fallback

Трябва ли да се грижим за ангренажната верига?

Тя има доста предимства пред по-масовите ремъци, но и някои специфични особености

Ангренажните вериги се вграждат серийно в двигателите с вътрешно горене от началото на ХХ век. Въпреки че по-евтиният ангренажен ремък все повече се използва като задвижване от 80-те години, някои производители като BMW или Mercedes продължават да разчитат на вериги, особено за двигатели с висока мощност.

Верижното задвижване предава въртящото движение на коляновия вал към разпределителния вал. То трябва да гарантира, че всмукателните и изпускателните клапани се затварят и отварят в точното време.  

В зависимост от изискванията на вашия автомобилен производител, могат да се използват обърнати зъбни вериги, както и обикновени симплексни или двойни дуплексни ролкови вериги. В сравнение с нормалните гумени ремъци, те имат предимството, че позволяват пренасянето на по-големи сили, и позволяват по-големи разстояния между компонентите.

Но по-високата им надеждност не означава, че не се нуждаят от надзор или грижи. При по-старите превозни средства или когато пътувате много, веригата може да увисне. Тогава нямате друг избор, освен да я натегнете.

Освен това веригата е много по-шумна от ремъчното задвижване. Шумът може да се смекчи с използване на обтегачи и водещи релси. Също така трябва да знаете, че ангренажната верига е значително по-тежка от ремъка и изисква повече монтажна работа. При смяната й трябва също да замените всички периферни устройства, като например водната помпа.  

Ако ангренажната верига се смазва редовно, тя почти не изисква поддръжка. Независимо от това, тя е изложена на големи натоварвания всеки ден. Типичните части за износване включват обтегачите и водещите релси и зъбните колела. За ремонта се продават пълни комплекти, които съдържат всички необходими части като колела, обтегачи и релси.

И все пак на пътя е по-безопасно с верига, отколкото с ангренажен ремък. Ако той се скъса, можете да се стигне до тотална повреда на двигателя. При верижното задвижване този риск е изключително нисък.

За да удължи живота на веригите, мюнхенският производител Iwis излезе с нещо специално. От 2014 г фирмата предлага вериги, при които триенето между връзките е намалено с 80 до 90 процента благодарение на специално покритие. Това вдига предписаните интервали за поддръжка с още 30 000 до 40 000 километра.

Снимки: Autoscout24

fallback
  • #6
    Enzo ( преди 1 година )
    Веригите на съвременните двг трябва да се сменят. Ако двг масло се сменя редовно на не повече от 10 хил. км., превантивно е добре веригата с прилижащите елементи да се смени около 200 хил. км. Ако сте спазвали препоръките за сервизни интервали на БМВ например, от 30 хил. км, най-добре е да смените веригата щом колата направи 150 хил. км. Около 2 бона ще струва упражнението, но си спестявате голям дерт.
  • #5
    анонимен ( преди 4 години )
    И моето трабантче беше с верига. Сигурна работа ви казвам.
  • #4
    Местя го ( преди 4 години )
    Имам Мерцедес 2.7 дизел на 310 хил. От 7 години го карам и е железен двг. Проблемите са по окачването заради чудните бг пътища
  • #3
    .. ( преди 4 години )
    Веригата не е това което беше!Едно време с верига се караше докато може, никой не е гледал веригата въобще. Сега е по-сле от ремъка. Поне ремъка е по лесен за смяна, веригата излиза дебело.
  • #2
    анонимен ( преди 4 години )
    Новите ангренажни вериги са по-тънки от ланци. БМВ си дават живот на веригата около 150к км. А на практика е дори по-малко. Отделно предвид качеството и възрастта на автопарка ни, дори "здравите" вериги са консуматив.
  • #1
    Грижовен ( преди 4 години )
    Аз се грижа за моята. Свялям я от двигателя и я завивам през нощта в специално юрганче. Вие луди ли сте? Освен че сменям маслото на двигателя редовно - друго няма какво да се направи!
fallback
Последни