IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Електромобил втора ръка: какво трябва да знаете преди покупка

От Renault Zoe до BMW i3 и Tesla - вижте колко струва подмяната на батерията при различните модели

Разумно ли е да си купите електромобил втора употреба? Все повече хора в България се интересуват от електрическото задвижване - било заради модата, било заради по-ниските разходи за зареждане и безплатното паркиране в центъра на София, било от екологични подбуди. И понеже новите електромобили като цяло са твърде скъпи за повечето хора, те се насочват към пазара втора ръка - по същия начин, по който досега са си купували и конвенционалните автомобили.
      
     
BMW i3
BMW i3 е от малкото електрически модели, които са достатъчно дълго на пазара, за да има в момента голямо предлагане втора ръка. Но цените скочиха драстично от 2020 насам
     
      
Този пазар се разшири драматично в последните години. През 2019 в България се предлагаха няколко десетки електрически автомобила втора ръка. В момента търсенето в произволен сайт за автомобилни обяви ни връща над 700 резултата. Предлагането се простира от 10-годишно миниатюрно Mitsubishi iMiEV за 12,000 лева до почти ново Porsche Taycan за двайсет пъти повече. Като цяло цените на електромобилите са скочили драстично спрямо миналата година и сега BMW i3 на пет-шест години, което доскоро струваше от порядъка на 25,000 лева, се предлага средно за 45,000 лева. Електрически VW Up! е между 20,000 и 40,000 лева според годината и пробега. Renault Zoe от 2015 се предлага между 25,000 и 35,000. Има даже оптимист, който иска да ви продаде миниатюрния Citroen Ami втора употреба за 20,500 лева (макар същият да струва чисто нов 7,290 евро във Франция с всички такси и без никакво чакане). Nissan Leaf от първо поколение на десетина години може да се намери за малко над 20,000 лева.
     
       
Volkswagen, батерии
При повечето производители подмяната на батерията е много скъпа, защото самите батерии идват от външни доставчици. Надеждата на компании като VW е да намали цените, когато започне масово собствено производство
   

     
Дори и при тези драстично пораснали цени, употребяваните електромобили си остават по-достъпни от новите. Само имате предвид едно: те са съвсем различна стока от колите с двигател с вътрешно горене. При последните рискът при покупка втора ръка е не е голям - и можете допълнително да го намалите, като проучите кои модели са относително по-дълговечни и се постараете да разберете как е била експлоатирана конкретната машина, която ще купувате. А даже и да не го направите, ремонтът или подмяната дори на най-скъпите компоненти обикновено струва не повече от няколко процента от стойността на самия автомобил (освен ако сте си купили S-класа за 2,000 лева, разбира се).

При електромобилите е съвсем различно заради батерията. Тя има ограничен живот, който може допълнително да се съкрати при неправилна експлоатация. А подмяната често струва половината от цената на автомобила на старо. Или дори я надхвърля. В галерията долу сме цитирали цените за смяна при някои от най-популярните електрически автомобили на пазара. Имайте предвид, че това са цени на производителите и на официалната им дилърска мрежа. Не е проблем да си купите батерия от Китай или втора употреба - само че тогава рисковете при ремонта стават повече и са изцяло за ваша сметка.
      
      
Какво трябва да знаете при електромобилите втора ръка (ГАЛЕРИЯ):

  
   

0 от 500
  • #91
    3 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Хубаво. Да кажем, че по-евтината система има по-високо КПД,както и че е многофункцинална, и си по-доволен. Нищо че сравняваш ябълки с гущери, все тая. А аз през цялото време казвам, че масово можеше да се инвестира в колектори, но никой не го прави за публични или държавни сгради. За другия юнак под мен - за да ми спреш тока, ще трябва да ми прецакаш фотоволтаиците или да пуснеш облаци.
  • #90
    7 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    на тези двамата няма ли кой да им спре тока
  • #89
    5 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    "Хаха. Адвокате, затова едното струва 2-3 бона, а другото 15-20."Кое струвало 15-20 бона? Май пак ми говориш за друга реалност? Казах ти че моята фотоволтаична система 3 киловата ми струваше 3000 лв и през лятото ми загрява два бойлера плюс работа на два климатика. 300 литровия бойлер плюс тръбите изолацията и панелите ми струваше около 4000 лв, но щеше да ми струва 5000 лв ако бяха вакуумно-тръбни. По-евтината система ми предлага повече за парите си. Днес не бих инвестирал в тръбички.
  • #88
    1 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Толкова много рев колко сте бедни и как в нищо не можете да инвестирате, а накрая се оказа, че не искате или не можете да инвестирате няколко бона. Според консумацията спестявате поне 50 лева месечно от инвестицията в колекторите, КОЯТО МОЖЕ ДА СЕ НАПРАВИ НАВСЯКЪДЕ. А ако използвате много, ще спестите страшно много. Но достатъчно по темата.
  • #87
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Хаха. Адвокате, затова едното струва 2-3 бона, а другото 15-20. А че не си чувал за хибридни системи отдавна го разбрах.
  • #86
    2 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Е така де! Най-накрая схвана, че фотоволтаиците могат да ти топлят бойлера но могат да ти захранват и хладилника и климатика за 3000 лв, а системата от вакуумно-тръбни тръби за 5000 лв може само да ти топли бойлера, а през лятото няма какво да правиш излишната енергия и трябва да го покриваш с чаршафи.И двете технологии топлят бойлер, но едната може повече неща от другата, но струва по-малко пари. Е тогава учудваш ли се защо никой вече не слага тръби, а масово се монтират фотоволтаици?
  • #85
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Адвокат смотан, НЕ МОЖЕШ ДА ЗАХРАНИШ КЛИМАТИКА С ТОПЛАТА ВОДА ОТ КОЛЕКТОРИТЕ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Къде и кога си виждал климатик да се захранва с топла вода????????????????????????? Сравняват се сходни технологии - различните видове колектори. А ти ги сравняваш с фотоволтаиците? Ябълки с крокодили или зелени е у г лени.
  • #84
    0 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    И преди отново да тръгнеш да ме хвърлиш онези вакуумни тръбички с великото КПД, което е четири пъти по-голямо от фотоволтаиците, защо не кажеш какъв добив ще имаш годишно от инвестиция в тръбички система и бойлер за 3000 лв, колкото ми струваше фотоволтаичната система 3 киловата? Знаеш ли колко струва соларен бойлер и помпена група за такава система? А знаеш ли че разширителните съдове са консуматив който си сменя на всеки 2-3-4 години?И не можеш да си захраниш климатика от тръбичките.
  • #83
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Адвокати на дявола ( преди 1 година )
    Точно на мен не ми обяснявай, защото от 20 години има 300 литра бойлер с две серпентини и плоски панели за гореща вода, а от 3 години имам и фотоволтаици на покрива. За разлика от тебе аз не чета опорни от google а ти говоря от първо лице единствено число със собствения си опит. Тези проучвания дето ги правиш ти плюс анализи за рентабилност съм ги правил преди години и мога да ти кажа всички предимства и недостатъци на която и да е технология, защото идеална няма!
  • #82
    1 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Фотоволтаичната инсталация за производство на електричество от слънцето се състои от следните три компонента:Фотоволтаичен (PV) модул;Инвертор (преобразува постоянния ток от PV модула в променлив ток);Втори електромер.