IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Чудната история на най-великата италианска кола

Джуджаро смяташе Fiat Panda за най-добрата си творба, а италианците я оцениха по-високо от Ferrari и Lamborghini

Коя е най-великата италианска кола? Понеже говорим за нацията, която даде на света Ferrari, Lamborghini, Alfa Romeo, Maserati и Lancia, отговорът на този въпрос изглежда доста труден. Но миналата година изданието Panorama направи една анкета със същия въпрос, и се оказа, че за самите италианци най-забележителният продукт на тяхното автомобилостроене е съвсем друг - и доста по-скромен.


Fiat Panda


Произвеждан в продължение на 23 години без съществени промени, и продаден в над 4.5 милиона екземпляра: моделите, които могат да се похвалят с такива постижения, се броят на пръстите на едната ръка. Един от тях е оригиналният Fiat Panda, който тази пролет чества 40-ия си юбилей. При това тук говорим не просто за автомобил, а за един от най-добрите образци на гения на Джорджето Джуджаро, и за един от ярките символи на Made in Italy.


Fiat Panda, лекотоварен


При спортните машини на конструкторите се поставят задачи, свързани с динамика, повратливост и пътно поведение. При малките градски коли целите обикновено са други. Спомнете си Citroen 2CV, при който поръчката за инженерите била колата да превози кора яйца през нива, без да ги изпочупи.
При Panda е нещо подобно: една от задачите в списъка на Джуджаро била автомобилът да има достатъчно място за две 50-литрови дамаджани вино.
С 280 литра багажно пространство, оригиналната Panda e изумително практична за размерите си - Ford Fiesta, представен 30 години по-късно и с почти 70 см по-дълъг, разполагаше с 292 лира.


Fiat Panda интериор


Джуджаро се справя със задачата, просто като убеждава инженерите да зачеркнат дотогавашната практика на Fiat най-компактните модели да са със задно разположен двигател и с въздушно охлаждане. Fiat 126, предшественикът на Panda, е точно такъв, и мнозина от нас пазят топли детски спомени как пътуването до морето трябваше да се прекъсва поне два пъти, за да изстине моторът.

Panda е с двигател отпред, което освобождава пространство и в купето, и в багажника. Ъгловатите, квадратести форми не изглеждат кой знае колко динамично, но всъщност колата е с по-добра аеродинамика от Fiat 126, когото наследява.


Fiat Panda интериор


Но същинският гений на Джуджаро проличава в интериора, който няма нищо общо с традицията. Дизайнерът превръща долната част на таблото в едно цяло пространство за вещи. Седалките са захванати чрез много хитра система, която позволява пълното им смъкване - на практика цялата вътрешност може да се превърне в едно равно легло. Джуджаро съзнателно търси практичност и бяга от всякаква показност, за да се хареса на младата публика.

 "Panda е като чифт дънки: семпла, практична и без претенции", казва самият Джорджето, който и до днес смята това за най-добрия си дизайн. Сериозно признание от устата на човека, който ни даде Ferrari 250 GT Berlinetta, Alfa Romeo Brera, BMW M1, Lotus Esprit, Audi 80 и оригиналния VW Golf.


10 ключови момента в историята на Fiat Panda (ГАЛЕРИЯ):

0 от 500
  • #21
    10 rate up comment 11 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
  • #20
    9 rate up comment 11 rate down comment
    ( преди 2 месеца )
  • #19
    21 rate up comment 5 rate down comment
    AAV ( преди 2 месеца )
    Все едно да сравнявате сега Рено Клио с БМВ 3 серия... Сравнение няма, но Реното, колкото и да не ви харесва, е една от най-продаваните коли в своя клас. Само правя аналогия. Аз навремето карах в продължение на много години един Фиат Уно, което е малко над Панда, и мога да твърдя, че това беше фантастично практичен автомобил за малка кола от втората половина на 80-те. Просто се научете да цените техниката през призмата на времето и най-вече - ЦЕНАТА. Технологии и лукс не се получават даром!
  • #18
    20 rate up comment 7 rate down comment
    AAV ( преди 2 месеца )
    Чудни коментари на тема комфорт и сигурност... Колко от вас са живели съзнателния си живто в края на 70-те, за да знаете какви са били стандартите на живот, възможностите и потребностите на хората от това време? И по-специално в по-бедните части на югозападна Европа? Много е лесно да коментирате негативно през призмата на технологиите и стандартите от 2020г. За времето си тази Панда наистина е била забележително постижение за автомобил в своя клас! Не я сравнявайте с Волво или дори с Лада 1500s.
  • #17
    16 rate up comment 5 rate down comment
    м да а ( преди 2 месеца )
    Щом са продали 4.5млн ,явно мнението на форумния многознайко не е най-миродавно. Да не говорим че и в момента е най-продавания автомобил ОТ СВОЯ КЛАС, не ми сравнявайте "Панда" с ВАЗ 2103, или с незнам си кое "Волво" . Като си избирах кола преди няколко месеца пробвах модела с пластмасите и дизайнерския салон и се учудих че е доста удобна и с багажник достатъчен за два куфара или детска количка.
  • #16
    17 rate up comment 4 rate down comment
    Италианеца ( преди 2 месеца )
    И днес си ги тачат и карат оригиналните Панди на Ботуша. Като се зачуди един младеж каква кола да си вземе, първо се сеща за Панда. Евтина, надеждна, можеш да спиш вътре и става за офроуд с тоя просвет и 4х4 - перфектното нещо за студенти-хипита и къмпинг. Фиат 500 също е на всеки ъгъл. Хвала!
  • #15
    21 rate up comment 5 rate down comment
    #12 ( преди 2 месеца )
    Колега, заблудил си се, че ме интересува къде караш :) Нямам нищо против ако ще и Hummer да караш, твоя си работа. Но е напълно безсмислено да критикуваш една кола само защото не отговаря на твоите претенции. Има други хора, които я харесват
  • #14
    21 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Въпреки, че тая кола дефинира сегментът в сектора и се превръща в икона за генерации напред, все ще се намери някой чичо от България дето да обясни как била неудобна и нелуксозна. Ей, чичоооо, карай си Q7-цата дето сигурно само в България и Русия ги купуват и си трай с комплексите и скъсаните дънки и тинейджърската тениска....
  • #13
    2 rate up comment 10 rate down comment
    postradal pasi ( преди 2 месеца )
    И все пак италианците и те са с големо его и много бързо забравят иновациите по джаджите вътре по колата че повече са от българи или откраднати от българи и това е не само по колите ...
  • #12
    6 rate up comment 20 rate down comment
    До #10 ( преди 2 месеца )
    Ами аз коли карам и в България. Всъщност повече коли съм карал в България, а не в С. Америка. Обаче изискванията ми за сигурност и комфорт си остават. Не виждам това, че съм в Европа с какво би ги променило? Комфортът си е все така важен за мен! Ако ми е да имам най-базовото и да ми е евтино, то ще направя, като *** - качват се на каруцата и шибат коня из улиците на произволен град в България. Ама кое му е комфортното на това? Може и скутерче да си вземе човек - Пиаджо, Веспа, Ямаха и п ...