само че тогава рисковете при ремонта стават повече и са изцяло за ваша сметка.
      
      
Какво трябва да знаете при електромобилите втора ръка (ГАЛЕРИЯ):

  
   

0 от 500
  • #41
    2 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Първо София не е България, второ не гледай какво има пред скъпите ресторанти - там ходят хора с пари. Гледай пред жилищните комплекси. Трето погледни общите регистрации на коли. Новите в силни години са под 30к Докато употребяваните са към 300к т.е. само 10% от хората могат да си позволят нова кола. Да кажем и едни 10% карат кола под 5г което си е направо нова. После огромна част от новите коли са базови служебни Сандерота, Клиота, 208-ци - коли далеч от 80к лв.
  • #40
    3 rate up comment 6 rate down comment
    А8 4.2TDI ( преди 1 година )
    Беги с тия електрички. За градска количка става ама това извънграда си чисто наказание. Един авер си взе Хюндай Кона, та ходихме с него на море на Албена. Аз не обичам да карам пакет та той тръгна малко преди мене. На 70км от Търново го минах викам айде ще спреме да пиеме по кафе. Жена му го издаде че давал газ ама като взела да заминава батерията и намалил. Та едвам се дореди на зарядна, и вика 40 мин и сме готови. А викам чакай си. После зареждал и във Варна, та стигна за вечеря де......
  • #39
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Освен че автопаркът продължи да застарява и към края на 2020 г. средната възраст на автопарка в страната е над 19 години (при 10,5 средно в ЕС).Средната възраст на този тип МПС в столицата също варира от 12 години през 2012 г., тя пада на 9 г. преди пандемията и сега отново се е повишила до над 11 г.С други думи много софиянци карат нови, скъпи коли. Много може да се поспори колко точно е средната цена на повечето коли на паркингите пред икея и ресторанти. Дали 80 за тигуан или за ел
  • #38
    1 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Да нови коли но за 30-40 хил лв не за 80 стартово.
  • #37
    1 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Всъщност в повечето областни градове, особено София, хората карат нови коли. Защото заплатите са достатъчно големи. И има връзка между ценности, образование и заплата/ собствен бизнес, колкото и да не ви се вярва. Като кажеш Балканите говориш за Хърватия, Словения, Гърция и Румъния. Леко със сравненията, че стават нелепи. Ако чакате вечно някой друг да ви оправи, винаги някой друг ще ви оправя. Но няма да ви хареса резултата. Изкупувайте таралясниците им, но не се сърдете после.
  • #36
    2 rate up comment 1 rate down comment
    до 35 ( преди 1 година )
    Това го казваш все едно става въпрос за една шепа тарикати, тук там. Всъщност говориш за 80% от населението на Бг, да не кажа на Балканите. Които колкото и да искат и да вярват в електричките, не могат да си ги позволят. Това че ти си добре платен (или родителите ти) не означава че всички са и че електричката е само въпрос на личен избор.
  • #35
    1 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    От всичките опорки, които хрумнаха на нефтеното лоби, единственото смислено е, че нямате пари да си купите електрическа кола сега. И ще трябва да свикнете с мисълта да карате ОТНОВО четвърта или пета употреба. Това обаче не важи за хората от първия свят и там много скоро всички продадени коли, както и произведените, ще са само електрически. Което ще избута ДВГ на вторичния пазар в посока източна европа, мескико и арабия. Или може да нахитреете и да си купите евтини ДВГ-та от немците.
  • #34
    1 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    първа електрическа колаЗнаете ли, че първото превозно средство, което е изобретено, е електрическо? Производството му датира отпреди до годините 1832-1839, когато Робърт Андерсън проектира първото електрическо моторно превозно средство. Той се захранваше от акумулаторна батерия и достигаше 6 км / час.
  • #33
    1 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Електрическите превозни средства с батерии (ЕПС), в сравнение с класическите превозни средства с двигател с вътрешно горене (ДВГ), са доста прости и лесни за употреба. Най-простата архитектура на задвижването се състои от батерия с високо напрежение, електрически двигател с електронен контролер на мощността и едностепенна скоростна кутия. ЕПС се наричат също чисто електрически превозни средства, за да се разграничат от хибридни електрически превозни средства (ХЕПС), които имат хибридна двигателн
  • #32
    8 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Статията е написана на принципа - прецакал се е термостата на двигателя и ще го сменим целия за всеки случай. Цената е 20 хиляди долара.Дали е необходима смяна на цяла батерия, защото се окислила някоя връзка или има някоя платка за смяна която струва 5 долара, въпреки че клетките на батериите са абсолютно здрави?Дори да има изгорели клетки, трябва ли заради пет изгорели клетки да се изхвърлят и заменят с нови останалите 7000 броя?