IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо се запалват електромобилите?

Колите на ток не са по-опасни от тези на бензин и дизел, смятат експерти

Защо се запалват електромобилите?

Поредният случай с изгорял електромобил на Tesla беше отчетен само преди дни  Китай, където Model S се запали на подземен паркинг, след което се взриви. За щастие, никой не пострада, но при катастрофира по-рано тази година също с Model S водачът не успя да излезе от колата, която се запали, а той изгоря. 

Защо обаче се случват подобни инциденти? Толкова ли са опасни електромобилите? Отговори на тези въпроси се опитва да даде изданието Auto.mail, като за целта ползва мненията на експерти и на търговци на електромобили. Те посочват, че колите на Tesla горят по различни причини, а не само заради един и същи проблем.

Първите случаи са от преди близо 6 години

През 2013 г. е фиксиран първата изгоряла Tesla, като в случая е виновна метална част от устройството за теглене. Тя се удря в долната част на електромобила и уврежда поставената под пода батерия. След втория подобен случай, инженерите на Tesla преправят блока за управление на пневматичното окачване, като целта е той да не намалява пътния просвет при висока скорост. Корпусът на батериите съо е усилен и му е поставена специална защита.

Tesla fire

Понякога причините за пожарите - като този в Шанхай от преди няколко дни, са необясними. Tesla изпрати свой екип в Китай, който ще разследва случая. Подобен инцидент, но с Tesla Model X, имаше през февруари във Върмонт (САЩ). Тогава напълно изгорял кросоувър беше открит върху замръзнало езеро. Оказа се, че собственикът тръгнал за риба и ударил камък, след което неговата кола започнала да издава странни звуци и се запалила.

Какво показват краш-тестовете?

Ударите с препятствие са най-честата причина за запалването на колите на Tesla. Лабораторните тестове обаче показват, че този тип автомобили са най-безопасни. Tesla е начело на класацията на Националното управление за безопасност на движението (NHTSA). Единствените проблеми при тях бяха с покрива и въздушните възглавници, но след препоръка на експертите те бяха отстранени.

Американският застрахователен институт IIHS и австралийското подразделение NCAP тестваха 42 хибрида и електромобила, като те показаха по-високи резултати от автомобилите със стандартен двигател с вътрешно горене. За всеки случай IIHS подложи на специално наблюдение тестваните машини, като то продължи 2 седмици. За този период нито една от тях не се запали. 

Това обаче се случи с един от прототипите, преминали през изпитанията на NHTSA. Хибридният Chevrolet Volt бе тестван при страничен удар, след което беше оставен на паркинга на агенция. Три седмици по-късно той се запали и изгоря.

Човешкият фактор

Защо колите на ток горят в реални аварии на пътя? От Tesla са категорични, че при инцидента във Флорида през февруари вината е в скоростта. Шофьорът се е движил твърде бързо, загубил е управление и се е ударил в дърво край пътя. Не е ясно дали е използвал автопилот. Друг е въпросът - защо пожарникарите не са успели да отворят блокираните врати и водачът е изгорял.

Tesla fire

Засега Tesla Model S е лидер по пожари, което се обяснява с това, че от електромобила са продадени около 300 000 бройки по цял свят. Факт е, че Model S е първата кола на марката, получила толкова голямо разпространение и именно при нея проблемите са отстранявани в движение. Компанията обаче щателно разглежда всеки инцидент и се стреми да отстранява незабавно откритите дефекти.

При новия Model 3 засега пожари няма, дори обратното. През март на шосе край Лос Анджелис в такъв електромобил с висока скорост се удари Nissan Sentra, който се запали и изгоря напълно. Самата Tesla издържа на удара, беше ремонтира и се върна в строя.

В същото време бивши инженери на Tesla разкриха пред телевизия CNBC, че голяма част от батериите за най-масовия модел на марката се сглобяват на ръка от служители на Panasonic - компанията, която осигурява акумулаторите. Именно производствените проблеми на завода за батерии Tesla Gigafactory 1 забави пускането на Model 3. Ръчното производство на акумулаторите води до по-голям брак и прави тези елементи потенциално опасни, твърдят бивши работници в Tesla.

Карма и китайците

Не само колите на Tesla горят, това се случва също с други електромобили и хибриди. Например, през 2010 г. Nissan Qashqai, превърнат от компанията Future EV в кола на ток, се запали при превозване с датския параход Pearl of Scandinavia. Това накара компанията-превозвач да забрани зареждането по реме на плаване, а Future EV така и не се наложи на пазара.

