IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Скоростната кутия с повече предавки невинаги е добър избор

Тези устройства дават сериозни предимства на автомобила, но имат и недостатъци

Едно време скоростните кутии бяха много по-прости. Механичните разполагаха с 4 или 5 предавки, а автоматичните – с 3 или 4. На някои модели се появяваше и автоматик с 5 скоростни, но постепенно нещата се промениха. В ваши дни 6-степенната механична или автоматична скоростна кутия е нещо нормално, а все повече автомобили получават автоматици с 8 и дори 9 предавки.


автоматик


Защо производителите увеличават броя на предавките в кутиите? Това се прави по две причини - преследване на мощност и икономия на гориво. Просто казано, добавянето на повече предавки позволява на двигателя да работи при по-ниски обороти. В същото време се изгаря по-малко гориво, а при динамично шофиране агрегатът постоянно се поддържа в добра форма - на пика на въртящия момент, без спад в скоростта и приближаването им до червената зона, където въртящият момент пада.

Когато инженерите добавят „допълнителни“ предавки към кутията, те ги „вкарват“ между традиционните скорости. Това позволява на кутията да се превключва без прекомерно въртене на двигателя. Трябва обаче да се вземат предвид и други фактори. Това са размерите на кутиите, тяхното тегло, силата на въртене, цената и сложността на конструкцията.

Колкото повече предавки има една трансмисия, толкова повече време отнема превключването им. И това се отразява на динамиката. Ето защо много производители на автомобили смятат 8-степенният автоматик за оптимално решение, а кутията ZF 8HP се превърна в най-популярното устройство на пазара. Тя се среща както при BMW 1-Series, така и на спортното купе Aston Martin Vanquish.

В следващите години на леките автомобили вероятно ще се появят и 12-степенни скоростни кутии, но те едва ли вече ще бъдат популярни. Производителите вече са намерили „златната среда". Освен това дните на трансмисиите изглежда са преброени заради преминаването на много марки към електрически превозни средства и никой няма да инвестира в разработването на 12- и 14-степенни скоростни кутии.



Все пак, превозните средства на водород и природен газ все още ще изискват скоростни кутии. А що се касае до автоматиците, още за тях можете да научите във видеото на Donut Media (в настройките на субтитрите има и български).

0 от 500
  • #10
    0 rate up comment 2 rate down comment
    Ждж ( преди 3 месеца )
    Рално и исторически погледнато без предавки е най-добре в смисъл че така е започнало двигателостроенето. Но няма как да си на директна и да тръгнеш без проблем. Затова се е наложило да има предавки.
  • #9
    2 rate up comment 4 rate down comment
    Нанекомудедова ( преди 3 месеца )
    За мен най добрата кутия е ZF 8HP. Имах Jeep Wrangler с 3.6 двигател Пентастар и ми гореше 22 mph което е 10 литра на 100.бмв 3ка с пикливия си 4цилиндров двигател дава по висок разход....
  • #8
    4 rate up comment 1 rate down comment
    bs-29a ( преди 3 месеца )
    Двускоростна кутия има смисъл при електричките
  • #7
    10 rate up comment 1 rate down comment
    AAV ( преди 3 месеца )
    Превозните средства на водород всъщност няма да го горят в двигатели, които след това да изискват и скоростна кутия. Те ще го ползват в горивни клетки, които ще произвеждат ел.ток, който пък ще се ползва от електромотор. По същество това е електромобил, който вместо батерия ползва горивна клетка работеща с водород. Няма нужда от скъпа и сложна скоростна кутия. За справка - Toyota Mirai
  • #6
    13 rate up comment 0 rate down comment
    До: 5 ( преди 3 месеца )
    Кольо, това написаното на немски е с по една грешка във всяка дума и както си го превеждаш не е вярно. Пише се правилно einfach besser и в буквален превод значи "просто по-добре". Явно не знаеш как се степенуват прилагателните, но въпреки това се опитваш да се направиш на немско говорящ, но само от думи ми става ясно, че изобщо не си в час с този език. Гледам, че и българският не ти е много силен, а и от техника много не разбираш. Не ми е ясно само, защо се напъваш да докажеш нещо друго?
  • #5
    8 rate up comment 10 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Германците да се научат да правят бензинови мотори дето не горят масло и могат да изкарат над 100К километра без сервиз, пък тогава да са айнфах бесер.
  • #4
    4 rate up comment 14 rate down comment
    Никола Панайотов ( преди 3 месеца )
    Германците ксзват,,Einfah beser,/ простото е най добре колкото по сложна толкоз повече проблеми ще има а механичните са по просто,Още повече че тръпката при шофиране с ръчни скорости е по голяма ,,КПД на автом.ск.е по лошо,проблеми при теглене и спускане Автоматиците са за градски автомобили .иза по неумели не можеш да почувстваш колата
  • #3
    3 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    180 на четвърта пета на 250 шеста на под 300 седма ако имаш качествена настилка и без трафик така че не виждам смисъл от осем дори
  • #2
    6 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    до 2 Минтирито няма да дойде, защото в Карлуково вече рядко им пущат интернет заради цената на тока. до 1 Абсолютно си прав колега, че на електричките са най-добрите СК, но не защото нямат. Имат, но са много опростени и са с 1 скорост.
  • #1
    15 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Най-добрата скоростна кутия имат електричките, просто нямат :)