IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Как да сравняваме двигателите освен по мощност?

Максималният въртящ момент и оборотите са другите основни величини

Сравняването на автомобилите и техните двигатели не е запазено само за детска възраст. Мнозина от нас продължават да изтъкват предимствата на своите любими марки или притежаваните от тях модели. Разбира се, основен параметър за сравнение е мощността. Но тя не е всичко.

 

Power-torque

 

Да вземем за пример въртящия момент. Той е ротационния еквивалент на силата. Силата ускорява нещата по права линия, а въртящият момент ги вкарва във въртене. Той се измерва в нютонметри и още името показва, че той е продукт на сила (зададена в нютони) и отстоянието й до въртящата се ос в метри. Сила от 50 нютона, предавана през дълъг 2 м лост се равнява на въртящ момент от 100 Нм. Същото важи и за 100 нютона сила върху лост с дължина един метър.

Един двигател – независимо дали с вътрешно горене или електромотор – предава на задвижването си своя въртящ момент. Размерът на въртящия момент винаги е зависим в по-голяма или по-малка степен от оборотите. Поради тази причина с максималния въртящ момент се задават и оборотите, при които той е наличен.

 

Power-torque

 

Мощността е продукт на силата и на скоростта, с която тази сила действа. Ако изхождаме от натоварване с определена тежест, необходимата мощност за по-бързото повдигане на товара е по-голяма, отколкото за по-бавното.

При въртящия се задвижващ вал на един двигател наличната при определени обороти мощност се получава от умножението на тези обороти с наличния при тях въртящ момент. Формулата гласи:

Въртящ момент х обороти = мощност

Задаваните в обичайните диаграми стойности не винаги съвпадат една с друга. За да се стигне до мощността в киловати, резултатът от оборотите в минута и въртящия момент в нютонметри трябва да бъде разделен на 9550.

Снимки: Autorevue

0 от 500
  • #11
    3 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    Мощност - това е способността на един мотор да запазва въртящия момент в оборотите. Затова дизелите падат по очи скоро след като дръпнат. Затова един еластичен мотор с голям оборотен диапазон е най-приятен за каране. И първенци в това са електродвигателите.
  • #10
    7 rate up comment 3 rate down comment
    Запознат ( преди 3 години )
    Конските сили продават колата, а въртящият момент я движи! Това е истината, а всичко друго е само демагогия! Заглавието е: Как да сравняваме двигателите освен по мощност? Ами, ако разсъждаваме трезво, трябва и по надеждност да ги сравняваме. Тогава, тези с малкия обем и многото коне, няма да са много напред да ви кажа...
  • #9
    0 rate up comment 0 rate down comment
    мутра ( преди 3 години )
    Значи според теб, ако разстоянието е два метра, няма как да се измери... В главата ти е малко каша от това какво е единица за въртящ момент и какво е самият въртящ момент.
  • #8
    6 rate up comment 0 rate down comment
    110 ( преди 3 години )
    Тази тема е дъвкана до безкрай. Ключовата дума е МАКСИМАЛНА мощност. Обичайната налична мощност е доста по-малка, за това в ежедневието по важен е въртящият момент.
  • #7
    2 rate up comment 3 rate down comment
    ThePashov ( преди 3 години )
    Най общо казано. НМ отговарят за ускорението ,а КС за максималната скорост. Спортните коли са с добър баланс м/у НМ и КС.
  • #6
    9 rate up comment 3 rate down comment
    До #5 ( преди 3 години )
    Вярно, че VW концерна вече откриха и комън рейл дизела и турбо бензина в ниските обороти, та и те имат висок и константен въртящ момент в ниските :) На колко хора продадоха морално остарялата помпа дюза, не е истина!Иначе е уникално колко много хора се впечатляват само от мощността и от обема на двигателя, а не от силата, която вади още на 1500 оборота. И си плащат високия данък на нещо, което го имат само на пълен форсаж, т.е. почти никога ;)
  • #5
    6 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    Идеята на статията е много добра защото наистина един двигател не се характеризира само с максималната мощност. Но изпълнението както често се сучва със съвременното качество на журналистиката е слабо. Да бяха поне сложили освен графиката с атмосферен двигател и един съвременен двигател с турбо от стандартните двигатели на VW концерна за да се види как там въртящият момент в огромен диапазон на оборотите е константен.
  • #4
    7 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    Авторът на тази "статия" по-добре да се върне в час по физика.Като се опитва да превежда от ангийски, поне да има представа или от езика или от темата...
  • #3
    7 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    Журналист който не знае, че "product" на английски се превежда като произведение на български е срам за медията.
  • #2
    12 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    Що за миш-маш беше това?