IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Челен опит: Букурещ забранява трошките отпреди 2000 година

Автомобилите от провинцията ще плащат винетка, за да се движат в румънската столица

На най-замърсяващите автомобили ще бъде забранено да влизат в центъра на Букурещ от догодина, а посетителите с коли от провинцията ще плащат дневна винетка, за да карат в града. Тези две радикални мерки бяха обявени от кмета на румънската столица Габриела Фиря и след 45 дни обществено обсъждане ще бъдат внесени за гласуване в общинския съвет.


Букурещ, Габриела Фиря, кмет

Според първите допитвания над половината жители на Букурещ всъщност одобряват мерките, предложени от кмета Фиря

Планът предвижда на всички автомобили без екологичен сертификат, или със сертификати Евро 1 и Евро 2 (тоест всички, произведени преди 1999 година включително), да се забрани да влизат в широкия център на града. Онези, които са с регистрация в Букурещ или в обкръжаващия го окръг Илфов, все пак запазват правото да се движат в останалите части на столицата. На колите от провинцията със сертификат до Евро 2 изцяло се забранява да навлизат в Букурещ.

Собствениците на автомобили с Евро 3 (произведени до 2004 година включително) ще могат да карат през центъра само след закупуване на винетка тип Oxygen-С, която ще струва 75 леи (15 евро) на месец или 900 леи (190 евро) годишно.

Отделно кметът на Букурещ иска всички регистрирани другаде автомобили да плащат винетка тип Oxygen-В, за да шофират или минават транзитно през града. Нейната цена ще е 10 леи (2.1 евро) на ден или 1900 леи (402 евро) годишно.


Букурещ, трафик

Букурещ напоследък е сред столиците с най-тежък трафик в Европа

"Най-важният фактор за замърсяването на въздуха е задушаващият автомобилен трафик", обясни Фиря, като напомни, че само в Букурещ и Илфов вече са регистрирани над 1.6 милиона автомобила. "Букурещ стигна до незавидното шесто място сред най-замърсените градове в Европа... Да го знаем и да не предприемем нищо би било безсъвестно", добави кметицата.

Според официалната статистика в града има около 120 000 автомобила със сертификат до Евро 2, на които по новите правила ще бъде забранено да се движат в центъра, и още 213 000 с Евро 3, които ще плащат винетка.

Онлайн проучване на сайта Hotnews показва, че мерките на Фиря се радват на одобрението на 56% от отговорилите, докато само 25% смятат, че те са популистки или несправедливи.


Букурещ, трафик, мерки

"Широкият градски център", в който ще е забранено движението на стари автомобили, е всъщност доста обширна зона - приблизително еквивалентна на района между Централна гара и Лозенец и между Красно село и Орлов мост в София

Букурещ стана пословичен с тежкия трафик и задръстванията в последните години. В миналогодишния индекс за замърсеност на атмосферния въздух румънската столица наистина зае шестото място, изпреварена само от Тетово и Скопие (Македония), Неапол (Италия), Тирана (Албания) и Торино (Италия). В същата класация София е на 19-о място от общо 72 града, като пред нея по замърсеност се класират Барселона, Рим, Пловдив, Париж, Солун, Санкт Петербург, Милано и Брюксел.
На дъното, тоест с най-добро качество на въздуха, са Мюнхен, Малмьо, Стокхолм, Цюрих, Хелзинки и Рейкявик.


 

0 от 500
  • #8
    9 rate up comment 17 rate down comment
    фр ( преди 4 години )
    И защо наричат трошки коли само заради това, че са стари.Познавам много 'трошки' 10 години по-млади от мойта.Това е понеже собствениците им са мърлячи ил и просто колата не става - като дачия, опел и т.н. бАклюци,.
  • #7
    12 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Всеки който пуше та не се види, дето колата му е бяла ама е станала черна от сажди отзад директно в затвора.
  • #6
    4 rate up comment 1 rate down comment
    23ewdc ( преди 4 години )
    Дам, историята има навика да се повтаря като фарс. За домашно, да се проучи етимологията и едновремешния смисъл на гръцкото "полис".
  • #5
    11 rate up comment 8 rate down comment
    Макарон ( преди 4 години )
    И как по-точно бараката от 1999г. е по-лоша от бараката от 2000г.? "Трошки" сериозно ли? Да вземат да забранят колите преди 2010.
  • #4
    11 rate up comment 9 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    И какво? Всеки град ще си въведе винетка? Или ще се разпарцалевим на градове - държави?
  • #3
    18 rate up comment 5 rate down comment
    carpe_diem ( преди 4 години )
    Трябва да се направи и в София и съм с две ръце "за" (въпреки че и аз ще съм потърпевш с моето евро 3), ама първо трябва да направят поне един читав вътрешен ринг, най-добре два и да засилят, ама много да засилят наземния градски транспорт. Метрото е претъпкано и в по-голямата си част не може да поеме повече хора.
  • #2
    23 rate up comment 10 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    "а посетителите с коли от провинцията ще плащат дневна винетка, за да карат в града". Това трябва задължително да се въведе в София
  • #1
    15 rate up comment 1 rate down comment
    Loco ( преди 4 години )
    От мерки има нужда и в Буглокещ, и в София. Спорно е дали тези, основани на *** евросертификати, вършат работа обаче. Има хиляди коли в София с Евро 4 и Евро 5, но с демонтирани катализатори и филтри за твърди частици, които със сигурност замърсяват повече от някой по-стар атмосферен бензин. Най-добре е пунктовете за прегледи да мерят детайлно всички компоненти на отработилите газове. За съжаление нашите са оборудвани само с най-примитивни "димомери", както май и румънските