fallback

Автомобилната индустрия започна да затяга коланите

Брекзит, новите екологични стандарти и навлизането на електомобилите притесняват производителите

Най-голямото автомобилно иложение - това в Женева, завърши само преди дни, като в него не взеха участие производители от ранга на Ford, Hyundai, Opel, Jaguar Land Rover и Volvo, а също така и някои по-малки брандове като PS Automobiles и Mini. Всички те пропуснаха събитие, което доскоро се смяташе за задължително. Тяхното отсъствие извади на преден план голямата тема за автомобилната индустрия за 2019 г., а именно - съкращаването на разходите, което вече стартира.

Дори печелевшите компании внимателно проучват своето участие в различните области, в това число и големите автомобилни изложения. Те се готвят за проблемите, които ги очакват в близко бъдеще. Основните от тях са три - новите законодателни ограничения на автомобилите, навлизането на нови технологии и световната търговия.

Автопроизводители като BMW, Daimler, Volkswagen, Porsche, Jaguar Land Rover, Ford, Renault-Nissan вече обявиха плановете си, които предвиждат спеставянето на милиарди долари през следващите няколко години. Те са тясно свързани с изискванията на законодателството, които предвижзат електрификация на моделната гама на всяка компания.

BMW, например, вече обяви, че ще ускорява плановете си за спестяване, за да компенсира въздействието от търговските конфликти и от увеличените разходи за електромобии. На свой ред Ford обяви съкращаването на 5000 работни места в Германия и на още няколко хиляди във Великобритания, което ще позволи на компанията да се върне към печалба в Европа. Подобен ход предприе и Volkswagen, където ще намалят броя на работниците си до 7000.

Президентът на Jaguar Land Rover - Ралф Шпет, също заяви, че заради сериозните промени в автомобилната индустрия компанията му съкращана 4500 служители, което е 10% от нейния капацитет. Британците трябва да се борят с Брекзит, с падането на продажбите в Китай, с търговската война Китай-САЩ, с новите изисквания за вредни емисии и новите стандарти за тяхното измерване (протокол WLTP), както и с намалялото търсене на автомобили с дизеловите двигатели.

Именно двигателите с вътрешното горене носеха най-големи печалби на компаниите през последните години, тъй като автомобилите, на които се поставят са свързани с огромна мрежа. В нея влизат заводите за производство, фирмите, които доставят оборудване, търговските центрове и сервизите. Сега обаче компаниите трябва да правят огромни разходи за батерии, а пазарът на електромобили все още е нестабилен и няма как да се направят точни прогнози за неговото развитие. 

Всичко това кара дори големите компании да започнат да мислят за сливания или съвместни проекти. Ford и VW Group (на снимката са шефовете им Джим Хакет (вляво) и Херберт Дис) са един от примерите за това, като сътрудничеството между тях в областта на лекотоварните автомобили предстои да бъде разширено и при превозните средства на ток. Това би им позволило да спестяват по 500 млн. долара на година.

Експерти изчисляват, че най-големите разходи на VW Group са за материали - около 77%, докато за труд са едва 18%. И тъй като тези пари няма как да бъдат спестени, икономията на средства ще се отрази най-вече на доставчиците на допълнително оборудване. Особено на тези, които осигуряват компоненти за по-скъпите автомобили. Тези от тях, които разработват и доставят системи за подпомагане на водача, няма да пострадат, тъй като тези технолигии стават все по-търсени от клиентите.

Намаляването на разходите ще засегне и предлагането на допълнителни пакети и опции за автомомобилите. От Volkswagen посочват, че от началото на годината са продали 84 000 бройки от Golf, като от тях 58 000 са с различна конфигурация. Затова и в концерна ще уеднаквяват опциите на предлаганите модели, което ще оптимизира веригата за доставки и ще намали сроковете за доставка на готовия автомобил. Целта пред компанията е спестявяне на разходи от 3 млрд. евро за 4 години.

Volvo също поема пътя на намаляване на сложността на автомобилите си. Компанията беше принудена да ореже максимално разходите си, след като през 2010 г. Ford я продаде на китайския холдинг Geely. "Ако някой си мисли, че Geely дойде и изсипа торби със злато във Volvo е в голяма грешка. Ние бяхме принудени сами да финансираме възраждането на Volvo. А когато си беден, си много изобретателен", коментира шефът на марката за Европа - Лекс Керсемакерс.

Първата стъпка на шведите е създаване на модулна платформа, която може да се използва за различни модели, както и на унифицирани двигатели На този подход залагат и другите производители именно той е в основата на спестяването на разходите им. Volvo вече използва само две платформи, същото прави и Opel, който излезе на печалба само година и половина след закупуването си от PSA. Преди това немците разполагаха с 9 архитектури и 10 семейства двигатели. Сега техният брой е сведен до 2 и 4.

Именно разработката на двигатели са другата сфера, в който компаниите трябва да започнат да обединяване с цел намаляване на разходите. Направата на един мотор за един клас автомобили е огромен разход, който трябва да бъде избегнат. Експертите са на мение, че ако автомобилните производители започнат за третират двигателите като стока и съответно ги закупуат от доставчици, индустрията ще спести около 30 млрд. долара на година.

VW Group има леко предимство, тъй като заради широката си гама от марки, разполага с различни двигатели. Другите компании обаче вече си сътрудничат. Например, Renault и Nissan разработиха своя нов 1,3-литров турбо бензинов двигател с Daimler. А PSA на свой ред е готова да предложи своя 1,2-литров бензинов мотор PureTech дори на големите си конкуренти.

Обединения предстоят и при разработката на системи за автономно придвижване и електрически автомобили, които също струват страшно много пари. Алиансът Ford-VW вече работи в тази насока, очаква се и други производители да поемат в нея.

fallback
  • #4
    анонимен ( преди 5 години )
    Никой производител не затяга никакви колани.Колани ще затягат само клиентите, защото още по-некачествените автомобили ще станат още по-скъпи и ненадеждни.
  • #3
    Пешко ( преди 5 години )
    Аз не знам как преди 15 години, 1 модел разполагаше с около 10 двигателя от които да избираш, високия и среден клас бяха с много добро оборудване, че и на всичко отгоре материалите бяха качествени. В момента кола среден клас на 3-4 години, тропа и скърца при всяко тръгване.
  • #2
    анонимен ( преди 5 години )
    Прав си, за съжаление. Обезличаването на автомобила като продукт тече вече четвърто десетилетие, от осемдесетте години насам. От емоционална покупка се превръща в чисто консуматорска и скоро, марката на колата, ще е толкова (не)важна, колкото.. марката на прахосмукачката. Тъжно, но няма как, трябва да си живеем с времето
  • #1
    none ( преди 5 години )
    Може да започнат да третират двигателите и като консуматив, ще спестят още повече пари ... аман от "експерти". Иначе за другото са прави. Вee вятъра на промяната и много компании няма да оцелеят. Най-големите петролни компании изкупуват вятърни и соларни паркове. Явно и те са осъзнали, че двигателите с вътрешно горене нямат бъдеще, а това означава 50% минус за бизнеса им. През 2018 г. в Европа, обема на Ел. Енергията от вятър и слънце вече е по-голям от този от въглищни централи ...
fallback
Последни