IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Toyota Prius на старо - 3 плюса и 2 минуса

Заслужава ли си покупката на 10-годишен хибриден модел?

Новите автомобили продължават да поскъпват, като това се отразява и на тези втора ръка. В същото време производителите предлагат все повече хибридни версии на своите модели, с което се повишава и интересът към употребяваните коли със смесено задвижване – двигател с вътрешно горене и електромотор.


Toyota Prius


Безспорно, автомобилът, който проправи пътя на този тип задвижване, е Toyota Prius. В случая ще стане дума за третото поколение на модела (индекс ZVW30), което излезе през 2010 г. И вече е достатъчно разпространено на пазара на употребявани превозни средства. Дали обаче покупката на хибрид на повече от 10 години е добра сделка? Нека видим какво казват различни експерти.

Сред предимствата на лифтбека е, че той е произвеждан в Япония, което означава висока надеждност. Разходът на гориво също е впечатляващ – около 4,5-,4,7 л/100 км, въпреки че се различава от посочените от Toyota 3,9 л/100 км. Като плюс се отчита и добрата динамика.


Toyota Prius


В същото време обаче този Prius предлага сравнително малък пътен просвет – 140 мм, а също така и странна ергономия, заради което седалката на шофьора не е удобна. Японците са се престарали в опита си да бъдат оригинални, като някои бутони и превключватели трябва да бъдат търсени дълго време, а липсата на стандартен приборен панел на таблото също е нещо, с което трябва време, за да се свикне.

Двигател

Двигателят с атмосферно пълненe 2ZR-FXE 1.8 (99 к.с.), който зарежда батерията, често работи на „оптимални обороти“, които обаче са ниски. Това води до ускорени въглеродни отлагания във всмукателния колектор и по дроселовите клапи. Ако не се почистват, се повишава разходът на масло. Като цяло, ресурсът на двигателя е над 300 000 км. От Toyota препоръчват смяна на масло и филтри на всеки 15 000 км.


Toyota Prius


Електрическата част на силовия агрегат е почти вечна. Тя осигурява рекуперация на енергията при спиране. Батерията с високо напрежение също е издръжлива, но не обича дълги периоди на престой и спад на заряда под 40%. В такива случаи, особено през зимата, проблемите при стартиране са неизбежни и модулите могат да се повредят. Те се сменят, но това струва доста скъпо.

Слабите звена са горивната помпа (разположена в резервоара) и водната помпа на инверторната охладителна система (енергийния преобразувател), в която елементите изгарят от прегряване.


Toyota Prius


Сред предимствата се посочва факта, че системата няма много „ненужни“ компоненти - стартер, съединител, генератор и задвижващи ремъци. Преди покупка обаче задължително трябва да се направи диагностика на батерията.

Скоростна кутия

Въртящият момент се предава от безстепенна планетарна скоростна кутия. Тя е проста и надеждна, като се изисква само следене на състоянието на маслото и редовна смяна.

Окачване

В случая то е като на конвенционален автомобил - отпред McPherson, а отзад - еластична греда. Амортисьорите излизат сравнително бързо от строя - понякога при пробег от 60 000-80 000 км. По това време се сменят подпорите и втулките на стабилизатора.


Toyota Prius


Консумативите на спирачната система са издръжливи, тъй като благодарение на системата за рекуперация натоварването върху тях е намалено. Това донякъде е „нож с две остриета“, тъй като спирачните апарати имат по-малко работа и се окисляват. Затова се препоръчва тяхното периодично почистване и смазване.

Интериор

Вече стана дума за странното разположение на приборите пред водача, което може да бъде проблем поне в началото. Освен това, затоплянето на салона отнема доста време. Материалите са прости, така че е нормално с течението на времето да се износват.


Toyota Prius


Безопасност

Третото поколение на Prius е подложен на стандартните тестове за безопасност още през 2009 г. Хибридът получава максимални 5 звезди, като защитата на шофьора и пътника до него са оценени на 88%, на децата – 82%, на пешеходците – 68% и на системите за безопасност и асистентите на водача – 86%.


0 от 500
  • #29
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Собственик ( преди 9 месеца )
    Карам същата генерация приус вече 5 години, няма такъв здрав танк, изключително съм доволен от всичко.Бих я заменл само за 5-та генерация, която излезе скоро.
  • #28
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Делта хил ( преди 1 година )
    Имал съм много коли и скъпи и евтини два вайпъра,бмвета и т.н.,но по здрава и удобна за управление кола от приуса не съм карал.Купих един на жена ми на 250000 км кара го вече 80000 км и само масло и филтри сменям,разход 4,5-4,7/100.Тойотата е 2012 година супер кола е.
  • #27
    1 rate up comment 1 rate down comment
    Стоян ( преди 1 година )
    Колеги, колко струва смяната на батерията на трета генерация Prius? И колко струва смяната на модул от батерията (в статията пише, че е скъпо)? Знам, че това не се налага често, но ми е любопитно.
  • #26
    0 rate up comment 1 rate down comment
    хам ( преди 1 година )
    Интересно ми е при жега Дали и те отварят по време на трафик прозорците за да пазят батерията
  • #25
    0 rate up comment 12 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Ясно. Пластмасова пръчка.
  • #24
    15 rate up comment 1 rate down comment
    Станев ( преди 1 година )
    Притежавам автомобила от статията и трябва да кажа, че е един от най-добрите автомобили съотношение цена качество. Всъщност разходът който са посочили е съвсем реално възможен. При мен той е 4.2/100км. като определено при по дисциплинирано шофиране 3.9/100 е съвсем постижимо. Удобен и пълен с екстри автомобил които рядко се срещат в различни от S-class автомобили. Възможно е да не се харесва на някой хора, но всичко е въпрос на избор и предпочитания.
  • #23
    11 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Виждам, че на теб мисълтта не ти достига и акъла малко да се сетиш, че новите коли може да са и Приуси и др. хибриди на марката. Ама от къде толкова мисъл от човек, който не се е докосвал до Приус и си мечтае да отиде до Виена и дори не знае за колко време се стига до там. Ако беше посетил града, щеше да видиш, че хората са преминали на Корола, РАВ4 и Камри хибриди, а не само на Приус да останат. Можеш да не ми отговаряш защото си жалък и много лъжеш. Само с гугъл не става. Лъжите ти лъсват.
  • #22
    2 rate up comment 8 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    (защо ги няма вече толкова много, защото хората си вземат нови коли за таксита). Усещаш ли се каква титанична смешка си написал? Като са толкова доволни от Приус, защо не си вземат...нов Приус? Въпросът е риторичен, не се опитвай да отговаряш, нито да мислиш - губиш много кръв.
  • #21
    13 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Приуса е здравина, качество, практичност и икономичност. Всъщност, тези неща могат да се кажат за всяка Тойота, но при Приус са изключително характерни.
  • #20
    11 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Приуса е страхотен автомобил. Казвам го не само аз, а и предубедените немци, които се мъчат да скалъпят някакви хибриди с мощност на електромотора, като за чистачки и ги наричат меки (като китките им), изкарват там някакви характеристики и като излезеш на пътя разбираш, че нямат нищо с реалността. Както и да е от Тойота за пореден път показаха на света, че стратегията им е правилна и всички я последваха. Така ще стане и с водородните автомобили рано или късно.Света ще разбере че в тях е истинат