IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Кога автоматичната скоростна кутия трябва да мине на ръчен режим?

Конструкторите на трансмисии неслучайно са предвидили подобна възможност

Кога автоматичната скоростна кутия трябва да мине на ръчен режим?

Автоматичната скоростна кутия е едно от най-полезните устройства, които някога са изобретени от човека. Нейното внедряване в съвременните автомобили позволява увеличаване на комфорта, улеснява управлението (особено в задръствания) и повишава безопасността. Защо обаче този тип скоростни кутии се нуждаят от ръчен режим за смяна на предавките?

Инженерите, разработили автоматичните трансмисия, умишлено дават възможност на шофьорите да сменят скоростите ръчно. А причината е, че при някои ситуации на пътя, които възникват всекидневно, подобно действие е само в полза на водача на превозното средство.

Задминаване при висока скорост

Преминаването на ръчен режим дава възможност да смяна на предавката за по-бързо задвижване на колата отпред. В случая, трябва правилно да се оцени ситуацията, да се свали една скорост надолу и автомобилът е готов за извърши маневрата. В този случай оборотите на двигателя се намират на предела на работния си диапазон, а въртящият момент е напълно достатъчен, като педалът на газта реагира и на най-лекото докосване. Най-важното в случая е, че отсъства "замислянето" на автоматика, което обикновено продължава около секунда.

Излизане от второстепенен път

Понякога при включването на автомобила от второстепенен в главен път трябва да стане бързо, за да не се създаде опасност от произшествие. И именно паузата, която е нужна на някои от автоматици за сваляне на предавката, може да бъде критична. В подобна ситуация изборът на ръчен режим помага много.

Движение по тежък терен

Автоматичната скоростна кутия има различни режими, които се управляват от електрониката на автомобила. При движение върху пясък или сняг, както и при спускане по наклон, това може да изиграе лоша шега на шофьора. Това се случва при избор на неправилна предавка или в превключване в неподходящ момент. Преминаването на ръчен режим позволява намаляване на натоварването върху трансмисията и удържането на мотора в работен режим на оборотите. Така шофьорът се движи по-лесно и по-спокойно върху лошо покритие на пътя.

Движение върху лед

Ледът също е много опасен за автоматичните скоростни кутии. Често се случва автомобилът да буксува при тръгване на първа предавка, което не е никак приятно за шофьора. Преминаването на ръчен режим и превключването на втора скорост значително улеснява придвижването. При някои трансмисии дори има бутон със снежинка, чието активиране изключва използването на първа предавка.

Изкачване с тежък товар

В тези случаи автомобилът е подложен на сериозно натоварване, което се увеличава допълнително, ако пред него има други бавно движещи се превозни средства. При работа в автоматичен режим скоростта кутия може да се "обърка" и да започне постоянно да сменя предавките в търсенето на оптимален работен режим. Превключването на ръчни скорости позволява да се избегне натоварването върху кутия и да се предотврати нейното преждевременно износване.

Снимка: Motor

0 от 500
  • #5
    8 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Тази статия сигурно е писана преди 10 години може би и повече. Или за сравнително "глуп@ва" кутия с роботизиран съединител. В модерните коли има достатъчно асистенти и режими които покриват описаните ситуации. Единствено за задминаването съм съгласен че е хубаво предварително да свалиш предавката особено при турбо двигател.
  • #4
    9 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Това което е написано тук автоматика се оправя с него абсолютно без проблеми, поне моя, незнам какви коли сте карали. След няколко години като минем на електромобили напълно ще изчезне ръчката.
  • #3
    13 rate up comment 4 rate down comment
    .. ( преди 1 седмица )
    Аз съм от онова поколение, което се учеше да кара на Лада. Вярно, сега има цяла торба подпомагащи системи, но полу-съединител няма :) Закъсайте с автоматик в снега и ще видите за какво става дума.
  • #2
    11 rate up comment 20 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Имам книжка от 2007-ма с може би вече над 600 000 км зад гърба си. Сменил съм 4 служебни и още толкова лични автомобили. Рентакарите даже не съм ги броил колко съм карал... както и още няколко други интересни коли. И мога спокойно да кажа, че автоматичната скоростна кутия е ЕДНА ОТ НАЙ-ГОЛЕМИТЕ ГЛYПОСТИ в колите. Ако не е някоя ZF трансмисия, всичко друго е пълна пръчк@. Така че, какъв комфорт, каква безопасност ?!?
  • #1
    10 rate up comment 16 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    При всичко изброено, изводът е един: ръчната кутия е много по-добрия вариант. За неможещите да ползват полусъединител - сори.