IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Как да открием проблемен TPS сензор на дроселовата клапа?

До какви неизправности може да доведе повреда на този важен детайл?

Сензорът за положение на газта (TPS) рядко се разваля, но все пак се случва такова нещастие. Ако това се случи, тогава не е лесно да се намери причината за неизправността и ремонтът може да се забави. В този случай колата ще работи неравномерно на празен ход, ще се появят повреди в сцеплението и т.н. Разказваме ви за нюансите на ремонта.


двигател


TPS предава на електронния блок за управление на двигателя данни за това колко е отворена газта. В крайна сметка всеки път, когато водачът натисне десния педал, механизмът променя ъгъла на отваряне, което означава, че се променя и количеството подавано гориво и едновременно се регулира момента на запалване. Важността на тази резервна част е голяма, а повредата ѝ се разбира трудно. Самата дроселова клапа също не е скъпа, но проблеми с нея могат да доведат до доста други по-скъпи ремонти.

С други думи TPS сензорът е устройство, което е един потенциометър, който се намира на оста на дроселовата клапа. Състои се от линейно променливо съпротивление, на което се подава напрежение от 5 волта. В зависимост от положението на дроселовата, изходният сигнал се променя.

Затова трябва да знаете как да диагностицирате този проблем. Най-очевидният признак за неизправност на TPS е неравномерна работа на двигателя на празен ход. Може да се стигне дотам, че самият двигател ще изгасне на светофара. Но проблемът е, че мененето на оборотите може да е и по много други причини. Това прави диагностиката много по-трудна.

Причините за повреди от този тип са скрити в дизайна на сензорите. Така наречената дроселова клапа страда от износване на механичната част. Проблеми с нея обаче са по-редки, като повечето повреди се случват с въпросния TPS сензор. При него обаче няма механична част, тоест няма какво да се счупи. Но тук окабеляването е в състояние да създаде проблем, като възникне късо съединение, например. И ако сигналът от сензора се обърка или изобщо не съществува, тогава ще възникнат проблеми с образуването на горивната смес и времето на запалването ѝ.

Най-лесният начин да разберете проблема е като свържете диагностичен скенер към колата. Но не всеки има толкова скъпо устройство. Ето защо, за тези, които не са готови да отидат в сервиза и да платят пари за диагностика, ви съветваме да използвате волтметър.

Необходимо е да се провери дали към сензора идва напрежение. За да направите това, извадете конектора му и започнете да измервате. Ако напрежението е нормално (12-13 волта), тогава TPS работи. Ако не, трябва да потърсите проблема - възможно прекъсване на проводника или късо съединение. А ако самият сензор е счупен, тогава той не се ремонтира. По-лесно и по-евтино е да купите нов и да го смените.


0 от 500
  • #2
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Az ( преди 1 година )
    Хайде и аз да се изходя по темата: изхода никога не е от 0 до 5 волта а напр. от 1 до 4 волта с цел да се самодиагностицират по-лесно прекъсвания или окъсявания по проводниците или в самия сензор.
  • #1
    1 rate up comment 1 rate down comment
    Гошко ( преди 1 година )
    Ще ми позволите да не се съглася с написаното относно диагностиката на TPS сензора. Да, потенциометър е, но се захранва с 5V DC, подадени на 1-ви пин (примерно), маса (2-ри пин) и изход (3-ти пин), като напрежението на пин 3 трябва да варира между 0 и 5V - 0 означава затворена дроселова клапа, 5V - пълна газ. Трябва да има линейност в промяната на напрежението, без отскоци или липси...