fallback

За какво служат стикерите с проценти на фаровете?

Повечето шофьори не знаят каква е ползата от тях

В старите времена шофьорите, отваряйки предния капак на някои автомобили, се натъкваха на мистериозни стикери или табелки с изображение на светещ фар и показващи проценти. Ясно е, че това обозначение има някакво значение. И така, защо е необходимо и как шофьорът може да използва тази мистериозна информация?

В повечето съвременни автомобили мистериозна табелка с горящ фар и проценти най-вероятно няма да се намери просто така. И всичко това, защото през последното десетилетие автомобилните производители започнаха да прехвърлят стикера от директно под капака при по-старите, сега се намира в "джобовете" на автомобилната оптика - местата, където са монтирани фаровете. Мистериозната табелка всъщност съдържа информация за оптималното отклонение на фаровете надолу от хоризонталното излъчване на светлината.

За кого са тези стикери? Разбира се, шофьорите също могат да ги използват, ако сами ремонтират и регулират осветителните тела на колата си. Те обаче са предназначени предимно за автомонтьори, които ще работят с колата в сервиз. Както може би се досещате, тези стикери са необходими, за да може майсторът да настрои правилно самото отклонение на фаровете. Извършва се настройка за получаване на висококачествено осветление, както и за да не се заслепяват други шофьори.

Какво означават тези проценти? Всеки 1% върху стикера съответства на 10 мм. отклонение на фара надолу спрямо хоризонталата на границата на светлината, когато светлината пада върху препятствие на разстояние 1 метър от фаровете. С други думи, ако решите да настроите фаровете си сами, колата се поставя пред стената на разстояние 1 метър, след което се включват фаровете ѝ.

Първо, осветителната оптика се настройва права (0 % ), след което светлината се сваля с посоченото количество. Ако стикерът показва 1.3%, тогава светлината трябва да се свали с 13 мм. Ако поставите колата на разстояние 10 метра от стената, то тогава ще трябва да коригирате светлината с 13 см.

fallback
  • #7
    анонимен ( преди 2 години )
    Добре бе какво хейтите всички? Като не ви харесва статията не я четете. "Сантиметри, дециметри.." ми ако бяхте внимавали в 4 клас нямаше сега да коментирате глупости. Статията си е с чисто информативен характер и не пречи на никого да знае нещо повече за колата си, особено като се има предвид, че днешните шофьори под 30 год. едва ли знаят колкото старата школа! А тия дето много знаят - то само лекарите могат да лекуват наистина, ама е желателно всеки да знае да оказва основна първа помощ, нали?
  • #6
    Хейтър ( преди 2 години )
    Всички фарове се се регулират даже и саморегулиращите се. Това по принцип е важна важна информация но да го правиш сам във вкъщи с малко смешно, да не говорим че новите се калибрират с комп. според окачването.
  • #5
    анонимен ( преди 2 години )
    Това е отживелица и служи единствено за сервизите, но там имат наличната документация за всеки модел. Съвременните фарове се саморегулират, в зависимост от натоварването и те така...
  • #4
    Синдикат на Ало Изма ( преди 2 години )
    Всъщност колега #2, настройката на осветителната уредба на автомобила въобще не е толкова лесна колкото повечето лаици си мислят. На стената на блока надвечер, или в подземния паркинг на мола и айде. Имам специалено изграден стенд за реглаж на фарове в т.ч и за реглаж на заводски фарове за мъгла. Ако трябва да ти опиша целия процес по правилната настройка на фаровете по изискванията на ЕС, според видовете превозни средства ще ми отнеме доста време. А ти си развивай и навивай фаровете с 13 см.
  • #3
    анонимен ( преди 2 години )
    Като стигнах до изрази "фара гори"'и спрях да чета. Не само ме преписвате, ами го правите и неграмотно.
  • #2
    анонимен ( преди 2 години )
    Прекрасна статия, колегата по-долу явно е свикнал да се заяжда
  • #1
    Синдикат на Ало Изма ( преди 2 години )
    Безкрайно некадърно! Що са то сантиметри, милиметри, дециметри и проценти!? Ясно си личи преписвача на статията колко знае и колко има по математика.
fallback
Последни