IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Можеше ли в България при соца да се купи нова кола за 1250 долара?

От Запорожец до Opel Rekord D - ето колко струваха автомобилите в "Кореком"

Последното десетилетие ни донесе драматична инфлация в цените на новите автомобили. Докато в сравнително близкото минало у нас можеше да се купи нова кола за суми от порядъка на 14 или даже 12 хиляди лева, днес най-достъпният автомобил у нас - Dacia Sandero - по каталог струва 20 200 лева, или 12 017 щатски долара по актуалния курс (25-те най-достъпни нови коли у нас вижте тук). На този фон как би ви прозвучало, ако ви кажем, че по време на социализма у нас е можело да се купи нов автомобил за... 1250 долара? Тъкмо толкова е цената на ЗАЗ 968А (Запорожец) в официалния каталог на валутния магазин Corecom за 1980 година.
  
   
ЗАЗ 968, Владимир Путин, Запорожец
ЗАЗ 968, първият личен автомобил на Владимир Путин. У нас през 1980 "показната" му цена в Corecom е 1250 долара, или едва 1062 лева по официалния обменен курс. Но обикновените българи нито могат да заплатят "показната" цена, нито могат да купят долари по официалния курс
   
    
За по-младите ни читатели се налага да поясним, че по онова време в Народна Република България можеше да се купи нов автомобил само по два начина. Основният, достъпен за широките кръгове от населението, бе да направиш авансова вноска от около 1000 лева в държавното дружество "Мототехника" и после да чакаш да ти дойде редът - като за престижните тогава модели като ВАЗ-2103 чакането можеше да продължи и десетилетие. Вторият начин бе да се купи свободно автомобил от Corecom - само че за целта бе нужна конвертируема валута, а достъп до нея имаха само онези, работили в чужбина, примерно в Либия.


обменен курс, лев - долар, 1980
Официалният валутен курс, докладван от щатския Department of the Treasury на 30 март 1980 година - eдин долар се разменя за по-малко от 85 стотинки (и за 65 съветски копейки). Естествено, пазарният курс няма нищо общо с официалния
  
   
Но дори и в Corecom, както ще видите, автомобилите имаха по две цени. Едната бе официалната, "показна" или "рекламна" цена - но за да платите нея, пак трябваше да сте чакали реда си с години, или да ползвате някакви други служебни предимства. Другата бе т. нар. "цена за свободна продажба", и именно нея плащаха завърналите се от гурбет работници. Така споменатият ЗАЗ 968А струваше 1250 долара официално, но на практика купувачите плащаха по 1500, а за други модели разликата между рекламната и реалната цена дори надхвърляше 500 долара.


Колко струваха автомобилите в "Кореком" (ГАЛЕРИЯ):

