IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Бегач на дълги разстояния – тестваме Dacia Duster Extreme LPG

Задвижването на газ и бензин все още си остава едва от добрите опции на пазара

Лятото е в разгара си и трафикът по пътищата на моменти е кошмарен, дори при тези високи цени на горивата. Може ли при тези кошмарни условия да се спестят пари при пътуване с конвенционален автомобил? Отговорът е „да“, стига бъде избран подходящ модел.


Dacia Duster Extreme - тест


На всички е ясно, че електрификацията настъпва, но нека не се заблуждаваме – тя не е по джоба на повечето хора. При това не само в България. Колите на ток са скъпи, зарядните станции не са чак толкова добре развити, така че трябва да се търсят други варианти. А сред тях изпъква един – пътуване на газ (пропан-бутан, LPG), което излиза в пъти по-евтино от това на бензин или дори на дизел.

Ясно е, че не откриваме топлата вода – този метод е предпочитан от собствениците на стари автомобили, а и не само от тях. Поставянето на газова уредба е много добра опция, още повече, ако е направена качествено. На пазара обаче все още има и модели, които излизат така оборудвани директно от фабриката, което е още по-добрият вариант, преди напълно да са забранили покупката на превозно средство с конвенционален мотор.


Dacia Duster Extreme - тест


Нещата става още по-привлекателни, ако това е модел, който се е утвърдил на пазара, и най-важното – той е на достъпна цена. Като Dacia Duster, чиято най-нова версия Extreme се предлага и двигател на газ. Именно нея имахме възможност да тестваме и да установим, че с пълни резервоар бензин и газова бутилка тя може да измине над 1200 км с едно зареждане.

Основно роля за това постижение играе двигателят с работен обаче 999 куб. см и турбо. Неговата мощност е 100 к.с., задвижването е към предните колела, а скоростната кутия – 6-степенна механична. Само на газ пробегът на Duster Extreme LPG е около 550 км, което си е едно отлично постижение. Добавете и около 700-800 км на бензин и нещата започват да изглеждат наистина добре.


Dacia Duster Extreme - тест


Дизайнът на модела е добре познат, но версията Extreme има какво да добави в тази посока. Тя се предлага със 17-цолови черни джанти, специален сив цвят на каросерията, който придава по-агресивна форма и рейлинги на покрива. Оборудването също е обогатено, като включва автоматичен климатроник, мултимедийна навигация с 8-инчов екран, USB-изходи за пътниците отзад, съвместимост с Apple CarPlay, Android Auto и Media Nav, както и GPS -навигация и безжична връзка за смартфони. Помислено е и за безопасността при паркирането, като за нея отговарят предни и задни камери.

Вярно е, че навигацията е само за България и Румъния, но пък можете бързо и лесно да свържете смартфона си, което улеснява пътуването и в други държави. Задните седалки са с електрическо настройка, а предните разполагат с функция за загряване. Отзад има място за трима (двама възрастни и едно дете), както и достатъчно място за багаж за по-дълга ваканция край морето или планината. Багажникът предлага обем от 445 литра, които се увеличават до 1623 литра при свалени облегалки на задните седалки.


Dacia Duster Extreme - тест


Това, което прави впечатление, е комфортът. Duster е удобна кола, която леко поема дупките и неравностите по пътя. Шумоизолацията не е от най-добрите, но пък и не е притеснителна, тъй като голяма част от SUV-моделите в този сегменти не се отличават кой знае колко по този показател.

На път с повече завои автомобилът се справя повече от прилично, като се усеща известно недозавиване, но то е напълно приемливо за автомобил от този клас. Версията с LPG и двигател с обем 1,0 литър е с предно предаване, но това не означава, че извън пътя Duster Extreme е безпомощен. Високият клирънс помага за преодоляване на някои участъци, но като цяло трябва да се внимава.


Dacia Duster Extreme - тест


Факт е, че мощността на мотора – 100 к.с. (91 к.с. при работа на пропан-бутан) и 170 Нм, не е достатъчна за състезанието. При движение нагоре с 5 човека и багаж в колата се налага помощ от скоростната кутия, което се подсказва и от специален индикатор на приборния панел. Той посочва най-добрата предавка за движение, което може да бъде полезно на по-млади и по-неопитни шофьори.

Както вече стана дума, този Duster е най-подходящ за дълги пътувания. Съответно, той вероятно ще бъде избор на семейства, търсещи удобен и безопасен автомобил. Именно по втория аспект в Dacia са поработили значително, като Extreme се предлага с някои системи за подпомагане на водача. Сред тях са функция за аварийно спиране, както и Blind Spot Monitor - устройство, което вдига аларма, когато сменяте лентата, но има друг автомобил зад вас.


