IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Евтини ли са за поддръжка руските коли?

За 7 години eдна Niva погълна над 10 000 евро - повече от цената й като чисто нова

Eдин от най-често изтъкваните козове в полза на старите съветски автомобили звучи така: не бяха кой знае какво, но поне поддръжката беше евтина. В това има немалка доза истина, ако сравним грижите, изисквани от някой съвременен "даунсайзнат" турбомотор, с простичния агрегат на някогашната Лада 2101, който чичо Вальо, бащата на един наш съученик, поддържаше във форма, като периодично преваряваше карбуратора в кухненска тенджера.
  
  
Chevrolet-Niva

   
  
Важи ли обаче това правило и за съвременните руски коли? Не съвсем, ако се съди по печалния опит на zr.ru със служебната им Chevrolet Niva. Редакцията се сдобила с автомобила през 2013 и сега пресметна какви са били разходите за поддръжката й през последните седем години. Оказва се, че за това време руският всъдеход е погълнал 816 000 рубли (10 075 евро) за ремонти, резервни части, консумативи и гориво. Това е повече от цената на чисто нова Niva в Русия. За това време автомобилът е изминал 145 000 километра, което прави по почти 70 евро на хиляда километра - и то без да включваме първоначалната покупна цена.

Първият сериозен ремонт бил да се заменят оригиналните шенкели, които създавали постоянно ядове, с необслужваеми от Iveco (чувствително по-евтини от предлаганите от самия руски производител). Те излезли към 160 евро за частите и последвалия реглаж. Последвала подмяна на преждевременно износените задни спирачни апарати - 40 евро, и на повредените реактивни щанги на задното окачване (още толкова).

Още през първата зима от строя излезли реостатът и моторчето на отоплителната печка. След това по непонятна причина протекъл и радиаторът на печката. Новото моторче също се оказало дефектно и се наложила нова смяна - общо около 50 евро. Пукналото се задно стъкло добавило към сметката още 100 евро, плюс други 25 за електрическото подгряване.

Подмяната на бързо разбилите се предни седалки струвала твърде скъпо, затова журналистите купили само нов комплект релси за прикрепването им към пода - по 50 евро за всяка седалка.
  
   
Chevrolet-Niva

   
    
Това е само малка част от всички ремонти, извършени за седемте години и докарали общата сметка до цената на нов автомобил. В сумата са включени и разходите за бензин, но като се има предвид, че в момента литър бензин А-92 струва в Русия 49 евроцента, това не е твърде сериозно перо.

Chevrolet-Niva бе дългоочакваното второ поколение на Lada Niva, чието разработване започна още през 1982 година. След безброй перипетии новата кола най-после бе готова пред 1998, но точно тогава икономическата криза засили ВАЗ към фалита. Новата Niva бе спасена от General Motors, който откупи плановете и правата върху името, и започна да я произвежда чрез джойнт-венчъра GM-АВТОВАЗ. Междувременно в Толиати продължиха да произвеждат и стария модел, но понеже вече нямаха правата върху името Niva, го прекръстиха на Lada 4x4. Миналата зима обаче АвтоВАЗ, който вече е собственост на Renault, откупи обратно правата, и следващото поколение на офроудъра отново ще се нарича Niva. То ще дебютира в близките месеци.

0 от 500