Ангренажните вериги се вграждат серийно в двигателите с вътрешно горене от началото на ХХ век. Въпреки че по-евтиният ангренажен ремък все повече се използва като задвижване от 80-те години, някои производители като BMW или Mercedes продължават да разчитат на вериги, особено за двигатели с висока мощност.
Верижното задвижване предава въртящото движение на коляновия вал към разпределителния вал. То трябва да гарантира, че всмукателните и изпускателните клапани се затварят и отварят в точното време.
В зависимост от изискванията на вашия автомобилен производител, могат да се използват обърнати зъбни вериги, както и обикновени симплексни или двойни дуплексни ролкови вериги. В сравнение с нормалните гумени ремъци, те имат предимството, че позволяват пренасянето на по-големи сили, и позволяват по-големи разстояния между компонентите.
Но по-високата им надеждност не означава, че не се нуждаят от надзор или грижи. При по-старите превозни средства или когато пътувате много, веригата може да увисне. Тогава нямате друг избор, освен да я натегнете.
Освен това веригата е много по-шумна от ремъчното задвижване. Шумът може да се смекчи с използване на обтегачи и водещи релси. Също така трябва да знаете, че ангренажната верига е значително по-тежка от ремъка и изисква повече монтажна работа. При смяната й трябва също да замените всички периферни устройства, като например водната помпа.
Ако ангренажната верига се смазва редовно, тя почти не изисква поддръжка. Независимо от това, тя е изложена на големи натоварвания всеки ден. Типичните части за износване включват обтегачите и водещите релси и зъбните колела. За ремонта се продават пълни комплекти, които съдържат всички необходими части като колела, обтегачи и релси.
И все пак на пътя е по-безопасно с верига, отколкото с ангренажен ремък. Ако той се скъса, можете да се стигне до тотална повреда на двигателя. При верижното задвижване този риск е изключително нисък.
За да удължи живота на веригите, мюнхенският производител Iwis излезе с нещо специално. От 2014 г фирмата предлага вериги, при които триенето между връзките е намалено с 80 до 90 процента благодарение на специално покритие. Това вдига предписаните интервали за поддръжка с още 30 000 до 40 000 километра.
Снимки: Autoscout24