Идва ли Коледа по-рано? Автомобилни производители „подаряват“ ценен интелектуален капитал като правят свои патенти свободни за използване от конкуренцията – безусловно и безплатно. Това направи наскоро Toyota с близо 24 хиляди патента от повече от 20 години разработка на хибриди. Сборът от технологии, включващ електромотори, командни блокове и системи за горивни клетки може да бъде използван до 2030 г.
Подобно на съжителство в комуна, членът на борда на директорите на Toyota Шигеки Тераши обяви: „Времето за съвместна работа дойде“. Това каза и пет години по-рано Елън Мъск, шефът на Tesla: „Всички наши патенти принадлежат на вас“. Volkswagen също отваря електрическата платформа на серията ID за конкуренцията.
Дали това са алтруистични жестове? По-скоро не. Привидно щедрите жестове означават „разделяй и владей“. Със своята електроплатформа Volkswagen иска да се утвърди като мерило в индустрията за електромобили. От Волфсбург заявиха: „Нашата модулна платформа за електромобили MEB трябва да бъде стандарт не само за концерна Volkswagen“. В същото време подобен ход е полезен и за маркетинга, който може да твърди, че фирмата е открита и прозрачна.
Toyota се опитва да вдъхне нов живот на леко изоставащата в последните години хибридна техника. Докато все повече марки залагат на електрическо и водородно задвижване, хибридите все повече приемат ролята на преходна технология. И макар Toyota да държи около 80 процента от световния пазар на хибриди, в надпреварата за задвижването на бъдещето системите й изостават. В момента Mazda, Suzuki и Geely искат да влязат в алианси с японската марка. И ако от това възникне някоя доходна поръчка, защо не? В крайна сметка един патент не прави цял автомобил. Така конкурентите лесно стават клиенти.
Между другото, VW, Tesla и Toyota имат технологично предимство в някои области, в които патентите все още не са свободни за ползване. Затова и атаката не е просто жест на добра воля, а добре калкулиран бизнес.
Снимка: Toyota