IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

ААП поиска единен регистър на всички коли и онлайн-регистрации в КАТ

Вносителите настояват държавата да подпомогне закупуването на екологични превозни средства

Единен регистър за автомобилите в България, държавна скрапингпрограма, която да подпомогне закупуването на екологични превозни средства и онлайн регистрация на новите автомобили в КАТ - това са само част от предложенията на ААП (Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България), които бяха представени днес. 


онлайн регистрация


Според представители на асоциацията, възможността да се подават заявления за регистрация в КАТ онлайн е една от важните стъпки, които трябва да бъдат предприети, с оглед на епидемиологичната обстановка у нас. ААП изяви и готовност да съдейства на Пътна полиция за стартиране на онлайн-регистрациите на нови автомобили, като по този начин се цели намаляването на опашките в КАТ с до 15%, колкото е и броят на регистрациите на нови автомобили в общия брой регистрации. 

„Електронната услуга ще се извършва с помощта на електронен сертификат на автомобила, издаден от производителя. Тези сертификати се подават към европейска организация, наречена EUCARIS. На базата на подаван от нас VIN-номер на автомобила, от Пътна полиция ще могат да теглят този сертификат и така по електронен път да се извършва регистрацията. Очакваме процесът да стартира през следващата година", заявиха от ААП.

От асоциацията припомниха, че България разполага с най-стария автопарк в Европа. По официални данни, в края на 2019 г. средната възраст на автомобилите, които се движат по нашите пътища, е над 18 години. Новите леки коли - тези които са на до 5 години са само 6%, а тези до 10 г. - под 7%. За съжаление, над 70% са автомобилите, които са над 15-годишни. Само през последната година броят на автомобилите над 20 години в автопарка на България се е увеличил с над 136 000, докато тези до 5 години е намалял с 2 500 броя.


онлайн регистрация

Затова и от ААП предлагат създаване на постоянна държавна програма за бракуване (скрапинг) на стари автомобили от всички категории и класове. Тя ще насърчи замяната на част от неефективните, необорудваните със съвременни системи за активна и пасивна безопасност, силно замърсяващи превозни средства с нови автомобили. Тази програма ще подпомогне и фирмите от бранша в този труден конкретен момент и ще стимулира автомобилния пазар за преодоляване на последиците от COVID-19. 

"Пандемията оказа значително негативно икономическо и финансово въздействие върху автомобилната индустрия, включително и на българските компании, работещи в сектора. От началото на кризата намалението на оборота от дейността на членовете на ААП е близо 35 %. Проучването на въведените в европейските държави (22 от 28!!) подобни програми с икономически стимули за увеличаване на пазарното търсене на нови автомобили е подобрило значително състоянието на автопарка в тези страни, намалило е броя на пътните инциденти и е подобрило чистотата на въздуха", заяви Храбрин Иванчев, председател на ААП.

Предлаганата скрапинг програма е с няколко основни елемента. Всеки гражданин в България, който предаде за бракуване/разкомплектоване употребяван регистриран автомобил с първа регистрация преди 01 Януари 2005 г. или с екологична категория от „Евро 1” до „Евро 3” (над 15 год. възраст) да получи бонус при закупуване на фабрично нов автомобил, от категория М1 и N1, без ограничения в сегментите. 

Бюджетът, предвиден за програмата е 50 350 000 лв., като се очаква, че тя не само ще стимулира обновяването на автомобилния , но ще има положителен ефект и за държавния бюджет на страната. Сумата и броят на автомобилите е определен на база 15% от прогнозния брой продавани нови автомобили за съответната година. Това означава, че ще могат да бъдат изтеглени над 9000 автомобила на възраст над 15 години. В това време ще бъдат закупени същия брой нови автомобили, отговарящи на най-високите изисквания за екологичност и безопасност в Европа.

Предлаганата субсидия за закупуване на фабрично нов автомобил е 10 000 лв. за електрическо превозо средство, 7500 лв. за хибриден модел и 5000 лв. за амотомибил с екологична категория Евро 6d. От асоциацията посочват, че при примерна цена за новозакупен автомобил по програмата в размер на 35 000 лв. с ДДС, очакваните постъпления в държавния бюджет за същия период ще се увеличат от внесено ДДС, корпоративен данък и данък дивидент, годишния данък „превозно средство” и от винетни стикери със сумата от над 70 000 000 лв.

