IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо умира механичната ръчна спирачка?

Вече над 70% от новите коли в Европа се предлагат с електронно устройство

Защо умира механичната ръчна спирачка?

Познатата механична ръчна спирачка, намиращата се между седалката на шофьора и тази на пътника до него, постепенно отива в историята. Тя постепенно отива в историята и се очаква съвсем скоро да изчезне напълно.

По данни на британското издание Auto Express, към момента около 70% от новите модели, продавани в Европа, имат не механична, а електронна спирачка, която обикновено се включва с помощта на бутон. А някои компании изцяло са преминали към новия тип устройство, като това е отнася най-вече за премиум-производителите  Jaguar, Land Rover, Lexus, Mercedes-Benz, Porsche.

спиарачка

Много експерти по безопасност са уверени, че преминаването от механична на електронна спирачка носи само ползи. Благодарение на електрониката автомобилът е надеждно спрян дори при силен наклон, като това му позволява и по-лесно тръгване след това.

По-опитните водачи обаче все още изпитват носталгия по стандартната ръчна спирачка. За някои от тях тя се е превърнала не само в навик при спиране, но и за помощник при преминаване на завои. Последното е ясно и на производителите на спортни автомобили. Например, подразделението Ford Performance неотдавна добави ръчна спирачка към електронна система за спиране на Ford Focus RS. Устройството се нарича Drift Stick и представлява алуминиев лост, който се управлява като обикновена ръчна сирачка, но процесът за спиране на задните колела се ръководи от електрониката.

Използването на подобно устройство не изисква никакви усилия, а сработва мигновено. Той има и USB-изход, благодарения на който може да се свалят данни за състоянието на автомобила. С настройките на Drift Stick се е занимавал известният пилот Кен Блок, известен със своите дрифтове.

Снимки: Auto.Mail, видео: Ford

 

 

0 от 500
  • #18
    2 rate up comment 0 rate down comment
    kreti ( преди 3 години )
    днес гледах едно немско педаване , как на едно БМВ 5ца от прецакано отопление на дръжката на врата , гори бушона който е и за еърбъга и още 5 неща , таблото свети като елха и в сервиза му взели 900э за диагностика и посикали още 3500э за компютър и не знам си какво още. Накрая майстора изключи кабелите и смени бушона и всичко се оправи.
  • #17
    1 rate up comment 1 rate down comment
    Димов ( преди 4 години )
    Кое му е електронното на електронната спирачка - пак си има механиката която върши работата, електронните компоненти просто правят системите сложни, ненадеждни в дългосрочен план и прибавят разходи за ремонти. Ръчната спирачка е нещо, което се ползва рядко, но електрониката има и ползи за някои водачи, всекиму според нуждите и предпочитанията. Трябва да имаш избор дали електронна или механична - едни се нуждаят от надеждни и рентабилни коли, други примерно карат по малко и търсят комфорт..
  • #16
    1 rate up comment 1 rate down comment
    kreti до Естет ( преди 4 години )
    хайде като европейци да помислим кое е по добре за екологията , метални отпадаци които се преработват лесно или чипове кабели пласмасови кутии и като допълнение мотор и жила.Писна ми от европейци които ръкопляскат на Грета Тумберг , защото не виждат по далече от носа си а една пикла трябва да им каже кое е добре за планетата и кое не
  • #15
    4 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Кормилна уредба с кормилен вал и електромеханичен усилвател дава на практика всички предимства на steer-by-wire системата, но дава двойно осигуряване - електронно и механично. Същото е и със спирачките спрямо brake-by-wire. Само неща като *** на газта, превключващия механизъм на автоматични скорости и други подобни е уместно да се правят с електронна връзка без механика (by-wire), с цел екология, функционалност, дизайн и по-интелигентно управление.
  • #14
    5 rate up comment 0 rate down comment
    Motion ( преди 4 години )
    Докато колите се управляват от хора е добре основните системи като кормилна уредба, спирачна система, ръчна спирачка и т.н. да имат директна механична връзка от водача до управлявания механизъм, а за да е удобно и технологично, да има ел. усилватели, които да олекотяват управлението и да могат да внасят корекции при опасност от катастрофа. Но е опасно и излишно да се премахва механичната връзка. Тези системи + окачването трябва да могат да продължат да работят дори ако електрониката откаже!
  • #13
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    До 13Естета не може да отговори, защото в Дачата няма електронна. Чака ъпдейта.
  • #12
    9 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Естет-a дано не ти се налага да ползваш ръчна и електрониката да ти откаже... има неща които е по-добре да са директни и механични. Някаква полза от електроника на ръчната има ли?
  • #11
    9 rate up comment 0 rate down comment
    Механик ( преди 4 години )
    Идеята на ръчната спирачка е буквално това да бъде : РЪЧНА спирачка . Тоест водачът в определени ситуации да има контрол над автомобила. А не някакъв електронен блок. Например при потегляне по наклон има значение каква е настилката, има ли лед, колко е стръмно, колко е натоварена колата и др. Да и със електронната ще тръгнеш по наклона, но ще съкратиш живота на съединителя. Колегата по долу го описа точно. Да не говорим какво става ако си я дръпнал, няма ток и трябва да преместиш колата !?
  • #10
    2 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Хем пищим от електроники, хем искаме да караме луксозни дърти премиуми със първо поколение (разбирай бъкано с бъгове) на съответните системи. Същото и с двигателите - пищим колко е лошо голяма литрова мощност и накрая чипосваме до голяма литрова мощност. Въобще странно животно е българина. Все не е доволен и мрънка.
  • #9
    4 rate up comment 10 rate down comment
    Естет ( преди 4 години )
    Радостта от шофирането :-) Може би само българите намират радост от шофирането в амортизирани и опасни за движение МПС-та, събирани по автоморгите на Италия, които в нормална държава не могат да минат ГТП...И докато едни румънци си карат нови автомобили, редовият българин предпочита да закупи 15 годишно БМВ на 120 хиляди километра /реално на около 450-500 хиляди километра!/ и да си мисли, че шофира автомобил, вместо като нормален европеец да си закупи нова Шкода, КИА или Дачия.