IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Спорът между механичните и автоматични скоростни кутии е на път да приключи

Ръчната смяна на предавките вече почти изгуби смисъла си, смятат експерти и обясняват защо

Докато дебатът между конвенционално задвижваните (с двигател с вътрешно горене) автомобили и електромобили продължава да бушува, една друга дългогодишна вражда - тази между автоматичните и механичните скоростни кутии също е много интересна. Кой печели и кой губи в този спор, ще решат в крайна потребителите, тоест шофьорите. Интерес анализ на този дебат публикува YouTube-каналът Savagegeese.

Ръчна скоростна кутия: Защо да и защо не?


скорстна кутия


Преди десетилетия ръчната скоростна кутия е предпочитаната от повечето шофьори. Някои от тях дори умишлено си поръчваха тази трансмисия на модели, предлагани с автомат. Тези водачи искат да бъдат свързани с автомобилите си, като по този начин ги контролират.

Автомобилите с ръчна скоростна кутия изискват широко участие на водача и най-вече практика от негова страна, за да може да я използва. Смяната на предавките изисква ръчна работа със скоростния лост, както и работа на крака върху педала на съединителя, като това трябва да бъде синхронизирано. Шофирането на автомобил с механични предавки може да създаде проблем при спиране, но пък тази кутия е полезна при изкачвания и спускания.

Автоматична скоростна кутия: Защо да и защо не?


скорстна кутия


Според анализаторите от Savagegeese, натрупаната в началото неприязън към автоматичните скоростни кутии е напълно разбираема - те са бавни, тромави, неефективни и предлагат по-лошо предавателно съотношение от механичните. Въпреки това, те са по-лесни за употреба, защото не искат намесата на водача. Това е много важно особено за младите и неопитни шофьори, като им помага автомобилът да не загасне в някои ситуации на пътя.

Автоматичните скоростни кутии обикновено са мразени от заклетите фенове на спортните коли, които държат да имат контрол върху оборотите на двигателя във всеки един момент. Този тип трансмисии не позволява връзка между водача и мотора, която е много важно за някои водачи. Проблемът обаче е на път да изчезне при новите автоматични скоростни кутии, които също позволяват смяна на предавките. Това връща контрола върху двигателя в уравнението и шофьорът вече сам може да избира между ръчен и автоматичен режим. Освен това, човекът зад волана вече има на разположение повече предавки - при някои автоматични трансмисии те са 10, отколкото при механичните кутии.

Обречени ли са механичните скоростни кутии?


скорстна кутия


Независимо от това, механичните скоростни кутии са изправени пред бавна смърт. Когато най-добрият начин за ускоряване беше да се смени предавката, те бяха по-бързи. Другото им предимство е, че също така бяха и много икономични, но това вече са промени. Новите автоматици сменят по-бързо предавките и са по-ефективни, а това води и до подобряване на икономията на горива. Освен това, автоматикът предлага по-добро предавателно съотношение от механични си аналог, който много рядко разполага с повече от 6 предавки

Добавете към това разходите за разработване на две трансмисии, които след това трябва да бъдат сертифицирани, а това също струва пари. Затова и производителите няма как да бъдат обвинявани, защото те искат да предложат трансмисията с по-добра производителност, която, за разлика от механичната скоростна кутия, е съвместима със системите за подпомагане на водача - като адаптивен круиз-контрол, например.

Някой вероятно ще попита - защо производителите предлагат високопроизводителна кола и след това я правят по-малко забавна за шофиране? Статистиката показва, че обективните данни за ускорението на даден автомобил, които са от голямо значение за потребителя, се постигат именно с автоматична скоростна кутия.

Като цяло - автоматикът печели. И любителите на механични скорости ще бъдат принудени да се насочат към спортни коли с по-малка мощност или пък да се насочат към по-стари превозни средства, които им осигуряват забавлението с 3 педала.

Снимки: Savagegeese

0 от 500
  • #35
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Най-добре е електричка без скоростна кутия. Един проблем по-малко.
  • #34
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Какво правим при спускане от планина с този автоматик Палим спирачките от натискането, защото автоматика забързва още повече спускането. Друго неудобство е когато ти се повреди задължително пътна помощ, защото не става приятел да те дръпне. Не знам дали всички знаете, но автоматиците са измислили за инвалидите след войната(това го пиша като интересен факт)
  • #33
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Бъдещето ( преди 1 седмица )
    Има и вариант 3: И автоматика и механичната са изместени от електрическите автомобили които нямат скорости.
  • #32
    5 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Странно като е за аматьори защо във WRC колите са с полуавтоматична кутия типтроник, тоест същото, което предлага автоматика ако решиш да минеш в ръчен режим? Или ти си по голям професионалист от рали пилотите? Голям смях си човеко, във Ф1 отборите от 10г. искат автоматични кутии, но не им разрешават, просто автомата е по-добрата кутия и това го казват професионалистите а не хора като теб виждал писта само на снимка. Един ден ще имаш автоматик и ще разбереш какви глупости си писал.
  • #31
    3 rate up comment 6 rate down comment
    Qanon ( преди 1 седмица )
    Купете си STI-ка и после ми говорете за автоматици. Автоматът е за аматьори. :D
  • #30
    4 rate up comment 2 rate down comment
    Автоматик ( преди 1 седмица )
    Няма по хубаво от автоматика. Карах автоматик през 95–97г. После ръчки до 2009. От тогава насам само автоматик.
  • #29
    1 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Карам БМВ 7 серия, тази година направи 25г. Маслото на скоростната кутия не е сменяно, защото така пише в упътването на БМВ. Нямам никакви проблеми. Обаче колеги, който си си сменили маслото и промили скоростната.кутия сега плачат и бъркат дълбоко в джоба.
  • #28
    8 rate up comment 6 rate down comment
    Fury ( преди 1 седмица )
    След 10 г. ще говорим за ръчките както сега за телефоните с шайба. Децата ще ни питат: верно ли е, че сте карали с 2 крака и 3 пeдала. Всяко нещо с времето си. Между другото, при редовна и правилна смяна на масло, автоматикът е безпроблемен, докато съединителят се налага по-често да се сменя.
  • #27
    5 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Забавлението с 3 пeдала не знам дали всеки ще го оцени и дали за всеки ще е забавление.
  • #26
    5 rate up comment 1 rate down comment
    2012 ( преди 1 седмица )
    Купувате си велосипед и спорът е излишен :)