IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Колко се пести, ако не се превишава скоростта?

Експерти изчислиха разликата при 3 различни класа автомобили

Превишаването на скоростта винаги означава допълнителни разходи за шофьора на автомобила. При това, невинаги става дума само за глоби, тъй като при увеличение на скоростта превозното средство харчи повече гориво. А това се обяснява с помощта на закони от физиката, тъй като машината не само се бори с триенето на колела, но и с въздушното съпротивление.


разход на гориво


Съществуващите научни формули отдавна са доказали тези твърдения. Според тях, съпротивлението се увеличава в квадратична зависимост спрямо скоростта. И ако автомобилът се движи с повече от 100 км/ч, то голяма част от изразходваното гориво се дължи именно на въздушното съпротивление.

Канадски експерти решиха да изчислят необходимото количество гориво, което отива буквално във „въздуха“, за компактен градски автомобил, семеен кросоувър и голям всъдеход. Оказва се, че при движение с 80 км/ч и трите автомобила губят около 25 к.с. от мощността на силовия си агрегат, като показателите им са почти еднакви.


разход на гориво


Нещата се променят внушително с повишение на скоростта. При 110 км/ч първият автомобил губи 37 к.с., вторият – 40 к.с., а третият – 55 к.с. Ако водачът развие 140 к.с. (максимално разрешената скорост в повечето държави), то цифрите съответно са 55, 70 и 80 к.с.

С други думи, прибавяйки 30 – 40 км/ч към скоростта, разходът на гориво се повишава 1,5-2 пъти. Затова и експертите са категорично, че лимитът за превишаване на позволената скорост с 20 км/ч е не само оптимална от позиция на спазване на правилата за движение и безопасност, но и от гледна точка на икономия на гориво.

Снимки: CarExpert

0 от 500
  • #12
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 часа )
    И за к'во ми е тогава мойта 6-та предавка, 135 к.с.,щом като мога да я включа над 90 км/ч? Да не би цяла България да е магистрала?
  • #11
    0 rate up comment 0 rate down comment
    До Мод ( преди 1 ден )
    Максимакния въртящ момент на автомобил е някъде между 3600-4200 об/мин, което на пета предавка ще е скорост около 120-130 че и нагоре,когато въздушното съпротивление се увеличава на квадрат и ще ти вдигне разхода и то осезаемо,сигурно си пробвал?!
  • #10
    1 rate up comment 0 rate down comment
    До бъчваря и Мод ( преди 1 ден )
    При тези 1600 об./мин е верно ,че ще гориш съвсем малко по-малко (т.е. при 50-55 км/ч на 5 предавка) при един идеален безкрайно дълъг равен път ,но си на границата на заглъхването на двигателя при първия дори не стръмен наклон и ще трябва да превключваш на по-малка предавка, къде ти отиде кирията ?Натоварването на съединителя,топлинното натоварване ще се увеличи, струва ли си ?Необходимия момент набран при 80-85 км/ч разтоварва съединителя и двигателя,по-устойчива негранична за 5 предавкаработа
  • #9
    1 rate up comment 1 rate down comment
    Мод ( преди 2 дни )
    Точно максимума на въртящ момент се търси. Представи си че караш балканче ,и е тегав спринта и старта,но да поддържаш 12-15км/ч е макс въртящ момент
  • #8
    2 rate up comment 2 rate down comment
    бъчваря ( преди 2 дни )
    7, не е точно така. Това, което казваш, се отнася за ефективността или кпд-то, но това не означава, че при 2200оборота в минута на пета, ще си по-икономичен отколкото ако караш с 1600об/мин пак на пета, дори КПД да ти е по-ниско.
  • #7
    9 rate up comment 1 rate down comment
    do #5 ( преди 3 дни )
    Шегичка нали, в противен случай-чупиш ***!На равен път най-ниския разход се постига на на 5 предавка и скорост съобразена с кривите на на мощността и въртящия момент на двигателя!Не се търси максимума на въртящия момент,а на достатъчния момент и мощност при по-ниски, но устойчиви обороти!За съвременен 4-цилиндров мотор обикновено това са 2200-2500 оборота при които спокойно се поддържат 70-80 км/ч,разход за бензинов при тези условия=4-5L/100km, за дизел=3-4 L/100км.Сега има и с по 8 предавк
  • #6
    10 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 дни )
    Подобен тест е абсолютна глупост. Зависи от колата (какво има под капака), водача и маршрута по който се тества - дали е равна права или е планинско с завои.
  • #5
    2 rate up comment 19 rate down comment
    анонимен ( преди 3 дни )
    с колкото по висока скорост се придвижваш между А и Б толкова по малко време ти е необходимо следователно ти е по нисък разхода
  • #4
    4 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 3 дни )
    много глупово да сравняваш ограничената скорост с оптималната такава за разход.този мислител трабва да бъде предложен за нобелов лауреат.
  • #3
    7 rate up comment 1 rate down comment
    356 ( преди 3 дни )
    Не напротив това си е бисер отвсякъде. Но зад това, идва въпроса къде по нашите пътища, са поставени знаците и инф.табели, дали на най подходящите за това места, така че те да са в помощ на водача, за да е информиран и максимално подготвен, защитен от тяхното поставяне,след компетентото дейстие на отговорни държ.органи, превантивно пресметнали оценка на риска на движение по пътищата, та даже и предвидили да се пести гориво от това.Или там където "някой на добра службица" ги е поставил "те така"