IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Това ли е най-опасната за шофьора си кола на света?

Поредната катастрофа с Porsche Carrera GT повдига доста въпроси

Нещо не е наред с този модел на Porsche, след като той много често започна да влиза в сводката с тежки катастрофи на пътя. Изданието Motor анализира няколко сериозни аварии с Carrera GT и дори разгорява с човек, който в продължение на няколко година е пътувал из Европа с тази кола.


Porsche Carrera GT


“Поводът е епичната катастрофа от преди няколко дни, когато в центъра на Манхатън (почти празен зарази кризата с коронавируса) 33-годишния Бен Чен с пълна скорост се вряза в паркиран миниван. А след това, въпреки разбитата си кола, той се опита да избяга от мястото на инцидента, но беше заловен от полицията. Първите версии са, че шофьорът не се е справил с управлението на колата, но истината е по-пикантна.

Самият Чен е добре познат в в автомобилните среди. Той колекционира екзотични коли и организира състезания за собствениците на подобни машини. Проектът му се казва goldRush Rally и предлага пътешествия по живописни и непознати пътища на САЩ. Участието струва между 11 000 и 19 000 долара, като самото мероприятие вече си спечели лоша слава заради опасното поведение на пътя на участниците в него. За Бен Чен това не е първи подобен инцидент, като този път е установено, че е бил под въздействието на наркотици. 


Porsche Carrera GT


Всъщност Porsche Carrera GT се „прочу“ още преди няколко години, когато именно с такъв автомобил загина актьорът Пол Уокър – звезда поредицата „Бързи и яростни“. Зад волана беше неговият приятел Роджър Родас, който е състезател-аматьор. След трагедията семейството на Уокър даде под съд Porsche заради небезопасната конструкция на суперколата. А експерти припомниха и други катастрофи и дори обявиха, че това е един от най-опасните модели историята.

Подобни машини е прието да бъдат включвани в категория, наречена „widow maker“. Това се механизми, които причиняват смърт дори при най-малката грешка от страна на тези, които ги управляват. В списъка с човешките творения, оставящи жените вдовици има не само коли. Там са трудно управляеми бомбардировачи, както и неудачни огнестрелни оръжия. Има и още един модел на Porsche - 930 Turbo, който всъщност е първото 911 с турбо.


Porsche Carrera GT


Carrera GT (всъщност е CGT) до голяма степен си е заслужило подобна слава. Това се дължи на факта, че конструктивно този автомобил е прекалено близо до състезателните коли. И съответно получава техните недостатъци. Това беше признато дори от Porsche през 2004 г., когато стартираха продажбите на модела. Тогава компанията разпрати указания до дилърите, в което се посочва, че колата е прекалено ниска и най-малката неравност може да нанесе сериозни щети по долната част. И съответно да наруши управлението.

Освен това, от Porsche посочват и стойността на резервните части, които може да потрябват при подобни случаи. Съединителят струва 24 000 долара, а скоростната кутия – 42 000. Карбоновата долна част е 40 000 долара, а всяка джанта струва 6000. Затова всяко взаимодействие на Carrera GT с бордюр или нещо подобно може да струва доста сериозна сума на собственика.


Porsche Carrera GT


Самата конструкция на CGT представлява карбоново монокок с разположен в средата V10 с мощност 612 к.с., комбиниран с безалтернативна 6-степенна механична скоростна кутия с карбонов съединител, който буквално се мъчи при движение в града. Очакването е като на състезателен автомобил с хоризонтални амортисьори, а колелата са фиксирани само с една гайка в средата. Има и карбоново-керамични спирачки, но пък няма система за стабилизация.

Първоначално, в Porsche планират производството на 1500 бройки, но спират на 1270 през 2006 г. Официалното обяснение е промяната на стандартите за безопасност в САЩ. Възможно ли е обаче, в компанията да са разбрали, че има нещо сбъркано в колата? И ако е така, какво е то?

Porsche Carrera GT

През 2006 г. на пистата California Speedway в един ден катастрофират две CGT. Едната е карана от търговец, който показва на потенциален клиент възможностите на колата, но губи управление, след като на пистата излиза друга кола от модела. Пасажерът в първата машина загива на място, а жена му дава под съд Porsche. Нейният основен аргумент е, че не може през XXI век да се продава автомобил без електронна система за сигурност. Германската компания плаща обезщетение от 4,5 млн. долара.

Малко преди това – през 2005 г., на пистата в Таладега катастрофи също такова Porsche, което е карано от пилота-любител, колекционер и телевизионен водещ Джей Лено. За радост, инцидентът приключва със сблъсък в огражденията на трасето, като няма пострадали. Интересното е, че във всички известни случаи на разбити коли от модела, зад волана са били аматьори. Няма регистриран инцидент с професионален пилот. И действително, ако колата беше наистина неуправляема, тя едва ли щеше да запише впечатляващия резултат от 7 минути и 28 секунди на Северна дъга на Нюрбургринг. Просто, тогава в нея е бил правилният шофьор. И в Porsche просто трябва да обяснят това не само на дилърите, но и на клиентите си.


Porsche Carrera GT


Според професионални пилоти, които са карали колата както на повечето големи писти в Европа, така и по стандартните пътища на Стария континент, в Porsche са направили автомобили, който е максимално близък до състезателна кола. Това не е кола, която не може да се кара, а кола, която е прощава и минимална грешка от шофьора. Съответно обаче, ако не правиш глупости зад волана на Carrera GT, то тя също ще се държи прилично.

Много хора, в това число експерти, дават негативни оценки на управляемостта на Carrera GT. Те обаче са специалисти по техническата част, колекционери и понякога дори състезатели, но не професионалисти. А пресата с удоволствие публикува мнението на някой механик или собственик на ателие за тунинг, като добавя към тях статистика с катастрофите с този модел. Проблемът обаче е, че повечето виновници за подобни инцидент просто не знаят с какво за се захванали. Така, че пропускът на Porsche не е технически, а чисто маркетингов“.

Снимки: Motor

0 от 500
  • #8
    9 rate up comment 3 rate down comment
    Ами ( преди 4 години )
    На крив жълтур, космоса му пречи!
  • #7
    8 rate up comment 9 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    #5 Когато си пpoзд не е нужно да го показваш. Има много други спортни и дори по-спортни и добри автомобили, но когато инцидентите започнат да се случват много често с едни и същи коли не мислиш ли, че не цялата вина е в задкормилното? Всъщност защо те питам за мислене, щом си написал това, което показва, че такава дейност не извършваш. Следващия път се помъчи малко мисъл да вкараш преди да пишеш глупости ***!
  • #6
    9 rate up comment 8 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    С една дума: Троше!
  • #5
    13 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    като си купуваш гребенче трябва да имаш и брада порше каква вина имат че задкормилното устройство е надценило възможностите си
  • #4
    7 rate up comment 12 rate down comment
    Малейййъъ ( преди 4 години )
    Прехвален скъп ***, но явно по-голям от останалите немски кочини!
  • #3
    6 rate up comment 0 rate down comment
    Аман от "оригин ( преди 4 години )
    Всъщност, Carrera GT е само и единствено Carrera GT а не "CGT". Второто е нещо като "никнейм" или съкратен прякор на модела сред автозапалянковците и нищо повече (също като при роудстъра Хонда S2000, наричана за краткост и известна като S2K).
  • #2
    14 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Отказах се да я купувам !
  • #1
    14 rate up comment 0 rate down comment
    112 ( преди 4 години )
    И все пак трябваше да сложат ESP което да може да се изключва напълно.