IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Небивал бум в кражбите на катализатори

Цената на някои от металите в тях скочи до небесата през тази година

Кражбите на автомобилни катализатори са нараснали в пъти в последните месеци като малко неочакван ефект от коронакризата, показват различни изследвания. Дори и в България, където този тип престъпления не се следят особено строго, има забележим ръст в последните месеци, коментира добре осведомен източник за Automedia.bg. В Италия местните власти в няколко града предупредиха жителите си да внимават за такива кражби. А в САЩ по наблюдения на полицията посегателствата върху катализатори са се увеличили над три пъти за последната година.
 
  
катализатор, кражба, конвертор
  
  
Защо се крадат каталитичните конвертори, както е правилното име на този елемент? Отговорът е много прост: в тях се съдържат няколко метала, които по начало са по-ценни от златото, а в последните месеци стойността им нарастна драстично. Става дума най-вече за три метала, които се нанасят на тънки слоеве като катализатори за протичащите в конвертора реакции (как точно функционира устройството, може да прочетете тук).
  
   
родий, катализатор
Родият, с номер 45 в периодичната таблица, е изключително рядък благороден метал, устойчив на корозия и с много висока температура на топене (1964 градуса по Целзий). Над 80% от целия световен добив отива за производството на автомобилни катализатори
   
   
Паладият в момента струва над 2300 долара за трой унция - с 20% повече, отколкото струваше през януари (за сравнение златото е 1872 долара за унция). Платината отчете известен спад в началото на годината, но сега си върна позициите и е около 1000 долара за унция. Но и това бледнее пред родия, който в началото на годината струваше 6000 долара за унция, а сега е надхвърлил 16 000 долара.
  
   
катализатори, кражба, Англия
Кражба на катализатор посред бял ден във Великобритания, заснета от охранителна камера
   
   
За бума на кражбите допринасят и други два фактора: нарастналата безработица заради коронакризата, както и фактът, че доста автомобили се застояват дълго на едно място и улесняват крадците.

Трудно е дори да се оценят реалните мащаби на проблема, защото повечето потърпевши дори не си правят труда да докладват такива кражби. Американската асоциация на застрахователите престана да им води статистика още през 2015.
  
   
катализатори, обяви
На теория бизнес, който се рекламира с малки обяви в интернет, би трябвало лесно да бъде контролиран за злоупотреби. На практика обаче...


В България казусът се усложнява допълнително от занижения технически контрол, който на практика позволява спокойно да се карат и коли без катализатори -въпреки сериозните вреди за здравето, които това носи. Преди няколко години кметът на София се закани да забрани движението на автомобили без конвертори, но оттогава не е направено нищо конкретно по въпроса.

Резултатът от това е, че много хора са склонни сами да свалят катализатора си и да го продадат, вместо да дават шансове на крадците. Сайтовете за малки обяви са пълни с предложения за изкупуване на катализатори и DPF филтри.


0 от 500
  • #12
    3 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    Планираното Евро 7 иска да свали азотните окиси до 35мг/км когато влезе в сила през 2025. За сравнение бензина ми от 2005 има 12мг/км азотни окиси когато е бил на бензин. Сега на газ със сигурност е не повече от 10 мг/км. Преди седмица смених свещи - производителя им давал 15000, моите изкараха 20000 и си бяха като нови по думи на майстора. Ауспуха почти няма сажди да си изцапаш пръстите - бледа черна следа която е суха и лесно се избърсва с салфетка
  • #11
    9 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    Дизела е отрова, особено тези старите дето са без ДПФ-и
  • #10
    4 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    15% по- ниски емисии СО2. 30% по- малко СО и 50% по- малко NOx сравнено с бензина. За дизела да не говорим, особено за черната завеса и ужасна миризма.
  • #9
    8 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    До 8Мирише твоя дизел, ама за жалост страдат тези зад теб
  • #8
    7 rate up comment 7 rate down comment
    До 6 ( преди 3 години )
    Само в твоите намирисващи фантазии :D
  • #7
    20 rate up comment 18 rate down comment
    Японеца ( преди 3 години )
    Забрана на дизелите е първата важна стъпка! Градският транспорт мина на метан и ток! Печките на твърдо гориво са другите големи замърсители! Как ще спрат и глобят вулканите ми е чудно!
  • #6
    14 rate up comment 13 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    На газ се бълват много по- малко отрови, особено сравнено с дизелите, пускащи димна завеса на светофара. Отделя много по- малко азотни и въглеродни окиси. По- отделяните газове, в много случаи покрива емисиите за евро 6. Но тук това не важи и си плащаш като за бензинов двигател, въпреки, че едва ли има 10+ годишна бензинова кола, която да не е на газ
  • #5
    19 rate up comment 8 rate down comment
    77777 ( преди 3 години )
    гадна история с тези катализатори . скъпи и лесни за крадене. докато не минем всички на ток ще е проблем
  • #4
    15 rate up comment 3 rate down comment
    До 2 ( преди 3 години )
    Това е, щото не си само л....р, но и доста невеж, и си мислиш, че като си на газ , не бълваш отрови
  • #3
    32 rate up comment 0 rate down comment
    Бай Гошо ( преди 3 години )
    Имаш предвид автобус 7 който е на метан ли?