IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Помните ли икономайзера - един уред, който мнозина подценяваха

Първите серийни устройства за пестене на гориво се появяват в началото на 80-те години

На старите руски автомобили, които бяха масови навремето и у нас и по-конкретно на бестселъра ВАЗ-2107 имаше едно изключително любопитно и в същото време силно подценено устройство, наречено "икономайзер". Всеки, който се е качвал на "седмица", трябва да го помни. Въпреки това, в наше време не всеки знае защо изобщо е било необходимо такова нещо и дали има аналози на съвременните автомобили.


икономайзер


Първите серийни икономайзери се появяват в началото на 80-те години на миналия век, почти едновременно на западни и на съветски автомобили. Един от първите е и споменатия вече, инсталиран на ВАЗ-2107, появил се на серийна Лада през 1982 г. Това устройство работеше изключително с карбураторни двигатели. Въпреки това, в наше време автомобилите с инжекционни двигатели понякога са оборудвани с уреди с подобно предназначение. Например, модерни икономайзери има в автомобилите Honda.

Устройството от 80-те години на миналия век беше изключително просто технически. В основата си това е конвенционален индикатор, работещ с вакуум. Икономайзерът се различава от познатия ни манометър само по това, че тръбата на Бурдон в него функционира не за разширяване, а за компресия. В устройството няма и грам електроника - то е чисто механично. Свързва се директно към изпускателния колектор на двигателя.

Основната функция на устройството се подразбира от названието му. Позволява ви да следите стила и темпото на шофиране, за да пестите гориво. Мащабът на устройството е разделен на три сектора: бял, зелен, червен. Белият сектор съответства на минималния разход на гориво, зеленият - на оптималния, а червеният - на повишения. Така например, на празен ход, стрелката на икономайзера е в белия сектор. При спокойно, премерено каране е някъде по средата на зеления сектор.


икономайзер


Е, ако стрелката се издигне в червения сегмент на скалата, тогава колата сякаш крещи на собственика: „По-бавно, че харча много гориво! Такова едно просто устройство направи възможно намаляването на разхода на гориво на ВАЗ-2107 с 1-1.5 литра на 100 километра пробег. На пръв поглед дреболия, но в крайна сметка излиза, че икономията на годишна база съвсем не е малка.

Що се отнася до "народния" метод на приложение, икономайзерите помагаха на водача при предварителната диагностика на проблеми с мотора. Потрепването на стрелката, навлизането в зеления сектор на празен ход, преминаването в червения сектор при спокойно шофиране и много други характеристики на поведението на стрелката показваха различни проблеми с автомобила. С помощта на икономайзер беше възможно да се изчисли изтичането на въздух чрез хлабава връзка, недостатъчно добре напомпани гуми, проблеми със свещите и дори неправилно зададен момент на запалването.

0 от 500
  • #40
    3 rate up comment 0 rate down comment
    bat_ben ( преди 1 година )
    Свързва се директно към изпускателния колектор на двигателя-това дори не е копи пейст това е свободно съчинение на три ракии
  • #39
    2 rate up comment 0 rate down comment
    olgunfernandes@gmail ( преди 1 година )
    ( Свързва се директно към изпускателния колектор на двигателя.) ?????
  • #38
    10 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Бъркате колекторите.... Недопустимо за уважаваща себе си медиа!
  • #37
    6 rate up comment 3 rate down comment
    Авастак ( преди 1 година )
    Аз казвал ли съм ви на всички вас от тоя *** сайт че сте клинични *** ?Как за толкова години съществуване не написахте нищо вярно и нищо полезно?.защо не вземете по една мотика и да отидете да копаете градинки, та поне да има някаква полза от вас?
  • #36
    18 rate up comment 0 rate down comment
    Стоян ( преди 1 година )
    Мисля, че се свързваше към смукателния колелктор, а не на изпускателния!
  • #35
    5 rate up comment 16 rate down comment
    generala_30@abv.bg ( преди 1 година )
    Каква икономия, какви 5 лева във вашите глави комунистически? През комунизма имаше само изобилие, високи заплати и безгрижен живот. Бензина беше 0,70лв и си беше без пари направо. Хората масово си караха всичките коли, които имаха в семейството. Тва да караш колата си по инерция или да гасиш двигателя и пак по инерция не се случваше изобщо. Такива прибори са диверсия на запада спрямо охолния и щедър живот на огикновения гражданин на НРБ...
  • #34
    3 rate up comment 3 rate down comment
    Munio ( преди 1 година )
    До автора на статията, сигурен съм, че и твоята кола има такъв уред, без значение дали е дигитален или аналогов. Искам да ми кажеш на място какво показва. Как реши че когато е на място, колата харчи най-малко (отивала стрелката в белия сектор) ? Моля образовай се преди да пишеш!
  • #33
    7 rate up comment 0 rate down comment
    ГТЕ ( преди 2 години )
    В днешно време моментният разход показва реалният дебит гориво през инжекторите, което не спира никого да дава газ, при очевиден хоризонт, който изисква натискане на спирачки. Изтрещял народ.
  • #32
    6 rate up comment 1 rate down comment
    Алексей ( преди 2 години )
    Ако не настъпваш газта като разгонен ***, когато светофара, който ти е на 500 метра е светнал червено току що, икономайзер ти не трЕбва
  • #31
    5 rate up comment 11 rate down comment
    Бунтата ( преди 2 години )
    Каквото и да дрънкате,старото време липсва на всички!!!!