IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Toyota Prius на старо - 3 плюса и 2 минуса

Заслужава ли си покупката на 10-годишен хибриден модел?

Новите автомобили продължават да поскъпват, като това се отразява и на тези втора ръка. В същото време производителите предлагат все повече хибридни версии на своите модели, с което се повишава и интересът към употребяваните коли със смесено задвижване – двигател с вътрешно горене и електромотор.


Toyota Prius


Безспорно, автомобилът, който проправи пътя на този тип задвижване, е Toyota Prius. В случая ще стане дума за третото поколение на модела (индекс ZVW30), което излезе през 2010 г. И вече е достатъчно разпространено на пазара на употребявани превозни средства. Дали обаче покупката на хибрид на повече от 10 години е добра сделка? Нека видим какво казват различни експерти.

Сред предимствата на лифтбека е, че той е произвеждан в Япония, което означава висока надеждност. Разходът на гориво също е впечатляващ – около 4,5-,4,7 л/100 км, въпреки че се различава от посочените от Toyota 3,9 л/100 км. Като плюс се отчита и добрата динамика.


Toyota Prius


В същото време обаче този Prius предлага сравнително малък пътен просвет – 140 мм, а също така и странна ергономия, заради което седалката на шофьора не е удобна. Японците са се престарали в опита си да бъдат оригинални, като някои бутони и превключватели трябва да бъдат търсени дълго време, а липсата на стандартен приборен панел на таблото също е нещо, с което трябва време, за да се свикне.

Двигател

Двигателят с атмосферно пълненe 2ZR-FXE 1.8 (99 к.с.), който зарежда батерията, често работи на „оптимални обороти“, които обаче са ниски. Това води до ускорени въглеродни отлагания във всмукателния колектор и по дроселовите клапи. Ако не се почистват, се повишава разходът на масло. Като цяло, ресурсът на двигателя е над 300 000 км. От Toyota препоръчват смяна на масло и филтри на всеки 15 000 км.


Toyota Prius


Електрическата част на силовия агрегат е почти вечна. Тя осигурява рекуперация на енергията при спиране. Батерията с високо напрежение също е издръжлива, но не обича дълги периоди на престой и спад на заряда под 40%. В такива случаи, особено през зимата, проблемите при стартиране са неизбежни и модулите могат да се повредят. Те се сменят, но това струва доста скъпо.

Слабите звена са горивната помпа (разположена в резервоара) и водната помпа на инверторната охладителна система (енергийния преобразувател), в която елементите изгарят от прегряване.


Toyota Prius


Сред предимствата се посочва факта, че системата няма много „ненужни“ компоненти - стартер, съединител, генератор и задвижващи ремъци. Преди покупка обаче задължително трябва да се направи диагностика на батерията.

Скоростна кутия

Въртящият момент се предава от безстепенна планетарна скоростна кутия. Тя е проста и надеждна, като се изисква само следене на състоянието на маслото и редовна смяна.

Окачване

В случая то е като на конвенционален автомобил - отпред McPherson, а отзад - еластична греда. Амортисьорите излизат сравнително бързо от строя - понякога при пробег от 60 000-80 000 км. По това време се сменят подпорите и втулките на стабилизатора.


Toyota Prius


Консумативите на спирачната система са издръжливи, тъй като благодарение на системата за рекуперация натоварването върху тях е намалено. Това донякъде е „нож с две остриета“, тъй като спирачните апарати имат по-малко работа и се окисляват. Затова се препоръчва тяхното периодично почистване и смазване.

Интериор

Вече стана дума за странното разположение на приборите пред водача, което може да бъде проблем поне в началото. Освен това, затоплянето на салона отнема доста време. Материалите са прости, така че е нормално с течението на времето да се износват.


Toyota Prius


Безопасност

Третото поколение на Prius е подложен на стандартните тестове за безопасност още през 2009 г. Хибридът получава максимални 5 звезди, като защитата на шофьора и пътника до него са оценени на 88%, на децата – 82%, на пешеходците – 68% и на системите за безопасност и асистентите на водача – 86%.


