Лондончани вече ще плащат по 15 лири (17 eвро) на ден за възможността да карат колите си в централните зони на града, решиха местните власти. Освен това обхватът на т. нар. Congestion Charge, или такса задръстване, се удължава от 7 сутринта до 10 вечерта, включително и в събота и неделя. Мярката влиза в сила от 22 юни.
Занапред таксата замърсяване ще се дължи чак до 22:00 часа вечерта, включително и в почивните дни
До средата на март таксата бе 11.50 лири на ден, но важеше до 18:00 часа и само в работни дни. Заради коронавируса през последните два месеца тя бе отменена, но това намали приходите на обществения транспорт с 90% и го изправи на ръба на банкрута.
Засега новите мерки са обявени като "временни", но не се знае за какъв период. Зоната, в която се налага таксата, обхваща значителна част от централен Лондон, а от плащането й са освободени единствено електромобилите с нулеви емисии. Кметът на града Садик Кан обяви плановете си да превърне градския център в "най-голямата свободна от автомобили зона в която и да е световна столица". Кан иска да използва спадането на вредните емисии покрай карантинните мерки и да не допусне те да се върнат към нивата отпреди коронавируса. Някои вестници, като Daily Mail, обаче се възмутиха от лицемерието на градоначалника, който продължава да се вози в служебен Range Rover с най-мощния мотор и на стойност 300 000 лири.
Кметът Садик Кан иска да "прочисти центъра" на Лондон от автомобили, но сам се вози в служебен Range Rover за 300 000 лири, възмути се Daily Mail
Много наблюдатели възразиха срещу новите мерки, а президентът на съюза на автомобилистите Едмънд Кинг ги окачестви просто като зле маскирано средство за събиране на допълнителни данъци. "Това се превръща от такса задръстване в обикновен данък. Трафикът вечер и през уикендите е на най-ниските си нива, така че не може да говорим, че таксата цели намаляване на замърсяването", обясни Кинг. Според него властите не предлагат и никакви алтернативи - общественият транспорт не успява да се справи, а велосипедите и пешеходството не са подходящи за всички групи от населението. В многомилионния град има и едва 10 000 паркоместа, свързани със системата на метрото.
"Горчиво хапче", окачестви решението и Никълъс Лайс от Кралския автомобилен клуб - RAC. Според него тази "много разочароваща" мярка ще удари силно по много работещи хора, за които автомобилът в момента е безопасно, надеждно средство за придвижване.