IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Могат ли суперкондензатори да заменят батериите в електромобилите?

Lamborghini Sian е първото доказателство колко по-добра може да се окаже тази технология

Когато Lamborghini се захване да прави хибрид, можете да сте сигури, че той няма да е просто по-мощна версия на Toyota Prius.
Sian, дебютната крачка на италианската компания към електрификацията, е първият серийно произвеждан хибриден автомобил (доколкото 63 бройки е "серийно"), който използва суперкондензатори вместо литиево-йонни батерии.


Lamborghini Sian, суперкондензатори

Lamborghini Sian на автосалона във Франкфурт миналата есен. Снимка КОЛЕЛА


Много физици и инженери вярват, че тъкмо в тях, а не в литиево-йонните акумулатори, е разковничето за масовата електрическа мобилност.

Sian използва такива суперкондензатори, или свръхкондензатори, за да съхранява електрическа енергия и при нужда да я отдава към малкия си електромотор.

Дори и сравнени с най-напредничавите батерии, свръхкондензаторите се зареждат и отдават енергията доста по-бързо. Освен това могат да понесат значително повече цикли на зареждане и разреждане, без да загубят капацитет.


суперкондензатори, батерии, графика

   

В случая със Sian суперкондензаторите захранват един електромотор с мощност 25 киловата, който е вграден в скоростната кутия. Той може или да осигурява допълнителен тласък за 6.5-литровия V12 със 785 конски сили мощност, или пък съвсем сам да задвижва спортната кола при маневри с ниска скорост, примерно при паркиране.
 

Lamborghini Terzo Millenio, суперкондензатори

Бъдещото Lamborghini Terzo Millenio може да е първият електромобил в историята, захранван от суперкондензатори, вместо от батерии


Понеже зареждането става изключително бързо, този хибрид няма нужда да се включва в контакта или в зарядна станция. Суперкондензаторите се зареждат до максимум всеки път, когато колата спира. При хибридите с батерии също има рекуперация на спирачна енергия, но тя е бавна и само частично спомага за удължаване на електрическия пробег.

Свръхкондензаторът има още един много голям коз: теглото. Понеже отдава енергията по-бързо и ефикасно, за броени милисекунди (горе-долу със скоростта на светкавица за фотоапарат), той при относително малки размери постига ефекта, за който иначе са нужди големи батерии. При Lamborghini Sian цялата система - електромотор плюс кондензатор - прибавят към теглото на автомобила едва 34 килограма. Приносът им към мощността е 33.5 конски сили. За сравнение само батерията на Renault Zoe (със 136 конски сили мощност) тежи около 400 кг.


Lamborghini Terzo Millenio, суперкондензатори


   
Разбира се, свръхкондензаторите имат и минуси в сравнение с батериите. Те доста по-зле съхраняват енергията във времето - ако Sian не е бил каран от седмица, в кондензатора няма да е останала никаква енергия. Но и за този проблем има възможни решения. В Lamborghini работят съвместно с Масачусетския технологичен институт (MIT) по създаването на чисто електрически модел, задвижван от свръхкондензатори - прословутия концепт Terzo Millenio (Трето хилядолетие).


суперкондензатори, MIT

В MIT, както и в няколко частни лаборатории, усилено се работи върху нови материали за суперкондензатори, които биха увеличили капацитета и понижили цената им


Впрочем Lamborghini, която е под шапката на концерна Volkswagen, съвсем не е единствената компания, която експериментира в тази област. Хибридните модели на Peugeot ползват суперкондензатори от години, както и моделите с водородни горивни клетки на Toyota и Honda. Китайски и корейски производители ги вграждат в електрически автобуси и камиони. А миналата година Tesla купи Maxwell Electronics, един от най-големите световни производители на свръхкондензатори - сигурен знак, че поне Илон Мъск вярва в тяхното бъдеще.


7 ключови факта, за да разберете суперкондензаторите:

0 от 500
  • #13
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Пак фантазии. Кондензатор за захранване хахххх.....не е лошо да се прочете учебник по електротехника да се види какво предствляват и за какво са подходящи обикновено кондензаторите. То не бяха графени, свръхматериали и незнам си какво още, а се оказа ,че електриката не е мръднала и на мм от времето на Никола Тесла и май май на балон отива цялата работа с електричките, ако не се измисли по-подходящ начин за съхранение на ел.енергията от тежките, неефективни и скъпи батерии.
  • #12
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Ники ( преди 4 седмици )
    За маса е пич, не за обем! Вч за килограм, не за литър!
  • #11
    6 rate up comment 4 rate down comment
    10 Четеш ама не разб ( преди 4 седмици )
    Ти въобще прочете ли таблицата. Енергийната плътност на батериите е 100 ватчаса на килограм, а на суперкондензаторите 10 ватчаса на килограм. Следователно един киловатчас батерия ще тежи 10 кг, а суперкондензатор един киловатчас ще тежи 100 кг. С един киловатчас можеш да минеш 5 км в най-добрия случай. Значи с един тон суперкондензатори можеш да минеш максимум 50 км. Какво ти пука за колко време се зарежда, ако ще да е за секунда? Устройва ли те?
  • #10
    4 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 4 седмици )
    освен това енергийната плътност се отнася за обем в общия случай, а не за маса.
  • #9
    3 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 4 седмици )
    Кой ти говори за същата енергийна плътност? След като се зарежда супер бързо?хм? Има един абзац от текста горе който си пропуснал и упорито не искаш да прочетеш. Става дума за ефективност при бързо зареждане на тези кондензатори. Проблема е че не може да ги оставяш за дълго..
  • #8
    6 rate up comment 1 rate down comment
    Миро ( преди 4 седмици )
    Така е има един дето не чете, но това не съм аз. Прочети таблицата, в нея на първо място е параметър енергийна плътност на килограм. По този параметър както се вижда, батериите са 10 пъти по - добри, което значи, че ако решиш да сложиш супер кондензатор, който да има аналогичен на батерията капацитет ще е 10 пъти по - тежък (също така ще е в пъти по-голям и скъп). Затова и иняма електрически коли със супер кондензатори, те се ползват само за хибриди за сега. Чети ама внимателно!
  • #7
    5 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 4 седмици )
    #6 Какви килограми бе? ти пак не чЕте и се изказваш... чети момче!
  • #6
    7 rate up comment 6 rate down comment
    Миро ( преди 4 седмици )
    №2 Четенето помага, но не на всеки явно. Със супер кондезаторите се решава само проблема с бавното зареждане не и с цената, а освен това се създава друг още по - нерешим проблем от цената, а именно размер и килограми 10 пъти по - лоши от на батериите. Когато цената на батериите или кондезаторите падне 3 пъти от сега това ще е достатъчно за революция в градския транспорт.
  • #5
    2 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 4 седмици )
    Не вярвам само защото не съхраняват енергията повече от 2 дена и за това да не ги използват. Къде е проблемът за хора които ползват автомобила всеки ден
  • #4
    20 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 4 седмици )
    Бъдещето е комбинация от супер кондензатори и батерии. Едните и другите имат плюсове и минуси и е най-добре да се комбинират