0 от 500
  • #9
    15 rate up comment 3 rate down comment
    do 7 ( преди 1 година )
    Живея във Виена и много добре знам какво има и какво няма. Има даже останали няколко таксита Приус 2-ра генерация. Миналата година се возих на такова. Питах собственика защо не си вземе нещо по-ново, а той ми отговори, че е решил, когато се счупи нещо по-сериозно по колата тогава ще вземе нова. Така 14 г. и 900к+ км. човека кара Приус 2 такси без никакви проблеми и ремонти. Единственото, което е правил по колата е да смени тапицерията на седалките, защото старата се е протъркала на места.
  • #8
    15 rate up comment 6 rate down comment
    popa ot razgrad ( преди 1 година )
    От преките впечатления, които имам от Ню Йорк, Сан Франциско, Рио де Жанейро, Сидни, Токио, Сеул, Джибути, Калкута, Киншаса, Осло и Дупница, мога да потвърдя, че Приус е много популярна...
  • #7
    8 rate up comment 16 rate down comment
    До #6 ( преди 1 година )
    Нещо си в грешка пич! В Бг такситата също са до 8г... но ги смениха с КИА и Голф. Приус изчезна. Във Виена Приус почти нема, масово са Е-клас. В Мюнхен не си спомням, но нещата вероятно са подобни, както във Виена. В Италия се срещат рядко, на всеки 7-10 е един Приус. Общо взето са рехави
  • #6
    24 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    В Берлин, Кьолн, Хамбург, Мюнхен и Виена бяха голяма част от автопарка на такситата. От тези градове имам преки впечатления. Масово таксиметровите фирми подменяха автопарка с Приус 3. А защо ги няма вече толкова много, защото хората си вземат нови коли за таксита. Това не е БГ да карат докато колата грохне. Специално за Германия ще ти кажа, че такситата ги сменат на макс. 5 год. Сключват договори и им правят големи отстъпки при връщане на старата кола и вземането на нова.
  • #5
    10 rate up comment 20 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Аха, и защо изчезнаха като таксита през последните години? Дори никога не са били преобладаващи, тук и из Европа. Предполагам щот са здрави, дървени евтини и икономични. Возил съм се на 4ката в такси и съм карал 3ката под наем. Нема такова дърво. За такси става, но за собствена кола си е мазохизъм. Ауриса е в пъти по оферта...
  • #4
    36 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Къде са 3 плюса и 2 минуса, че нещо не ги намирам и не мога да установя бройката? Като цяло тази кола вероятно е много здрава и практична и икономична щом се ползва за такси от над 10 г по света. В Канада имаше такси на 1 млн. мили преди години. Сега сигурно са много повече. В Европа също има таксита на над 1 млн. км. без да е правено нещо по колата съществено. Всичко оригинално от батерия до двигател и скоростна кутия. Ако това не е еталон за качество и здравина, здраве му кажи!
  • #3
    38 rate up comment 4 rate down comment
    Приуса ( преди 1 година )
    Моят Приус 3 е на 240 000 км. Взех го нов 2011 г. Почти всичко от написаното не е вярно. Амортисьорите са ми оригинални и никога не са сменяни. Седалките са широки и доста удобни. За голям мъж, като мен шофьорското място е перфектно. Има регулиране на ломбардната област на седалката и не чувстваш никаква умора при дълги преходи, каквито често правя. Разхода зависи от карането. При нормално каране пада под заводските стойности, аз лично съм правил под 3/100. Някой ако го интересува нещо да пита.
  • #2
    29 rate up comment 8 rate down comment
    До 1 ( преди 1 година )
    Дървена ти е главата на тебе. Колата е изключително надеждна, удобна, интериорът й е на нивото на Опел, Форд или Рено от това време. Аман от хейтъри.
  • #1
    9 rate up comment 31 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Дървено, та дървено, но това е Тойота все пак. Добре че седалките не са пластмасови! За амортисьори на 60к, в Бг означава макс 40к. Иначе сектантите карат само с консумативи по 200к и изгорела крушка. Дори разхода е лъжа, по скоро се върти около 6 и отгоре