IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Ето защо колите ни не могат да се зареждат от Слънцето

Енергията от звездата стига една Tesla да се движи постоянно със 100 км/ч без друго зареждане. Но само на теория

Защо колите ни не се зареждат от слънцето? Това е много логичен въпрос: нашата звезда осигурява на планетата неограничена и напълно незамърсяваща околната ни среда енергия - и ще продължи да го прави поне още 50 милиарда години. Но въпреки това всички автомобилни производители в момента работят или върху електромобили с батерии, зареждащи се от електрическата мрежа, или върху водородни горивни клетки. Защо всички пренебрегват най-щедрия източник на енергия, с който разполага Земята?
  
   
соларен автомобил, Tokai Challenger
Tokai Challenger, който спечели голямото състезание за соларни автомобили през 2009 с изминати 2998 км със средна скорост 100.5 км/ч. Но трудно бихте го нарекли практичен семеен автомобил
   
    
Всъщност има много добра причина, както обяснява Джейсън Фенске, популярният създател на влога Engeneering Explained, в последното си видео. Просто няма как сметката със слънчевата енергия да излезе.

На теория нещата могат да звучат и доста атрактивно. Ако вземем средното количество енергия, което получава Земята от Слънцето, и я разделим на площта, се получават около 1.36 киловата на квадратен метър. Това значи, че автомобил с размерите на Tesla Model 3 би получавал 12 киловата - напълно достатъчно, за да се движи с около 100 км/м, без никога да се налага да го зареждате.

Но в реалния свят има и други фактори. Първо, Слънцето грее само денем, при ясно време, и пикът в греенето продължава само няколко часа по пладне. Второ, от цялата енергия, получавана от Земята, голяма част се отразява или поглъща от атмосферата, и само около 55% достигат до повърхността. А има и чисто технологични препятствия. Първо, колата няма как цялата да се състои от соларни панели - тя трябва да има прозорци, номера, светлини и така нататък. И второ, дори фотоволтаичният панел да работи с максималната теоретично възможна ефективност, пак ще е в състояние да превръща в електричество не повече от 33.7% от уловената слънчева енергия. Добавете към това и загубите при зареждане на батериите и от КПД на електромотора, което далеч не е 100%, и остава твърде скромно количество енергия. По сметките на Фенске то би стигнало колата да се движи с едва 18 км/ч, и то без да се отчита енергията, нужна за ускоряване след спиране.
 
   
lightyear one, соларни панели
Холандската Lightyear One, чието производство трябва да започне тази година, има 5 кв. метра фотоволтаични панели, способни да добавят към 50-65 км пробег за един ден на слънце. Но основната енергия в батерията все пак идва от електрическата мрежа
  
   
Естествено, получваната от Слънцето енергия би могла да се акумулира и докато автомобилът не се движи. Но няма да е особено бързо - за зареждането на една 75-киловатчасова батерия като при стандартната Tesla Model 3 ще са нужни към 200 часа, или над осем дни. И то при съвършените соларни панели и при перфектно време.

0 от 500
  • #17
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Всъщност ... ( преди 2 години )
    слънцето праща енергия за задвижване на милиарди и милиарди коли! Друг е въпросът за съвременните възможности за добиване и най-вече съхранение на тази енергия ...
  • #16
    6 rate up comment 2 rate down comment
    Тпци ( преди 2 години )
    Не може ли да ходите пеша
  • #15
    3 rate up comment 7 rate down comment
    GEORGE ( преди 2 години )
    Слънцето е силно в Африка,ами в Аляска какво правим а?Другото което е ,че за да се произведе една литиево полимерна батерия замръсява повече околната среда отколкото един дизелов агрегат за целия си жизнен цикъл.
  • #14
    17 rate up comment 0 rate down comment
    Fury ( преди 2 години )
    Изобщо не е безмислено! Средно път до работа в голям град 5-7 км. Сутрин и вечер, през останалото време е на огрят от слънцето паркинг. Абсолютно без пари!
  • #13
    27 rate up comment 1 rate down comment
    TSLA ( преди 2 години )
    Като спреш на Gridserve електростанция в UK, виждаш 36 колонки по 90 и 350 киловата, 100% фотоволтаичен ток и балансът се осигурява от 5 мегаватчаса батерия на място. Цялото това удоволствие дава хиляда сто седемдесет и пет км заряд В МИНУТА. Всичко може, друзя, само гащите през главата не може. Със сигурност НЕ става с мрънкане. Колата е онова животно, дето се кара 2 часа в деноношие и виси паркирано 22. 50 км на ден само от висене - дюшеш
  • #12
    1 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    За да може автомобилите да се движат чрез слънцето трябва първо - да се подобри технологията на слънчевите панели и второ - да се изчистят ел колите от ненужни глупости.
  • #11
    4 rate up comment 16 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Технологията на слънчевите панели все още е много стара и дървена. На практика, това са електроди и проводници, плюс някаква течност и най-важното - тъмен цвят. Най-голямо значение за ефективността има именно черният цвят, тъй като отдолу имаме елементарна парна технология с ниско КПД - загряване на течност и превръщането и в електричество. Как очаквате с технология на сто години да задвижваме съвременни коли със средно шестнайсет компютъра, климатик и тон електроника?
  • #10
    6 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Защо автомобилът трябва да клечи цяла седмица на слънце и да става по-скъп и по-тежък, като може да си стои на закрито и 1 път в седмицата да отиде на супърчарджър за 1 час и да зареди догоре, при положение, че енергията пак идва от соларна станция? Или, още по-добре, от панелите на покрива директно в гаража?
  • #9
    41 rate up comment 1 rate down comment
    Селянин ( преди 2 години )
    Големият проблем на слънцето е, че е без пари.
  • #8
    5 rate up comment 12 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Именно затова ще си караме на бензин нафта и газ още много години. Електрическите коли няма да станат масови докато не се измислят по ефективни, евтини и леки батерии.