IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Наистина ли по-евтините коли са опасни?

Заради новите технологии покриването на изискванията на Euro NCAP ще става все по-трудно

Звездите са много, но за безопасността на автомобилите те са ограничени до 5 - това е максимумът, който Euro NCAP (европейската организация, която от години извършва множество краш-тестове на модели, продавани в Европа) присъжда в края на своите изпитания..


краш-тест


Организацията е основана през 1997 г., като нейните тестове непрекъснато се усложняван. Първоначално се започва с изследване на така наречената "активна безопасност" или способността на автомобила да издържа на сблъсък, защитавайки пътниците, но с напредване на технологиите изискванията стават все по-високи.

В наши дни повечето модели са оборудвани с различни системи за безопасност и асистенти на водача - от аварийно спиране до адаптивен круиз-контрол, функция за поддържане на лентата на движение и много друго. И тяхната тежест при даване на оценки от Euro NCAP расте се увеличава непрекъснато. Това води до логичния въпрос - дали един евтин автомобил, чийто производители залага на атрактивни цени, а те се постигат с по-малко скъпи технологии, е по-опасен на пътя? Отговорът идва от Енрико Паляри, който е един от един от експертите в Euro NCAP.


краш-тестове


Паляри дава пример с Dacia Jogger - най-новият модел на румънската марка, която на тестовете получи само една звезда. Това би трябвало да означава отрицателна оценка за автомобила, но това не засяга изискванията, на които той трябва да отговаря, за да получи разрешение за движение по пътищата (трябва да се уточни, че Euro NCAP няма отношение към хомологацията на превозните средства, като затова отговаря съответната комисия към ЕС).

Всъщност, Jogger е само един от примерите. Той ползва платформата на Sandero, което също получи такава оценка. През 2017 г. Fiat Punto взе нула звезди за безопасност, а две години по-рано Lancia Ypsilon беше оценена с 2 звезди.


краш-тестове


Паляри посочва, че именно технологиите са в основата на все по-строгите оценки. На тях към момента се пада около 40% при окончателното гласуване. А това означава, че модели, които нямат система за предотвратяване на катастрофи, не могат да получат 5 звезди. Тоест, автомобил на Dacia няма как да си тръгне с максимална оценка, ако не бъде оборудван с ADAS (усъвършенствани системи за подпомагане на водача) в съответствие със спецификациите на Euro NCAP. Въпросът тогава е дали една напълно безопасна кола, която защитава пътниците си при удар, но не разполага със системи за активни безопасност, ще получи максималните 3 звезди? Според Паляри, това е напълно възможно.

Целта на Euro NCAP всъщност е да увеличава тежестта на тестовете на всеки 2 години, в резултат на което дори коли, които днес получават 5 звезди, през 2025 г., когато ще влязат новите изисквания на организацията, ще загубят 1 звезда. И всичко това се дължи на технологиите, които са обект на непрекъсната еволюция и все повече влияят върху крайната оценка. И в крайна сметка, един нов модел, няма как да бъде оценен с максимума, ако не постигне достатъчно дори в само една от общо 4-те категории.


краш-тестове


Има и друг аспект на нещата - за да получи максимална оценка даден модел, в 50% от версиите му, продавани на европейски пазар, трябва да бъде въведена съответната технология за активна безопасност.

Интересно е да се разбере и как ще се развиват тестовете с оглед на непрекъснато растящия брой на електрически превозни средства. Според Паляри, изискванията към тях също непрекъснато ще се увеличават, защото техните агрегати изискват повече електричество, а освен това са и по-тежки. Големият проблем се оказва опасността от пожар след катастрофа, а освен това заради по-високото си тегло електромобилите са по-опасни за други превозни средства при евентуален сблъсък.


краш-тест


За целта, в Euro NCAP вече са създадени работни групи, които за във връзка с производителите. Двете страни непрекъснато обменят информация, като се учат в движение.

0 от 500
  • #12
    4 rate up comment 1 rate down comment
    Баварец ( преди 1 година )
    До #5: Сочейки Шкода, нямаш никаква идея, че това е абсолютно равно на VW, Audi, та дори и Bentley. Този концерн е една голяма измама, като всичко е един дол дренки и купувайки си "по-висок" клас т.е. изброените след Шкода или Сеат, нищо друго не получаваш освен напудрена обстановка! БМВ са най-подредени, а и Мерцедес са измишльотини в малките коли, защото са Дачия и/или макс Рено
  • #11
    2 rate up comment 0 rate down comment
    до 6 ( преди 1 година )
    Според тебе кое ще поеме повече енргия 2.5 тонен СУВ или 1000кг Клио
  • #10
    14 rate up comment 0 rate down comment
    Автофен ( преди 1 година )
    Лейди Даяна се блъсна с най-големия S-клас и какво - пак не й помогна умрш нали ...Тръгнете ли да карате като изоглавени с тези SUV-ове - пак ще си го намерите - ти се блъсни пък после се моли да те спаси колата ... Божа работа
  • #9
    6 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    7 е прав хубаво караш джип, ама като е 15+ годишен, търкалян, с изгърмели Еър бегове и кърпени вече зони за сигурност и си до там. Виждал съм Импреса, удряна и някой си спестил гредата под задната броня. При следващия удар стана хечбек при положение че удрящия трябва да страда повече
  • #8
    3 rate up comment 5 rate down comment
    До 4 и 5 ( преди 1 година )
    То по тази логика, след 5-10 години всички ще сме със СУВове и пак ще сме равни. Та тогава какво? Юруш да седлови влекачи ли? После на БТРи
  • #7
    13 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    До 5-ти коментар. Най-много загинали има в 30 годишни БМВ-та на които това не им е първа катастрофа. Затова - нова кола, по възможност по-големичка и така.
  • #6
    10 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    До 5 - на тестовете ударът се провежда срещу бариера с сравнимо тегло. Оттам нататък ако се удариш в нещо с един тон по-тежко ти поемаш по-голямата енергия. И най-здравото Волво ударено от 40 тона влекач ще пострада повече от удар тип Сандеро срещу Фиеста.
  • #5
    2 rate up comment 8 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Просто разгледайте черната хроника на ПТП-тата. Убедил съм се, че над 90% от случаите, при тежко ПТП, участниците с калинки, евтинджоси тип шкоди, рена, дачия и тн. са или минус, или потрошени яко. Икономисаните пари за по-здрава кола, сега ще ги дават за лекари и профилактики с години /това за живите разбира се/. Другите участници с джипове, БВМ, Мерцедес и др. като и по-скромните Мазда 6, Пасат, Ауди 4,5,6 и тн. са или невредими, или леко ранени. Толкова за тестовете.
  • #4
    4 rate up comment 9 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Купува се винаги СУВ над 2 тона предвиден за Сащ като Ескалейд или Навигатора защото първо Сув е висок второ повечето удари са челни а там центъра на тежестта няма значение освен товя е и тежък и трето Само в Сащ на краштестовете се правят при малък страничен удар
  • #3
    7 rate up comment 0 rate down comment
    хохо ( преди 1 година )
    До ном. 1 - мисля, че точно в тази медия имаше разяснения от един французин защо сандерото е по-евтино от клиото. В клиото има подсилващи елементи където трябва, а при сандерото ги няма.