България е една от страните с най-малко пътни инциденти на 1000 жители в ЕС - всъщност шеста отзад напред. Но в същото време е на второ място по най-много смъртни случаи по пътищата (с минимално изоставане от Румъния).
Подсетихме се за тези факти, докато гледахме най-интересния експонат от щанда на Honda по време на автомобилното изложение в Ню Йорк. Той не е нов модел или пък футуристичен концепт, а най-обикновен HR-V, само че размазан до неузнаваемост в тестовете на щатския Застрахователен институт за пътна безопасност (IIHS). Достатъчен е един по-внимателен оглед, за да забележим каква колосална разлика има между модерни автомобили като този и колите отпреди петнайсетина години, които доминират по нашите пътища.
Злощастният HR-V е бил подложен на челен сблъсък, но само от страната на шофьора - нов тест, който IIHS въведе преди година и който доста стесни списъка на отличените с максимална оценка автомобили. В Европа EuroNCAP го прилага от години.
Цялата архитектура на новия HR-V е създадена с цел да разсейва максимално енергията при удар. Както обяснява Брайън Бауч, мениджър по безопасността в Honda, това е "множество от рамки, различни структури и свръзки, които ни позволяват да разсеем енергията на удара без значение откъде и с каква сила идва той". На практика колата е проектирана така, че да прати енергията в три различни направления, заобикаляйки купето с пътниците. Тези направления са по дължината на бронята, нагоре по А-колоната към релсите на покрива, и отстрани по праговете.
IIHS направи серия от изпитания за компактни кросоувъри, подлагайки ги на шест различни сценария за сблъсък. HR-V получи максималната оценка "добър" и на шестте. От предлаганите и в Европа модели максимални оценки получиха още BMW X2, Hyundai Kona, Kia Niro, Mazda CX-3 и Volvo XC40.