IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо "ладите" започнаха да губят пазарен дял

Lada Vesta и Granta все още са най-популярните автомобили в Русия, но и те бележат спад

АвтоВАЗ продаде 350 714 автомобила в Русия през 2021 г., което е с 2% повече в сравнение с 2020 г. Това каза пред репортери Оливие Морн, изпълнителен вицепрезидент на компанията за продажби и маркетинг. Целият пазар на нови леки автомобили и леки търговски превозни средства (LCV) в Русия, според АвтоВАЗ, е нараснал с 5% през 2021 г. до 1.68 милиона превозни средства. Съответно пазарният дял на компанията намалява с 0.6 процентни пункта до 20.9%.


Lada


Модел-лидер на руския пазар, според АвтоВАЗ, е Lada Vesta. Автомобилът е продаден в тираж от 113 698 броя, пазарният дял е 6.8%. На второ място е Lada Granta. През 2021 г. в Русия са продадени 111 430 такива коли, пазарният дял на модела е 6.7%, което е спад от 1.2 процентни пункта в сравнение с предходната година. Спадът и на двата бестселъра се дължи на недостига на микрочипове, пред който са изправени АвтоВАЗ и други автомобилни производители, но причината не е само в това. Основна роля има и самото представяне на компанията.

АвтоВАЗ беше първият руски автомобилен производител, който изпита глобален недостиг на микроелектронни компоненти през 2021 г. Заводът в Толиати спря монтажа през лятото и есента поради недостиг на микрочипове на Bosch. Интервюираните от "Ведомости" търговци на автомобили казаха тогава, че тези непланирани паузи са довели до недостиг на най-популярните модели Granta и Vesta.

Но това не е съвсем така. Автомобилите Lada Vesta се сглобяват от подразделението на АвтоВАЗ в Ижевск. Този завод не е бездействал през 2021 г. поради недостиг на компоненти за сглобяване, за разлика от производствената линия Granta в Толиати.

Поради недостига на чипове, от втората половина на септември, автомобилният производител временно спря да оборудва произведените автомобили с модули за спешно повикване Era Glonass, но продълже да ги продава. Търговците на марката казаха, че АвтоВАЗ е уведомил продавачите за необходимостта от сключване на допълнително споразумение с клиентите, че тези модули ще бъдат инсталирани не по-късно от средата на 2022 г.


Lada


Освен това АвтоВАЗ започна от средата на ноември 2021 г. да продава автомобили с различно  допълнително оборудване, като целта беше да се засилят продажбите въпреки кризата с чипове. Тогава Федералната антимонополна служба обясни, че това означава въвеждане на нови конфигурации на превозните средства, тоест не се планират забрани за продажба на автомобили без ново оборудване. Според Морн ситуацията с недостига на микроелектронни компоненти трябва да се подобри до втората половина на 2022 г.

Говорейки за това как може да изглежда пазарът на автомобили през 2022 г., Морн отбеляза, че е трудно да се дадат конкретни цифри, тъй като толкова много параметри ще му повлияят. „Това, което сега предполагаме предпазливо, е, че може да има леко увеличение до 1.75 милиона единици. Това обаче е предварителна прогноза“, каза топ мениджърът. Той не разкри данни за прогнозираните продажби на Lada през 2022 г., но отбеляза, че основната задача на компанията е да поддържа пазарен дял от поне 20% и да спре тенденцията за загуба на пазарен дял с всяка изминала година.

„Причината, че АвтоВАЗ да губи пазарен дял, не е, че търсенето на техните автомобили е намаляло. Причината са проблеми с доставката на компоненти и микроелектроника. Сега има търсене, въпросът е дали производителите могат да го задоволят“, каза Владимир Беспалов, анализатор от VTB Capital, пред „Ведомости“. Според прогнозата на експерта динамиката на продажбите на АвтоВАЗ през 2022 г. няма да се различава много от динамиката на пазара и ще остане на нивото от 2021 г.


Lada


„През първата половина на годината ще видим леко потъване на пазара поради продължаващи проблеми с доставката на компоненти. Според резултатите от цялата година пазарът ще остане на нивото от 2021 г. и АвтоВАЗ ще покаже приблизително същата динамика“, смята Беспалов.

Не всички анализатори обаче са на това мнение и мнозина твърдят, че въпреки намесата в моделната гама на руската марка на французите от Renault, конкуренцията на руските пазари става все по-голяма и продажбите на Lada ще продължат да спадат. Основна роля за този спад има агресивната политика на корейците, които налагат марките Kia и Hyundai с бюджетни модели за руския пазар. Именно последните постепенно намаляват интереса на руснаците към "ладите".

0 от 500
  • #7
    25 rate up comment 8 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Ако не беше тъжно, щеше да е много смешно подигравателното отношение на хора, които са представители на най-изчезващата нация в света, които не произвеждат нищо, но имат самочувствието, че са велики. Не сме си оправили к0чината, а гледаме чуждата паница. В Русия се произвеждат над 2 млн.автомобила на година от различни марки, а у нас колко произвеждаме да попитам русофоба писал отдолу? Въобще какво произвеждаме? Нека видим първо себе си и тогава да плюем по другите!
  • #6
    9 rate up comment 20 rate down comment
    croth ( преди 2 години )
    До 1. Пич населението на Русия отдавна не е 200 млн. Сега е към 130 млн. А БНП на Рашка е по-малък от този на Нидерландия. И 85% е от износ на нефт, газ и метали. Те не могат тостер на направят, а ти говориш за автомобили.
  • #5
    6 rate up comment 4 rate down comment
    Смех ( преди 2 години )
    Тия некадърници от бош инчипове ли правят
  • #4
    11 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    На всички е ясно че се купуват , защото са изключително евтини и защото имат много високи мита за внос на нови автомобили , иначе до сега китайците щяха да са ги наводнили с нискобюджетни, а *** щяха да стоят без работа .
  • #3
    7 rate up comment 6 rate down comment
    Не е вярно №3 ( преди 2 години )
    Като гледам снимката, има мигачи в огледалата, така че по-скоро на кола от 1990 г. са сложили някои компоненти, които са "по-така"! Друг е въпроса дали колата е станала "по-така"!
  • #2
    14 rate up comment 8 rate down comment
    Гранта-та ( преди 2 години )
    Тази Гранта на снимката и отвън и отвътре съответства на един западноевропейски автомобил от периода 1990-1995 г. Там е някъде нивото на руския автопром, както самите те си го наричат!
  • #1
    17 rate up comment 11 rate down comment
    obserever ( преди 2 години )
    Русия 200 милиона население една шеста от земното кълбо територия произвежда 350 хиляди автомобила...Южна корея население =0 милиона души теритоория колкото България произвежда над два милиона автомобила годишно като повче от полонивана продава навън и над един милион на американския континетн-кнада и СаЩ