0 от 500
  • #33
    7 rate up comment 12 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    До 20 и 21,така е само,че килограма струваше толкова,,като купуваш не вземаш цял килограм,а 1-2 петала.Кажете и за хляба,млякото,кебапчета,че с няма лев обядваш на стола в завода и то 1,2 и 3. Кажете и за цената на тока за месец и то отоплителен 12 -15 лева. Та ти чадо на военен с 1 шапка пари и разходи за месец по-малко от 100 лева,останали те спестени как можеш да казваш,че не е имало нищо хубаво. Да не говорим,че и жилища без пари ви даваха и то с предимство,то и коли нови те си купуваха.
  • #32
    14 rate up comment 12 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Аз съм живял и в онова и новото време. Бях 10ти клас когато падна комунизма. Прехвалената ти луканка, не беше нищо особенно и това го знаеха всички чийто баби и дядовци на село правеха домашни луканки и бяха 100 пъти по-вкусни от тази. Иначе, вкуса се променя с времето както писах вече си опитал много италиански и немски колбаси и за това карловската луканка ти е гадна. И на мен любимия ми шоколад тогава бе НуКрема, докато не дойде Нутела и днес като вкуся НуКрема и бягам да повърна.
  • #31
    4 rate up comment 14 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    До 15,да можеш да намериш и за 5 лева луканка днес,само,ченито тези от 18,20 и повече лева,нито тези надолу,нямат качеството на тези от онова време. Ако пишеш противното,значи не си живял тогава и пише по приказки на този и онзи. Що се отнася до "мизерствали" тези професий и тук пишеш абсолютни просттии и неистини. Пак някой ти е казвал това и онова,а нте от лични наблюдения.
  • #30
    2 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    До 5,сравни Дачия не с Лада,а със ЗАЗ,ценово като най евтини тогава и сега автомобили.Не ти е коректно сравнението.
  • #29
    8 rate up comment 12 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    До коментар 2,Ами да така е но ако си вицепрезидент или дупетат с 3-4 средно годишни заплати можеш да си вземеш Дачия нова.Иначе с болшинството от хората които получават заплати можеш едва да преживееш до следващия месец и това преди поскъпването,сег аще има и много гладни и замръзнали.Не пиши глупости.При бай Тошо от заплата 180 лв,спестяваш 120лв.останалите за храна и разходи,сега от 1300-1400лв,не ти стига да си покриеш само разходите,да не говорим заспестяване.
  • #28
    3 rate up comment 10 rate down comment
    Петър ( преди 2 месеца )
    Добре би било да не се изопачават нещата,доста българи пазаряха в Кореком,това бяха хора чиито заплати бяха в чужда валута, а Запорожец и Волга бяха без ред,понякога Шкода и полски Фиат. Има емблематични кадри на Парцалев в Мототехника
  • #27
    12 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Майка ми и баща ми купуваха за 5лв. 1 долар от близки, либиици, за да купят биберони и храна за брат ми от кореком. Говоря за дребни суми, а и един телевизор НЕК купиха в някакъв момонт. Толкова беше добре.., тя мед. сестра, той на по-специално място. 12г. чакаха за апартамент.
  • #26
    15 rate up comment 9 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    100те лева заплати през 1980г. колата си е била лукс, който не всеки може да си позволи. За това и хората си караха колите доживот а не като сега през 2-3г. да си сменяш автомобила. За това и имаше 5 автомобила на улицата а днес са 55. Хората сега живеят по-добре, но имат измамното чувство че всъщност тогава е било по-добре. 24 плаче по-старата луканка, която със сигурност е била по-кофти от днешната, но вече е пробвал, Прошуто, Пеперони,Чингиале, Т-бон стек, Рибайк.. и луканката не му харесва
  • #25
    14 rate up comment 6 rate down comment
    Кольо Селския ( преди 2 месеца )
    1. Мототехника и Кореком не е едно и също.2. Да се пише с главни букви и по три удивителни е класически белег на умствено разстройство 3. Да се пише при пълно непознаване на правописа, пунктуацията и въобще на българския език, е белег на тежка текезесарщина. Заключение: благоразумно би било да си траеш :)
  • #24
    9 rate up comment 14 rate down comment
    Колю ГРАДСКИЯ ( преди 2 месеца )
    АБЕ КВИ ГИ ГОВОРИТЕ ФИАТ 125р ,1980ГОДИНА БАЩА МИ ГО КУПИ ОТ МОТО ТЕХНИКА- ПЛОВДИВ 8678ЛЕВААА!!!???А НАЙ ХУБАВАТА ЛУКАНКА БЕШЕ С ЧЕРВЕН ЕТИКЕТ И СТРУВАШЕ 16 ЛЕВА !!!???АМА БЕШЕ ЛУКАНКА АТОВА КОЕТО СЕ ПРОДАВА СЕГА НИ СЪ ЗНАЕ КАКВО Е /ГОВОРЯ ЗА КАРЛУВСКА ЛУКАНКА БОНИ 35 ЛЕВА И КФМ С ЗГН 38ЛЕВА/!!!???