IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Обречени ли са спортните коли?

Притиснати между SUV и китайския пазар тези модели са на път да изчезнат

Продължаващите промени в глобалното потребителско търсене на автомобили определят кой ще печели и кой ще губи през последните години. Тъй като продажбата на леки превозни средства продължава да се сблъсква с предизвикателства, а и икономиките по света се подготвят за предстояща рецесия, има един конкретен сегмент, който е много тежко положение – този на спортните автомобили, пише в свой анализ един от топ-експертите в индустрията - Фелипе Муньос от JATO Dynamics.


спортни коли


Цифрите са пределно ясни - през последните седем години глобалните продажби на спортни автомобили, включително купета, кабриолети, тарги, супер и хиперколи са намалели с 34%, от 570 000 бройки през 2015 г. до едва 375 000 броя през миналата година. Следователно спадът не е само следствие от пандемията, тъй като той започва от 2016 г., като се ускорява през 2020 г.

С други думи, спортните автомобили регистрираха най-ниските продажби през 2021 г. поне от 2014 г. насам (оттогава експертите на JATO водят по-точна статистика). Причините за намалелия интерес са няколко, но основната е липсата на интерес от страна на китайските потребители към този тип автомобили. За разлика от силните продажби на седани и SUV или дори MPV, спортните коли едва успяват да приковат вниманието на азиатската публика. Те представляват 0,07% от продажбите на леки превозни средства в Китай през 2021 г. - близо 18 000 бройки. А това е много слаб резултат в сравнение с 9,73 милиона SUV и 8,38 милиона седани.


спортни коли


Единствено в САЩ, който е и основният им пазар, тези автомобили се радват на сериозно търсене. През 2021 г. американските потребители са закупили близо 220 000 спортни коли, което е с 3% по-малко от 2020 г., но техният дял е по-голям от този в Китай – 1,5% о общите продажби. Като цяло, обемът в САЩ представлява 59% от световното търсене на тези превозни средства.

Спортните автомобили имат своите проблеми и в Европа. Търсенето през 2021 г. възлиза на почти 71 000 единици, което е спад от 9% спрямо 2020 г. Продажбите им са едва 0,49% от общите на континента, като тук излизат наяве и други причини. Основната е бумът на SUV-моделите. Те не се конкурират пряко със спортните коли, но някои от тях предлагат дори по-голяма производителност. През миналата година са продадени 3,05 млн SUV, което е ръст от 19%.


спортни коли


Лидери по продажби в сегмента на спортните кола са Ford, Chevrolet, Porsche и Dodge. Най-популярният такъв модел в света е Ford Mustang к 69 600 продажби, следван от Dodge Challenger. Chevrolet продаде по-малко бройки от Camaro, но Corvette се справя доста добре, като обемът на продажбите му се е увеличил с 53%.

В случая с Porsche повечето от продажбите идват от емблематичното 911, което продължава да се представя добре. Mazda увеличи доставките на MX-5, а Ferrari впечатлява най-вече благодарение на Roma. Прилично се справят още Lexus с LC и Aston Martin с Vantage. Сега обаче ни предстои да разберем, дали сегментът ще оцелее при новия регламент за вредни емисии и електрификацията на индустрията без приноса на Китай по отношение на обема на продажби.


0 от 500
  • #13
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    10-ти, ако ти пуша под прозореца като обществено място няма ли да т дразни ако не обичаш цигарения дим? Не е ли същото като да си карам 8-ка по улиците? Да по малки и тесни улички със згради не е приятно, но скутрите по приятни ли са? Ти знаеш ли какво е във Флоренция от тези миксери?
  • #12
    0 rate up comment 2 rate down comment
    До долния ( преди 1 година )
    Хайде по-леко със самочувствието. Твоя автомобил по-бърз ли е от най-бързото porsche 911? Защото 2,5 тона SUV с шофьор и още пет пътника минават четвърт миля по-бързо от Това Порше. Тоест, ако ти минеш покрай това спряло SUV със 100 километра в час и натиснеш *** до край, след 400м ще те е изпреварило с твоите четири секунди ускорение до 100.
  • #11
    8 rate up comment 1 rate down comment
    Некакъв ( преди 1 година )
    Имам 8 цилиндров двигател и 500 коня. Прави за 4 секунди 100км в час... Много е бърза и шумна. Удоволствието е несравнимо. Всички особено като карам в града ме гледат. Инфо за оня отдолу-Никакви 2200 килограмови джипове не могат да ме минат. Проблема е, че харчат близо 20 на 100 и всичко поскъпна, затова хората не могат да си позволят и продажбите падат. В Америка бензина е още евтин и затова си позволяват още.
  • #10
    3 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    *** пушенето на сигари е забранено оъ закона на закрити места а оня къде ми цвили с таралясника под прозореца що не го хванат да не съм длъжен да го слушам или басът му
  • #9
    2 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    8-ми, ти комплексар ли си или да? Какво е удоволствието да пушиш цигара и да дразниш околните? да дойда да ти я загася в лицето, че ме дразни цигарения дим?
  • #8
    6 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Какво е удоволствието да форсираш и да дразниш другите освен да ти намеря скапаната кола и да и лисна една туба биклюк смръдел?
  • #7
    6 rate up comment 3 rate down comment
    Дойдохме си на думат ( преди 1 година )
    Като говорим за нови спортни автомобили означава да махнем звука от картината и удоволствието. Е то какво точно им остана за удоволствие?
  • #6
    8 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    4-ти, много си далече от истината. Един автомобил, може да ти достави удоволствие винаги, стига да ти харесва. Не е нужно да го пържиш само на писта. Примерно една М3 (но докато имаха V8) по алпийските пасове ще ми е много по кеф отколкото на писта.
  • #5
    13 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Нишата на тези коли тясна и хората ги купуваха заради двигател / звук. Като минеше АМГ, М3 или РС на Ауди, Мустанг (Шелби), Порше всички чупехме врат. Обаче последните години се почна - били шумни, еко норми, задължителни асистенти. и подбни *** глупости, като "бонус" колите станаха ужасно скъпи и все по мако могат да си ги позволят. Оттам производството им става нерантабилно и .. нататък е ясно.
  • #4
    4 rate up comment 17 rate down comment
    Кое удоволствие? ( преди 1 година )
    Е щом смяташ, че е толкова огромно удоволствие да гледаш стоповете на семеен SUV на всяко потегляне от най-бързото и олекотено с карбон за десетки хиляди долари porsche 911 в което си сам, при положение че това SUV го кара някоя баба, която е качила още пет баби да ги вози, кой съм аз да ти кажа, че това не е удоволствие. Един спортен автомобил може да ти достави удоволствие единствено и само на писта, а аз ти говоря за ежедневно шофиране, при което 911 е по-бавно от тритонен SUV.