IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Този принципно нов електромотор може да промени всичко

Германска компания създаде агрегат без магнити и редки земни елементи

Германската компания Mahle съобщи, че е разработила революционен нов тип електромотор, който не използва магнити. Технологичният пробив носи множество предимства: по-висока ефективност, значително по-дълъг живот, по-ниска цена и, не на последно място, нулева зависимост от дефицитните редки земни елементи.


електромотор, Mahle
   
    
Традиционните електромотори, използвани в електромобилите досега, се нуждаят от въпросните елементи, особено по-тежките като диспрозий или тербий. Почти целият им добив обаче е съсредоточен в Китай и китайското правителство вече няколко пъти налагаше временни рестрикции върху експорта в полза на местните компании.

Преди четири години Honda създаде първия електромотор с неодимов магнит, при който тези тежки земни елементи бяха заменени с по-леки и по-достъпни. Но разработката на Mahle изобщо не се нуждае от тях, защото не ползва магнити.
 
  
Тербий, редки земни елементи
Тербият, рядък земен елемент с атомен номер 65, се използва широко в производството на електронни устройства, и по тази причина търсенето потоянно расте, затруднявайки доставките
  
   
Точните принципи на функциониране засега не се съобщават, но според компанията технологията е в последен изпитателен стадий преди серийно производство. Това производство ще е значително по-малко замърсяващо околната среда и енергоемко, отколкото продукцията на обикновени електромотори. "Премахването на магнитите и, съответно, на редките земни елементи, открива голям потенциал не само от геополитическа, но и от екологична гледна точка", коментира шефът на Mahle Михаел Фрик.
 
   
Formula E, Renault
До момента с ефективност от 95% могат да се похвалят само електромоторите, използвани в болидите от Формула Е. Снимка КОЛЕЛА
  

   
Компанията твърди, че новият електромотор постига коефициент на полезно действие от 95% при почти всички режими на работа. До момента подобни показатели са постигани единствено от състезателните болиди от Formula 1. А понеже преносът на електрическия ток от роторната към статорната част на електромотора става по безконтантен път, той ще е много издръжлив във времето, и няма да се нуждае от никаква поддръжка. "Ще можем да предложим продукт с изключителна ефективност на сравнително ниска цена", коментира вицепрезидентът на Mahle Мартин Бергер. Каква обаче ще е тази цена, все още не се казва.

0 от 500
  • #1
    4 rate up comment 2 rate down comment
    Вин ( преди 4 седмици )
    Иначе, в някои сайтове висят анкети: Ще повлияе ли Ковид кризата на електрификацията на автомобилите?, като повече са отговорили с НЕ! Ами, тя вече повлия... безвъзвратно!