IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

64 години от най-голямата трагедия в автомобилния спорт

Все още се спори колко за загиналите хора при инцидента на Льо Ман през 1955 г.

64 години от най-голямата трагедия в автомобилния спорт

"24 часа на Льо Ман" е едно от най-великите автомобилни състезания, а неговото поредна издание стартира днес. За съжаление, именно по време на една от надпреварите - през 1955 г., се случва и най-голяма трагедия в историята на моторните спортове. 

Състезанието преди 64 години стартира както обикновено и завършва както обикновено - с традиционното шампанско. Между тях обаче се случва и най-голяма трагедия в автомобилния спорт, при която загиват много хора. Всъщност, техният брой и до ден-днешен не е ясен с точност. 

Архивите на френската полиция си остават засекретени, а директорът на състезание по това време съобщава за 130 жертви. Часове след катастрофата е посочена цифрата от 65 загинали, но според други данни техният брой е 82, като някои са буквално обезглавени от врязалата се в публиката кола.

Самото състезание през 1955 г. трябва да стане едно от най-великите след Втората световна войва. В него участват най-великите производители и най-добрите пилоти. Там са бъдещият британски шампион във Формула 1 - Майк Хоторн, който кара за Jaguar, както и действащият шампион Хуан Мануел Фанджо (Mercedes). Там са още младият феномен Стърлинг Мос, американецът Джон Фитч и французинът Пиер Левег, който не преживява този ден.

Катастрофата става няколко часа след старта, когато лидерите правят първите си пит-стопове. По това време боксовете не са отделени от пистата, а са до самото трасе. Всичко започва, след като Хоторн завива рязко, но не успява да спре и подминава бокса. Механиците му дават знак да продължи, тъй като по правилник няма право да се върне назад. Зад Хоторн се движи бавен Austin-Healey, който е изпреварен с една обиколка, а малко по назад са Левег и Фанджо с Mercedes.

Льо Ман - трагедия

Заради маневрата на Хоторн пилотът на Austin-Healey е принуден да завие рязко. Движещият се зад него Левег вдига ръка, за да даде знак на Фаннджо да намали. Самият той обаче се движи с 200 км/ч и няма как да го направи и се удря в задната част на бавния  Austin-Healey, като го запраща в стената (един от зрителите загива, но пилотът дори не е ранен). 

Ниската задна част на колата обаче се превръща в рампа, от която Mercedes-ът на Левег излиза във въдуха и се удря в оградата. Левег загива на място, а автомобилът му се разцепва на три части, които се врязват в публиката. На всичко отгоре, изтеклото гориво се запалва. Един от маршалите се опитва да загаси с вода пламъците, което се оказва фатално, тъй като има обратен ефект. Огънят също взима много жертви и трибуната заприличва на зона на бойни действия (вижте снимки в галерията долу).

Много хора така и не разбират какво се случва, пилотите също. Трасето в Льо Ман е много дълго и те почти не получават информация. Картината е сглобена няколко дни по-късно, когато са разкрити и повече подробности за трагедията. Състезанието така и не е спряно, тъй като според организаторите, ако публиката тръгне масово да напуска пистата, ще блокира пристигането на спасителните екипи и на колите на "Бърза помощ".

Отборът на Mercedes решава да напусне състезанието, но минават 6 часа, преди всички негови коли да се приберат в бокса. Решението е взето под натиск на организаторите, тъй като тимът е фаворит за победата, но споменът за Втората световна война още е пресен. И няма как германски отбор да триумфира на място, осеяно с тела на французи.

Льо Ман - трагедия

След отказа на Mercedes от състезанието, представители на тима отиват в бокса на Jaguar, тъй като имено заради техен пилот се случва катастрофата. Немците обясняват на английските си колеги, че напускат надпреварата и се интересуват дали съперниците им няма да последват техния пример. В Jaguar обаче считат това за неприемливо и в крайна сметка Хоторн печели състезанието, като дори празнува триумфа си с шампанско.

Френската преса направо съсипва победителя, тъй като вече е наясно с това колко тежък е инцидентът. Тя не може да му прости именно празнуването след финала, като се отнася с презрение към действията на британски пилот. Самият Хоторн твърди, че не е виновен и обвинява колегата си Ланс Маклийн, който кара замесения в инцидента Austin-Healey. Англичанинът дори написва книга, заради която Маклийн го дава под съд.

Льо Ман - трагедия

Едновременно с това, властите във Франция провеждат разследване, което трябва да сложи край на споровете. Хоторн обаче загива преди неговия край, след като през 1958 г. не успява да овладее автомобила си и се блъска в дърво край пътя.

64 години по-късно все още е много трудно да се посочи основния виновник за инцидента. Той е факт, но хората загиват и заради организаторите, които не са обезопасили трибуната, а също така и заради лошата реакция на спасителните служби. Не е ясно и защо Mercedes-ът на Левег лесно се разпада на три части, които се врязват в публиката.

След надпреварата през 1955 г. Франция и Швейцария въвеждат забрана за автомобилни състезания. Французите я вдигат, едва след като са взети сериозни мерки за безопасност на пистите в страната. В Швейцария мораториумът още действа.

Снимки: Jalopnik

0 от 500
  • #1
    3 rate up comment 0 rate down comment
    dr_kurtev ( преди 4 години )
    Всъщност състезанието е записано от оператори,и на забавен каданс се вижда как започва цялата трагедия ! И явно и тогава,и сега политиката продължава да се намесва в спорта -за съжаление !!