„Наш приоритет е и създаването на единен регистър за автомобилите в България. ААП направи предложение в проекта на нов Закон за движение по пътищата да бъде регламентиран неговата функционалност. Подобен регистър е направен в много европейски държави, като в него се вписват всички ППС при първоначалния преглед и регистрация. В процеса на ползване му, всеки, който има досег с превозното средство, следва да отбелязва извършените дейности – ремонти, застрахователни събития, технически прегледи и т.н. В електронното досие на всеки автомобили ще има пълна база данни относно техническата изправност на ППС, вкл. и показанията на километража. От тази база данни всички фирми, които си взаимодействат с автомобилния бранш, ще могат да черпят достоверна и сигурна информация, както и потребителите ще могат да направят справка за даден автомобил, преди да го купят срещу минимална такса. Нашият призив е да започнем да управляваме процесите, свързани с автопарка на България. Стартирайки с контрола на вноса на употребявани автомобили - да се знае какви коли идват, че са технически изправни и не замърсяват прекомерно околната среда", каза още Храбрин Иванчев.


0 от 500
  • #23
    2 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Шкода октавия с някакви нормални екстри се доближава до 80 000 лева- една тенекия струва колкото имот в луксозно село около някой от големите ни градове. Как да ги дадеш за нещо, което може да изчезне след дни или някой тир да премаже челно
  • #22
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    И какво става - 500 тук, 500 там, 500 за кола няма. Има 5000 събирани с години за нещо на 15 години
  • #21
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Ключовата реплика : "Ако имаш парите". Колко трябва да изкарвам за да си позволя нова кола? признавам си - 2,5к не ми стигат. Половинката ми е на 1,7к. Деца нямаме, не предвиждаме и да имаме. Стигали сме 3 пъти до Гърция, двата миналата година за по 3 дни. Но пък покрай короната дадохме доволно пари от нас си за лекарства, тестова и прочее глупости въпреки, че даваме месечно по 5-600 лева за осигуровки. Е, да, искаме и да се сдобием с жилище, а не да даваме още толкова и за квартира
  • #20
    0 rate up comment 0 rate down comment
    #19 ( преди 1 месец )
    По принцип съм съгласен с логиката ти, но при положение че имахме избор от читави употребявани коли. Вноса е от зле по-зле, а караните в БГ са доста скъпи на фона на цените нови. Пак излиза по-евтино от чисто нова, но ако имаш парите си заслужава да се поглезиш с нова кола.
  • #19
    4 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 месец )
    Кауза пердута, има нещо сбъркано в тази държава, колко ли хубави и некорисни предложения са приети, но се възползват само наще хора. Има две основни причини да не карам чисто нова кола: ще трябва каското да ми е 3.8%-средно на 35к 1400лв. -1200лв. първите 5г. ще дам над 6к само заради това, че родната Полиция не си върши/ или пък чудесно си върши работата. Направете си справка колко Мпс изчезват всеки ден. При среден европейски пробег 12к, аз правя и по-малко, за чии ми е да седи пред блока нова
  • #18
    0 rate up comment 0 rate down comment
    до 16 ( преди 1 месец )
    Ами имаш избор - Мазда всичките са атмосферки и имат приличен ресурс, Пежо/Ситроен 301 или Дачия. Маздата не мисля че се кради, другите никой няма да ги погледне а и са по джоба на българина
  • #17
    2 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Другият хубав момент - да унищожиш обществения транспорт с цел да продаваш коли в държава, където почти никой не може да си позволи нова кола и да строиш магистрали, а не жп линии (нещо, което в същите тези нормално страни, които споменавате се води социална помощ, а не храненето на домашните любимци от Индия, консумиращи змии а.к.а. ***) е меко казано безмислено. Не можеш да се движиш с обществен транспорт, защото го няма, но не можеш и с лична кола, защото не можеш да си купиш нова :)
  • #16
    2 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Когато ми предложат нормална кола с атмосферен бензинов двигател и ресурс 500 000 км и не ме задължават да плащам каско колкото струва колата (съответно не ми поръчват колата за изчезване) да звъннат. Няма да откажа и безвъзмездна помощ от 50% от месечната ми запалата за периода на близинга
  • #15
    4 rate up comment 6 rate down comment
    Лобизъм в действие ( преди 1 месец )
    Къде по света те задължават да си бракуваш старата кола зорлян? И мантрите за безопасността .. аре, моля!
  • #14
    4 rate up comment 4 rate down comment
    root ( преди 1 месец )
    @13 Бедните с заплати по 1000 лв. искат същите права за достъп до образование, медицински грижи и публична инфраструктура, като тези с заплати 3000+ ( да дори в България са доста тези хора.) които внасят 3 пъти + повече данъци. Приказките за бедните дето субсидират богатите в тоя случай си ги запазете за кварталната сбирка на хейтърите на електромобили. За другото сте прав.