Хибридният седан Fisker Karma, считан за конкурент на Tesla, също имаше сериозни проблеми. Малко след старта на производство автомобилите бяха прибрани в сервизите заради изтичане на охладителна течност от батериите. През 2012 г. бе регистриран и пожар, след като паркирана в гаража Karma подпали цялата къща и два други автомобила. 

Fisker Karma fire

По-късно - по време на урагана "Санди", в пристанището на Ню Джърси се случи още по-сериозен инцидент. При него бяха унищожени 16 коли Fisker, които първоначално бяха залети с морска вода, а след това се запалиха. В този инцидент изгоряха и три хибрида Toyota Prius.

Отново през 2012 г. в китайския град Шенчжен напълно изгоря електрическо такси BYD e6, което се сблъска с Nissan GT-R. Разследването показа, че след удара се е получила искра, която е запалила материалите в салона, но батерията не се е взривила.

Кое е по-опасно: бензинът или електролитът?

За да може да се използват литиево-йоннита акумулатори безопасност, повечето производители ги оборудват с малък електронен блок и специален температурен датчик. Този блок следи заряда и разреждането, както и температурати във всяка клетка. Ако тя се повиши, то електрическата връзка се прекъсна и всички опасни химически реакции спират. Ако по някаква причина това не стане, в самата клетка има плаващ сепаратор, който прекъсва движението на йоните между електродите.

Друга мярка за безопасност е използването на алтернативни материали за направа на акумуаторите. Те позволяват използването на батериите при по-високи температури. При Jaguar I-Pace, например, има 74 датчика за температурата, тока и напрежението в батериите, като при най-малкото фиксирано отклонение системата изключва акумулатора. Отделно неговият корпус също е с допълнителна защита.

Според проучване на NHTSA, опасността от пожар в литиево-йонни батерии е силно преувеличена. Факт е, че те са склонни към запалване при покачване на температурата, но степента на опасност от подобно нещо е по-ниска отколкото при акумулаторите на автомобили, задвижвани с бензин или дизел. 

Правилно гасене

Запалването в литиево-йонния акумулатор, по правило, не се случва веднага и в повечето случаи пътниците успяват да напуснат превозното средство. В същото време обаче гасенето на пожара е трудно и обикновените пожарогасители не вършат работа. Има и сериозен риск от токов удар, причинен от високоволтовите системи на електромобилите.

Tesla fire

В Австрия преди време Tesla Model S се удари в мантинелата и се запали, като беше гасена от 35 души и 5 пожарни машини. Те се справиха с огъня, едва когато прекъснаха захранването. Има случаи, при които загасена вече Tesla се възпламенява отново. При други инциденти пожарникарите допускат грешка, като правят дупки в корпуса на колата и това усилва огъня.

Обикновено електромобилът изгаря напълно. Разпитани от Bloomberg експерти са категорични, че единственият начин за гасене на литиево-йонен акумулатор е да бъде залят с хиляди тонове вода. В Холандия пожарникарите действаха още по-радикално - запален BMW i8 беше преместено в контейнер с вода, където изкара 3 денонощия.

Преувеличена ли е опасността?

Експертите са точно на такова мнение - опасността от пожар при електромобилите е силно преувеличена. Самият Илон Мъск, основавайки се на официалната статистика за катастрофите, посочи, че бензиновите коли се палят 5 пъти по-често от Tesla. За 2018 г., например, са отчетени 40 случая на изгорели автомобили на Tesla (от общо 300 000 по пътищата). За сравнение, само през 2015 г. на територията на САЩ са се запалили 174 000 автомобила, тоест пожар с кола се е случвал на всеки 3 минути.

Снимки: Twitter, видео: YouTube

0 от 500
  • #5
    1 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Палим, па-палим, палим... Виждам ва двойно, Па-па-палим, палим... Па-па-палим, палим... Болярската схема, братчед, теслата с централно запалване
  • #4
    9 rate up comment 0 rate down comment
    111 ( преди 4 години )
    Хубава статия обаче превода ви е ужасен, пускайте си проверка на правописа ...
  • #3
    15 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    А енергията от ядрената реакция къде ще се съхранява да те питам умнико?! В туби ли, в бидони ли или в кофи?
  • #2
    3 rate up comment 17 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Батериите като концепция са отживелижа и принципно нямат бъдеще! Те са просто временно/преходно решение поради липса на по съвършенни технологии.А в крайна сметка бъдещето принадлежи на изцяло автономните превозни средства които сами ще си произвеждат енергията чрез някаква форма на ядрена реакция.Но са съжаление нашето поколение едва ли ще доживее да види тези развити технологии.
  • #1
    22 rate up comment 8 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Всеки ден се палят и изгарят коли, но една Тесла да изгори се вдига голяма врява. Не ги защитавам но май доста се преекспонира с това нещо.