IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Чудната история на най-великата италианска кола

Джуджаро смяташе Fiat Panda за най-добрата си творба, а италианците я оцениха по-високо от Ferrari и Lamborghini

Коя е най-великата италианска кола? Понеже говорим за нацията, която даде на света Ferrari, Lamborghini, Alfa Romeo, Maserati и Lancia, отговорът на този въпрос изглежда доста труден. Но миналата година изданието Panorama направи една анкета със същия въпрос, и се оказа, че за самите италианци най-забележителният продукт на тяхното автомобилостроене е съвсем друг - и доста по-скромен.


Fiat Panda


Произвеждан в продължение на 23 години без съществени промени, и продаден в над 4.5 милиона екземпляра: моделите, които могат да се похвалят с такива постижения, се броят на пръстите на едната ръка. Един от тях е оригиналният Fiat Panda, който тази пролет чества 40-ия си юбилей. При това тук говорим не просто за автомобил, а за един от най-добрите образци на гения на Джорджето Джуджаро, и за един от ярките символи на Made in Italy.


Fiat Panda, лекотоварен


При спортните машини на конструкторите се поставят задачи, свързани с динамика, повратливост и пътно поведение. При малките градски коли целите обикновено са други. Спомнете си Citroen 2CV, при който поръчката за инженерите била колата да превози кора яйца през нива, без да ги изпочупи.
При Panda е нещо подобно: една от задачите в списъка на Джуджаро била автомобилът да има достатъчно място за две 50-литрови дамаджани вино.
С 280 литра багажно пространство, оригиналната Panda e изумително практична за размерите си - Ford Fiesta, представен 30 години по-късно и с почти 70 см по-дълъг, разполагаше с 292 лира.


Fiat Panda интериор


Джуджаро се справя със задачата, просто като убеждава инженерите да зачеркнат дотогавашната практика на Fiat най-компактните модели да са със задно разположен двигател и с въздушно охлаждане. Fiat 126, предшественикът на Panda, е точно такъв, и мнозина от нас пазят топли детски спомени как пътуването до морето трябваше да се прекъсва поне два пъти, за да изстине моторът.

Panda е с двигател отпред, което освобождава пространство и в купето, и в багажника. Ъгловатите, квадратести форми не изглеждат кой знае колко динамично, но всъщност колата е с по-добра аеродинамика от Fiat 126, когото наследява.


Fiat Panda интериор


Но същинският гений на Джуджаро проличава в интериора, който няма нищо общо с традицията. Дизайнерът превръща долната част на таблото в едно цяло пространство за вещи. Седалките са захванати чрез много хитра система, която позволява пълното им смъкване - на практика цялата вътрешност може да се превърне в едно равно легло. Джуджаро съзнателно търси практичност и бяга от всякаква показност, за да се хареса на младата публика.

 "Panda е като чифт дънки: семпла, практична и без претенции", казва самият Джорджето, който и до днес смята това за най-добрия си дизайн. Сериозно признание от устата на човека, който ни даде Ferrari 250 GT Berlinetta, Alfa Romeo Brera, BMW M1, Lotus Esprit, Audi 80 и оригиналния VW Golf.


10 ключови момента в историята на Fiat Panda (ГАЛЕРИЯ):

0 от 500
  • #11
    3 rate up comment 17 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    както е казал поета некъф ужаст некъф ат
  • #10
    47 rate up comment 6 rate down comment
    #8 ( преди 2 месеца )
    Има голяма разлика между изискванията към един автомобил в Сев. Америка и Европа. Тази кола е създадена за хора, които изминават малки разстояния и се завират в големи, стари градове с тесни улици. И за хора, които не искат да робуват на колата си с вноски, застраховки, поддръжка, а да имат свободата на движение и да си харчат парите за по-приятни неща. Естествено, всеки има право да си избере каквото му е удобно и му харесва. Просто казвам, че Панда е забележително добра кола за това, което е
  • #9
    9 rate up comment 24 rate down comment
    До Локо 3: ( преди 2 месеца )
    Не е до комплекси, а е до удоволствие. Преди имах Сивик и от Монреал до Торонто спирахме 3-4 пъти за почивки и стигнахме пребити. 3 години по-късно с Волвото взех Монреал-Ниагара с едно спиране и вечерта се разхождахме из града, качихме се на кулата до водопада, а после останахме да му се насладим и вечерта. И не се чувствахме като пребити. Когато пътувам, често навъртам по над 500 км на преход. С тази кутийка и тези неудобни седалки може и изобщо да не стигна от умора. Комфортът е супер важен!
  • #8
    8 rate up comment 19 rate down comment
    До Локо 2: ( преди 2 месеца )
    Аз обичам да карам колите си, ама наистина да ги карам и за мен най-важното е да са сигурни и комфортни! Икономията е майка на мизерията. Преди икономисвах и страдах. След като усетих колко е важно да ти е комфортно, вече и пет пари не давам за икономичното и евтиното. Миналата година за 3 мес. през отпуската навъртях 10000 км из България, а по-миналата за 2 мес. 8000км. През 2013-а и 2014-а на два пъти пътувах от Монреал до Ванкувър и обратно с кола. Комфортът е от изкл. важност.
  • #7
    8 rate up comment 30 rate down comment
    До Локо: ( преди 2 месеца )
    Не го сравнявам с кросоувър, а със съвсем обикновени автомобили. При цялото ми уважение към марката Фиат, но тази кутийка едва ли е по-удобно и от старата Лада 1500С на родителите ми?!Иначе аз сега имам мъничко Волво В50, но то е като луксозна яхта в сравнение с този опоскан мъник. Интериорът на тази Панда едно време може да е бил мечтата на Асан от Факултето, ама вече и те започнаха да слизат от каруците, та и на тях може да им се стори много дървен и беден. Светът се развива...
  • #6
    20 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    тези плоски стъкла много намалили и производствената цена, и теглото
  • #5
    33 rate up comment 0 rate down comment
    Fury ( преди 2 месеца )
    В Италия още виждам доста запазени образци. Срещат се и варианти 4х4. Много практичен автомобил. Всичко е просто и евтино. Всички стъкла са плоски без извивки.
  • #4
    53 rate up comment 8 rate down comment
    Loco ( преди 2 месеца )
    Ако сравняваш с някой претруфен "кросоувър", който ти масажира и вентилира дебелия г.., наистина е ужас. Но всъщност има всичко, което наистина му трябва на човек от една кола. Интериорът е стилен и, ако го съпоставиш с другите такива коли от оная епоха, направо революция. И цената е била около 3600 долара. Цяла южна Италия се придвижва с тях и до днес. Просто, за да караш такава кола, трябва да не си комплексар, който чрез колата си се мъчи да навакса всичките си други дефицити
  • #3
    13 rate up comment 39 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Гледайки снимки от интериора на първата Панда си мисля, че комфорта в този малък автомобил просто е липсвал. Тънки и тесни седалки отпред, отзад има сложена пейка, която е облицована в текстил. Имаш директен допир с ламарините на колата отвътре, което си е тотална Анатема. Жабка липсва. Чистачката е само една и не чисти една сериозна и важна част от предното стъкло. За сигурност пък изобщо не ми се отваря дума. Ужас и безумие на 4 колела.
  • #2
    13 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Като и гледам цените в момента точно за бедни хора май не е ...