IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Спорът между механичните и автоматични скоростни кутии е на път да приключи

Ръчната смяна на предавките вече почти изгуби смисъла си, смятат експерти и обясняват защо

Докато дебатът между конвенционално задвижваните (с двигател с вътрешно горене) автомобили и електромобили продължава да бушува, една друга дългогодишна вражда - тази между автоматичните и механичните скоростни кутии също е много интересна. Кой печели и кой губи в този спор, ще решат в крайна потребителите, тоест шофьорите. Интерес анализ на този дебат публикува YouTube-каналът Savagegeese.

Ръчна скоростна кутия: Защо да и защо не?


скорстна кутия


Преди десетилетия ръчната скоростна кутия е предпочитаната от повечето шофьори. Някои от тях дори умишлено си поръчваха тази трансмисия на модели, предлагани с автомат. Тези водачи искат да бъдат свързани с автомобилите си, като по този начин ги контролират.

Автомобилите с ръчна скоростна кутия изискват широко участие на водача и най-вече практика от негова страна, за да може да я използва. Смяната на предавките изисква ръчна работа със скоростния лост, както и работа на крака върху педала на съединителя, като това трябва да бъде синхронизирано. Шофирането на автомобил с механични предавки може да създаде проблем при спиране, но пък тази кутия е полезна при изкачвания и спускания.

Автоматична скоростна кутия: Защо да и защо не?


скорстна кутия


Според анализаторите от Savagegeese, натрупаната в началото неприязън към автоматичните скоростни кутии е напълно разбираема - те са бавни, тромави, неефективни и предлагат по-лошо предавателно съотношение от механичните. Въпреки това, те са по-лесни за употреба, защото не искат намесата на водача. Това е много важно особено за младите и неопитни шофьори, като им помага автомобилът да не загасне в някои ситуации на пътя.

Автоматичните скоростни кутии обикновено са мразени от заклетите фенове на спортните коли, които държат да имат контрол върху оборотите на двигателя във всеки един момент. Този тип трансмисии не позволява връзка между водача и мотора, която е много важно за някои водачи. Проблемът обаче е на път да изчезне при новите автоматични скоростни кутии, които също позволяват смяна на предавките. Това връща контрола върху двигателя в уравнението и шофьорът вече сам може да избира между ръчен и автоматичен режим. Освен това, човекът зад волана вече има на разположение повече предавки - при някои автоматични трансмисии те са 10, отколкото при механичните кутии.

Обречени ли са механичните скоростни кутии?


скорстна кутия


Независимо от това, механичните скоростни кутии са изправени пред бавна смърт. Когато най-добрият начин за ускоряване беше да се смени предавката, те бяха по-бързи. Другото им предимство е, че също така бяха и много икономични, но това вече са промени. Новите автоматици сменят по-бързо предавките и са по-ефективни, а това води и до подобряване на икономията на горива. Освен това, автоматикът предлага по-добро предавателно съотношение от механични си аналог, който много рядко разполага с повече от 6 предавки

Добавете към това разходите за разработване на две трансмисии, които след това трябва да бъдат сертифицирани, а това също струва пари. Затова и производителите няма как да бъдат обвинявани, защото те искат да предложат трансмисията с по-добра производителност, която, за разлика от механичната скоростна кутия, е съвместима със системите за подпомагане на водача - като адаптивен круиз-контрол, например.

Някой вероятно ще попита - защо производителите предлагат високопроизводителна кола и след това я правят по-малко забавна за шофиране? Статистиката показва, че обективните данни за ускорението на даден автомобил, които са от голямо значение за потребителя, се постигат именно с автоматична скоростна кутия.

Като цяло - автоматикът печели. И любителите на механични скорости ще бъдат принудени да се насочат към спортни коли с по-малка мощност или пък да се насочат към по-стари превозни средства, които им осигуряват забавлението с 3 педала.

Снимки: Savagegeese

0 от 500
  • #9
    9 rate up comment 12 rate down comment
    Car guy ( преди 2 години )
    Кола с ръчни в днешно време е ок най-вече за ЛЕКА, СПОРТНА КОЛА със ЗАДНО предаване за каране уикенда на писта или извънградско. Нещо от типа на Мазда МХ5, Бмв М2, моооже би на нещо с двойно, както новия Ярис GR. В ежедневието разни пубери и чичаци да ми обясняват, как те обичали сами да си контролират колата ми е пълен смях.
  • #8
    19 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Ако карате много - автоматик, ако не можете да карате пак автоматик.
  • #7
    16 rate up comment 8 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Ако тръгнеш да изпреварваж и насреща идващият е близо, на какво ще разчиташ? Сам да сръчкаш втора-трета и газ или да разчиташ на машина да го направи? Аз мисля, че това решава спора. Другото е комфорт.
  • #6
    13 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Със сигурност автоматиците имат много предимства. За нашите условия обаче остава един огромен недостатък - цената на ремонта им. Ако масово караме нови автомобили, които подменяме за нови след сто, сто и двадесет хиляди пробег или изтичане на гаранцията, (обикновено вече 5 годишна), гледната ни точка щеше да е съвсем различна. Но за сега,много хора предпочитат по-ниски разходи за поддръжка и по-малък риск от повреда, т.е. механична трансмисия. А и взимайки предвид възрастта на автопарка ни...
  • #5
    10 rate up comment 0 rate down comment
    Сахар ( преди 2 години )
    "Забавление с 3 ***" - хич не ми е проблем, но не бих казал, че ми е забавно. Автоматикът е разкош, особено за града.
  • #4
    0 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Струва точно 1300 лв. за базов автомобил, да кажем Опел.
  • #3
    6 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Основната причина е следната, автомат трудно се пренастройва в квартален гараж и лесно се чупи от други настройки на двигателя.Щото кварталното *** прави чип, тунининг, а так няма кой да си купи спортния модел на дадена марка автомобил.
  • #2
    15 rate up comment 0 rate down comment
    road_runner ( преди 2 години )
    И струва 4к отгоре. НА мен точно за какво ми е, като карам 95 % извънградско?Там 4/5/6 се ползват и това е. не превключвам като побъркан
  • #1
    18 rate up comment 6 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 2 години )
    Автоматика за ежедневието, но нищо не заменя ръчката за уикенд кола, която е за кеф! 0-100 стойностите, при които влияе и времето за смяна на предавките е за умствено ощетените! Кефа от шофирането е нещо много повече!