IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Обречени ли са седаните?

В Европа шансовете им са по-големи в сравнение с Америка

С настъплението на кросоувърите и най-разнообразните SUV модели на световния пазар големият губещ години наред се оказа сегментът, смятан за основата на много пазари – този на седаните от средния клас

 

Lincoln Continental

Още тази пролет Ford обяви, че спира производството на популярния Fusion, който присъства на европейския пазар като Mondeo. Според Detroit Bureau производството на Fusion е спряно на 31 юли и моделът няма да има пряк наследник.
В Северна Америка Ford напълно се отказа от леките автомобили, не само от седаните, а в Европа съживява популярни модели – като Puma, но достъпното купе се превърна в кросоувър. Най-вероятно Fusion ще бъде заместен от нов модел кросоувър, но все още няма по-подробна информация за това. Все пак, очакванията се, че следващият Fusion най-вероятно ще е пряк съперник на Subaru Outback, което подсказва посоката на бъдещето му развитие. Същото важи и за европейската му версия - Mondeo. Името на модела ще остане, но колата, която го носи, ще е значително променена.
Като цяло новите модели на Ford, особено тези за американския пазар са изключително SUV и свързани с тях возила – от електрическия Mustang Mach-E до все още непотвърдения компактен пикап Maverick. Прогнозите са, че до 90 процента от моделите на гиганта в близко бъдеще ще са кросоувъри и SUV.

Друга популярна марка – Buick, също се разделя с един от седаните си – Regal. От пазарна гледна точка това е оправдано – през 2019 година 90 процента от продажбите на Buick се дължат на кросоувър модели.

В същото тези идеи на американските марки донесоха лоши новини за почитателите на по-изтънчените и качествени модели. Последното поколение на Lincoln Continental поема към пенсия тази година, а в GM групата на седаните, от които се отказва компанията се води от Cadillac CT6 плюс поне два модела на Chevrolet – Impala и Cruze.

Пазарът на големи седани в Щатите се свива, но местните марки бързат да се изтеглят от него. Въпреки това продажби все още има и най-вероятно съвсем скоро те ще бъдат изцяло за японските компании, присъстващи в Америка.

В Европа този сегмент също не е в цветущо здраве, но пък премиум марките в средния и по-високите класове нямат никакво намерение да се отказват от него и това му дава известна сигурност. В същото време опитите на по-достъпни марки – като VW и Renault да запишат участие в него също се увенчават с известни успехи. Тук обаче има и още една особеност – за сериозна част от купувачите в Западна Европа големите комбита са интересна алтернатива на кросоувърите и предлагат повече пространство на борда, както и товарен обем за семействата. Което работи в полза на комби вариантите на популярните седани от големия клас. 


VW Passat All Track
 

А и да не забравяме, че съществува и една по-малка ниша – т.нар. „повдигнати комбита” – с повишена проходимост и по-високо окачване. Тук също присъствието на авторитетните марки е сериозно, въпреки, че наскоро VW обяви, че се отказва да предлага Passat Alltrack на британския пазар заради слабото търсене. А то е слабо защото на Острова предпочитат кросоувърите пред по-особените комбита, но в случая е трудно да се каже дали това е началото на нова тенденция или изолиран случай. 

Снимки: Ford, Volkswagen

 

0 от 500
  • #9
    4 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Пасат комби с двулитров дизел и 4х4 е най практичен избор. Събира кашони колкото Туарег или Q7. Разход с 30 % надолу при същата динамика
  • #8
    3 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Аз от Пежо 3008 слязох на 208 и колкото и да е странно още не мога да свикна на тази ниска позиция (а и новото 208 е по-ниско от първото 208 и от 207). Дори го паркирам по-трудно от 3008-та а е по-тясно и късо...може Хонда Джаз да е грозновата, но се паркира лесно. Бъдещето е в такива като нея. Жалко че спряха култовия Ford B max.
  • #7
    2 rate up comment 0 rate down comment
    до Merriam ( преди 1 месец )
    Има - ван (напр. С3 пикасо, Б макс, Венга). Те са хечбеци, но имат много повече пространство над главата и чувство за простор.
  • #6
    2 rate up comment 0 rate down comment
    опит за обяснение ( преди 1 месец )
    Да видим - седаните са малко пенсионерски, очакваш да слезе 40-60 годишен бизнесмен, а ако е евтин седан "семеен съм", хечбекът крещи "първата ми кола", "нямам пари за по-добра", "дама съм" или "аз съм бой рейсър", купето е за млади, СУВовете ги карат от млади дами през бизнесмени до лелички с проблемни колянни стави до старци за риба и лов. Иначе баничарките и вановете имат още повече място за главата, а някои и плъзгащи се врати. Пред Фиеста и Фокус винаги ще предпочета B max за в града.
  • #5
    8 rate up comment 2 rate down comment
    Merriam ( преди 1 месец )
    Не е измислено нещо по-практично и универсално от хечбека
  • #4
    16 rate up comment 0 rate down comment
    Striker ( преди 1 месец )
    Честно, аз не мога да си го обясня, а още нямам 40, не се чувствам дърт. Имал съм хеджбек, после СУВ, после малка градска, седан в момента. Ами живея в София и ама нивгаш няма да ди взема джип. По-голям разход, по-скъп ремонт и гуми, по-големи застраховки, по-кофти поведение на пътя. И за какво? За 2 дни в годината да ми е маааалко по-лесно като мина през някоя преспа на Пампорово...ми не, мерси.
  • #3
    9 rate up comment 1 rate down comment
    Жалко за седана ( преди 1 месец )
    Седаните на премиум марките ги спасяват поръчките за представителни служебни автомобили. От частни лица интереса е близо до нулев от много години, затова не само Форд но и японски седани няма в Европа.
  • #2
    9 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Честно казано, не бих избрал независимо какъвто и да е SUV, пред тоя Rolls на снимката! Само "тъмничкото" шофьорче не го искам!
  • #1
    8 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Аз ги харесвам, но са много дълги за града, а кросовърите често са по-къси.