IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Електромобил втора ръка: какво трябва да знаете преди покупка

От Renault Zoe до BMW i3 и Tesla - вижте колко струва подмяната на батерията при различните модели

Разумно ли е да си купите електромобил втора употреба? Все повече хора в България се интересуват от електрическото задвижване - било заради модата, било заради по-ниските разходи за зареждане и безплатното паркиране в центъра на София, било от екологични подбуди. И понеже новите електромобили като цяло са твърде скъпи за повечето хора, те се насочват към пазара втора ръка - по същия начин, по който досега са си купували и конвенционалните автомобили.
      
     
BMW i3
BMW i3 е от малкото електрически модели, които са достатъчно дълго на пазара, за да има в момента голямо предлагане втора ръка. Но цените скочиха драстично от 2020 насам
     
      
Този пазар се разшири драматично в последните години. През 2019 в България се предлагаха няколко десетки електрически автомобила втора ръка. В момента търсенето в произволен сайт за автомобилни обяви ни връща над 700 резултата. Предлагането се простира от 10-годишно миниатюрно Mitsubishi iMiEV за 12,000 лева до почти ново Porsche Taycan за двайсет пъти повече. Като цяло цените на електромобилите са скочили драстично спрямо миналата година и сега BMW i3 на пет-шест години, което доскоро струваше от порядъка на 25,000 лева, се предлага средно за 45,000 лева. Електрически VW Up! е между 20,000 и 40,000 лева според годината и пробега. Renault Zoe от 2015 се предлага между 25,000 и 35,000. Има даже оптимист, който иска да ви продаде миниатюрния Citroen Ami втора употреба за 20,500 лева (макар същият да струва чисто нов 7,290 евро във Франция с всички такси и без никакво чакане). Nissan Leaf от първо поколение на десетина години може да се намери за малко над 20,000 лева.
     
       
Volkswagen, батерии
При повечето производители подмяната на батерията е много скъпа, защото самите батерии идват от външни доставчици. Надеждата на компании като VW е да намали цените, когато започне масово собствено производство
   

     
Дори и при тези драстично пораснали цени, употребяваните електромобили си остават по-достъпни от новите. Само имате предвид едно: те са съвсем различна стока от колите с двигател с вътрешно горене. При последните рискът при покупка втора ръка е не е голям - и можете допълнително да го намалите, като проучите кои модели са относително по-дълговечни и се постараете да разберете как е била експлоатирана конкретната машина, която ще купувате. А даже и да не го направите, ремонтът или подмяната дори на най-скъпите компоненти обикновено струва не повече от няколко процента от стойността на самия автомобил (освен ако сте си купили S-класа за 2,000 лева, разбира се).

При електромобилите е съвсем различно заради батерията. Тя има ограничен живот, който може допълнително да се съкрати при неправилна експлоатация. А подмяната често струва половината от цената на автомобила на старо. Или дори я надхвърля. В галерията долу сме цитирали цените за смяна при някои от най-популярните електрически автомобили на пазара. Имайте предвид, че това са цени на производителите и на официалната им дилърска мрежа. Не е проблем да си купите батерия от Китай или втора употреба - само че тогава рисковете при ремонта стават повече и са изцяло за ваша сметка.
      
      
Какво трябва да знаете при електромобилите втора ръка (ГАЛЕРИЯ):

  
   

0 от 500
  • #61
    1 rate up comment 0 rate down comment
    FenIX ( преди 1 година )
    За Ioniq плъгин нямама как батерията да е 1.56 kW защото с такава батерия ще измине смешно малко разстояние. Подобни батерии се слагат в чисти хибриди. Така че калкулацията за цената е доста грешна
  • #60
    3 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    С цените на новите коли и тези втора употреба ще гледам да изкарам с настоящата възможно най дълго
  • #59
    1 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Масово рекламират че батерията губи 2-3% на година и няма проблем да изкара 500-600 хиляди км, обаче гаранцията 160 000км.
  • #58
    4 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Не е много сложно да послушате по-умните от вас, вместо да ги псувате, но изборът си е ваш. Щом 20 бона накуп са "мисия невъзможна" няма какво да се каже. А 20+ годишните премиуми са толкова премиуми колкото жена на 50+ е като жена на 20. Или като разликата между вино и вкиснато такова. Но за вас оцетът може да е като вино.
  • #57
    5 rate up comment 0 rate down comment
    Видимо ( преди 1 година )
    е че електрическите превозни средства са скъпи за българина.Докато има 20+ годишни премиуми ще се купуват такива.След 10 години, ще се купува това което има и от едните и от другите.Така че не се карайте, който има парички има право да си ги харчи с кеф за каквото му харесва - кеф ти V8 кеф ти Plaid. За тия като нас обаче въпроса е по-сложен, купуваме каквото са изхвърлили хората по една или друга причина.
  • #56
    4 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Що се мъчите??? Кажете си, че искате с русия и путин, а "еврогейския" съюз да си такова таковата. Ще ви олекне. Няма па да си купите електрически коли, дори и да ви спират на границите с Гърция и Румъния, нали? Но пък от друга страна така и така не пътувате много-много. И в панелките наистина трудно ще опъвате кабели.
  • #55
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    И латентните ( или не баш латентни) изскочиха. Че кой ви спрял да си купувате и използвате вибриращи продукти?
  • #54
    2 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Ахаха. Немците и англичаните са много смотани, разбрах. А па вие сте много умни, хитри и богати. И внимавайте със заемките и чуждиците, че обикнове стигате до "силиконовата" долина. Неграмотници. Дразните се, че непрекъснато ръсите дивотии? Ами, спрете да ги ръсите. Много е просто. От учтивост ли си купувате нови коли, диваци смотани?
  • #53
    9 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Първото и най важно нещо е да си набиеш един изкуствен 25 см в отвора отзад ....и ако ти хареса задължително трябва да си купиш кола на ток!
  • #52
    1 rate up comment 0 rate down comment
    до 46 ( преди 1 година )
    Пише се к.уртОазия, "грамотен" дивако :) и не, няма такава личност на света, която да се интересува защо си си купил Тесла или каквото и да било друго