IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Защо спирачната течност трябва да се сменя без оглед на пробега

Експерти посочват интервала, на който трябва да се извършва тази важна за автомобила процедура

Животът не само на водача, но и на неговите пътници зависи от изправността на спирачната система. Малко хора обаче знаят за свойствата на един от компонентите на системата - спирачната течност, което е предпоставка за много неприятни последици. Затова и често се стига до спорове за това, на какъв период трябва да бъде сменяна тя.


спирачки


Благодарение на спирачната течност енергията от педала на спирачката, натиснат от водача, се прехвърля към накладките и в резултат на това действия автомобилът забавя ход. Повечето шофьори обръщат внимание на дисковете и накладките, като игнорират течността, която е нужна за функционирането на системата. Нередовната замяна на тази течност обаче е причина за големи неприятности, които може да бъдат спестени.

Спирачната течност се използва в системата за стабилизиране, в системата за контрол на сцеплението, както и в системата за подпомагане потеглянето по наклон. Но дори при такова сериозно натоварване нейният ресурс е 30 000 – 40 000 км. Затова е експертите на компания като Bosch, например, препоръчват тя да се сменя веднъж на 2 години.

Какво обаче се случва в действителност? Според статистиката, при всеки трети автомобил на пътя състоянието на спирачната течност е далеч идеалното. За да бъде такава, тя трябва да бъде хигроскопична, тоест да абсорбира перфектно влагата. В спирачната система има клапан, който изравнява налягането, като след попадането си в нея течността на свой ред се кондензира и преминава по веригите на системата под формата на мехурчета.


спирачки


В един момент тези малки мехурчета се събират в един голям. Заради многото вода в спирачната течност нейният праг на кипене намалява наполовина. Образувалата се каша започва да капи, а парата запушва каналите, по които се движи течността. Първоначално това е придружено от увеличен ход на педала на спирачката и намаляване на ефективността на спиране. А накрая следва и пълен отказ на спирачките.

Друг проблем, за който малцина знаят, е, че старата спирачна течност е много агресивна и с течение на времето може да унищожи части от спирачната система и хидравликата. Това води до допълнителни разходи на собственика за ремонт или подмяна на основни детайли.

Самата смяна на спирачната течност също не е лесна. Например, ако колата е стара или не е оборудвана със система за стабилизация ESP, тогава подмяната се извършва чрез обезвъздушаване. При по-новите и по-сложни технически автомобили обаче се изисква специално оборудване, защото в противен случай старата течност, останала в системата, може да повлияе на качеството на новата.

Що се касае до избора на спирачна течност, то нейните характеристики са посочени в инструкцията да използване на автомобили. Едно обаче е ясно – ако дълго време не сте поглеждали под капака или сте забелязали някакви промени при спиране на колата, не бива да отлагате смяната на спирачната течност. Защото забавянето не е безопасно и струва скъпо.

0 от 500
  • #15
    1 rate up comment 0 rate down comment
    zztop ( преди 3 месеца )
    Хубава статия пълна с печатни грешки. Аз карам кола, която стана на 20 тази година. Имам я от 6 години. На всеки 2 години сменям всички течности в колата. Хидравлика, скоростна кутия, спирачки и охладителна система. Нищо не е протекло и работи много добре. Масло сменям на 8 000 км. Колата нова или стара си иска подръжка и никога не е евтино. Моята ми гълта минимум 1000 лв за обслужване и дребни ремонти на година. Важното е да оправяш при първи симптоми, а не да чакаш да се развали.
  • #14
    0 rate up comment 6 rate down comment
    psb ( преди 3 месеца )
    Пълни простотии. Последната кола сменях спирачна течност на 3 години. На 8-та спирачен апарат блокира. И то на 110 хил км. Накладки още не бях сменял. На предната не бях сменял спирачна течност 200 хил км. Накладки смених на 150. Така я и продадох, всичко си беше ок. По-добре да не пипат там дето не им е работа...
  • #13
    0 rate up comment 3 rate down comment
    Brake.... ( преди 3 месеца )
    Съгласен съм че е добре да се сменя отвреме на време спирачната течност, обаче има един тънък момент. Въпросният тънък момент е че,за съжаление повечето от нас в Бг караме 20+ годишни каляски, та като им сложиш на тез баби новата течност, и като им се разтекат о-пръстени и цилиндърчета отвсякъде и си отваряме още повече работа и парици съответно. А за кипването на течността, при нормално шофиране няма как да се случи...
  • #12
    4 rate up comment 3 rate down comment
    Атанас Кьосев ( преди 3 месеца )
    Спирачната течност е препоръчително да се подменя цялата веднъц годишно след зимата!
  • #11
    9 rate up comment 0 rate down comment
    Теодор ( преди 3 месеца )
    и как така уж се сменя на 2 години а никъде в гаранционното обслужване не препоръчват или изискват смяна до петата кодина на спирачната течност. и защо кола на повече от 20 години се държи съвсем нормално при спиране без да е сменяна спирачната течност.
  • #10
    19 rate up comment 1 rate down comment
    ESP ( преди 3 месеца )
    Тва за иеспито не е вярно. Всяка кола може да се обезвъздушава по познатия стандартен начин.
  • #9
    6 rate up comment 34 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Мн неща изобщо не се сменят. Аз сменям само филтри с масла. Като се обадят - накладки. Никакви спирачни течности, свещи, ремъци, антифриз, дискове. Сервизите искат да вземат пари. Затова лъжат че се сменят. Аудито ми върви перфектно.
  • #8
    12 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Принципно трябва да се сменят много работи много по начесто от колкото си мислим. Но производителите са се застраховали и са направили нещата достатъчно устойчиви че да издържат по дълго от това което се препоръчва. През ръцете ми са минавали коли на по над 150 хил. км. които никога не са били обслужвани. Никога не е сменяно масло, спирачна течност или каквото и да било. Виждал съм коли от Италия накладките на спирачките изтъркани и си трият метал в метал. Всичко се оправя.
  • #7
    11 rate up comment 6 rate down comment
    Край ( преди 3 месеца )
    Госпожата от снимката можем да я почерпим със семенна течност Спирачна да си купи сама
  • #6
    6 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    имарси тестери за спирачна течност но не повече от две години и течността се изсмуква като новата по обем да е минимум по 2 така ще сте сигурни че няма смесване с остатъци от старата