Dacia Duster Extreme - тест


Особено полезна при маневриране е камерата Multiview, която предлага на водача пълен изглед на това, което заобикаля автомобила - както отпред, така и отзад. При по-богатите версии, включително и Extreme, LED-фаровете и Y-образните дневни светлини са стандартни.

И все пак – колко харчи този автомобил? При нашия тест разходът на LPG (пропан-бутан) беше около 8,0 л/100 км (бутилката побира 49 литра), а този на гориво – 5,9 л/100 км (при 50-литров резервоар), като маршрутът ни съчетаваше магистрала и междуградски път. В градски условия той ще нарасне със сигурност. От Dacia твърдят, че при движение на газ Duster Extreme изхвърля с 9,5% по-малко вредни емисии (CO2), което също не е за пренебрегване.


Dacia Duster Extreme - тест


Като цяло, този автомобил може да бъде сравнен с бегач на дълги разстояния. От него не се изисква да спринтира, а да поддържа едно добро темпо, с което да стигне до финала. И той се справя, без да изпитва трудности по трасето, независимо от неговата дължина или условия. Може някой да има претенции за стила му на бягане (в случая на движение), но те не са съществени и не развалят общото впечатление.

Другият въпрос, на които трябва да си отговорим, е дали тази кола си заслужава. Цената на Duster Extreme стартира от 38 220 лв., което на фона на случващото се в автомобилната индустрия напоследък е напълно приемливо. А и с оглед на повишаващите се цени на горивата, вариантът с газ и бензин все още си има своите предимства.


Dacia Duster Extreme - тест


Технически характеристики:

Модел: Dacia Duster Extreme TCe 1.0 ECO-G 100
Двигател: 1,0 литър, 3-цилиндров бензинов с турбо + LPG
Скоростна кутия: 6-степенна механична 
Максимална мощност: 100 к.с. при 5000 об/мин
Максимален въртящ момент: 170 Нм при 2000 об/мин
Ускорение от 0 до 100 км/ч: 13,8 секунди
Максимална скорост: 169 км/ч

0 от 500
  • #10
    3 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    до: 8 Откога в има ТУ в Мездра, че нещо не мога да се сетя? до: 9 Като започнеш да ремонтираш 1.5 dCi ще ти е само до нютонметри. Казвам го от опит. Първо бяха дюзите, после рециклирано турбо и когато ГНП сдаде багажа, я продадох тази к0ч-ина (не беше Дъстър, а Меган) и повече за дизел не искам и да чуя при условие, че само дизели преди това съм карал. от бензина по-рахат няма. Ако искаш евтино слагаш газ и си свиркаш.
  • #9
    6 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    При появяване на баир, рязко се усеща разликата от 70 нютон метра в полза на 1.5 dCi.
  • #8
    8 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Очевадно не става въпрос за афтърмаркет щото са ри го сложили в завод след като е проектирано от инженери дават ри гаранция и те пускат на подземни паркинги което не става с гаражен афтермаркет на Гошо от Павлекени завършил ТУ мездра профил двг
  • #7
    10 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Като гледам снимките ако това е заводско изпълнение на газ явно румънците имат много хляб да изядат. Истинските заводски решения имат арматурно табло което показва пред водача нивото и на двете горива. А тук очевидно става дума за афтърмаркет инсталация с неудобно заврян ниско вляво бутон и имитация на показател за нивото под формата на няколко лампички
  • #6
    9 rate up comment 11 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Прии ограничение 50кч в град 80 извънград и 130 по магистралата 1.0л е предостатъчен.
  • #5
    6 rate up comment 3 rate down comment
    Боже ..... ( преди 1 година )
    Това със "... при движение нагоре с 5 човека и багаж в колата се налага помощ от скоростната кутия ..." може ли да се разбира като - "... при движение по магустрала и достигане на хълм се налага преминаване на по-ниска предавка, евентуално съпроводено от спиране на климатия "? Благодаря предварително!
  • #4
    9 rate up comment 4 rate down comment
    plabra ( преди 1 година )
    ЧЕ ТЯ Ладата на баща ми от 1979г. беше с по-мощен мотор бе. 90 к.с. е смешен мотор, ама нали трябва да намалим цената.
  • #3
    5 rate up comment 5 rate down comment
    Малеййй ( преди 1 година )
    А една статистика да изкарате колко са се продали с тази смехория 1.0 супер, хипер... двигател? И евентуално дали някой от служителите има личен подобен?
  • #2
    12 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Първо, кой нормален ще сложи на кола 91кс./на газ, нали затова я купуваш/ 17" джанти и широки 215 гуми? Пълен абсурд. И второ до афтора, кой нормален ще купи кола 91кс., за да е на газ, за да измине 800 км. на бензин?
  • #1
    23 rate up comment 8 rate down comment
    81 ( преди 1 година )
    Мотор еднодневка.Другото добре, но моторът е прекалено малък.Натоварен с 4 души, багаж и включен климатик сигурно едва крета.