fallback

АМЕРИКАНЦИ ИЗОБРЕТИХА КОЛА БЕЗ ШОФЬОР

Stanly e най-добрият autonomobile. "Стенли" е името на най-интелигентният автомобил в света, автомобил, който не се нуждае от шофьор.

Превозното средство е разработено в рамките на проект финансиран от DARPA (Defense Advance Research Projects Agency). Само за информация: това е научно-изследователската институция на министерството на отбраната на САЩ, която е първоизточникът на такива открития, променили характера на времето, като Интернет и GPS - системата, която може да открие човек или обект на която и до е точка на Планетата. "Стенли" е автомобил без водач или "автономен автомобил", накратко autonomobile. Благодарение на своето оборудване при първото официално изпитание в края на миналата година, "Стенли" успя да измине за 7 часа 212 км в пустинята на щата Невада. Всъщност тестът беше за 23 автомобили - роботи, разработвани по различни проекти, под егидата на DAPRA. До финалът обаче пристигнаха само три, като класиралият се на второ място (Hummer "Sandstorm", разработен от университета Carnegy-Mellon) пристигна цели 11 минути след "Стенли". Победителят е плод на сътрудничеството между Института за изкуствен интелект в Станфордския университет и Фолксваген, представен от своята Лаборатория за електронни изследвания. На пръв поглед "Стенли" е обикновен SUV Touareg. Разликата е, че "Стенли" е пълен с електроника, лазери, радари, стерео видеокамери, система за GPS и десетки други най-високотехнологични системи за управление. В багажника на автомобила е неговият компютърен център, съставен от седем свързани помежду си процесори Pentium-M (1.6 GHz). Досега проектът имаше по-скоро военен характер, за което говори и изпитанието в терена на пустинята в Невада. За идната 2007 година обаче, DAPRA e обявила проект под името "Robot Challenge 2007", в който е предвиден тест на автономни автомобили по улиците на големи американски градове. За целта победителите в състезанието от миналата година вече подготвят един Пасат. Работното име на проекта е Robo-Passat. Макар Пасатът да не трябва да преодолява тежък терен, както в Невада, ситуацията ще бъде доста сложна, защото по улиците на голям град трябва да се реагира на поведението на много участници в движението, както и на пътните знаци, климатичните условия, слънчевата светлина и десетки други фактори. Само един пример за разликата между "Стенли" и Robo-Passat. Лазерните датчици и радарите при "Стенли" са били в състояние да засекат обект на разстояние от 50 см до 80 метра от него. Имало е случай, при който радарът е реагирал на преминаваща пеперуда, като я е определил за "неидентифициран летящ обект" (UFO). Нещо подобно сега не е възможно. Автономобилът трябва да реши дали засеченият обект може да предизвика опасна ситуация в движението и дали да се задейства спирачната система. Би било пълен провал ако при преминаването на всяка пеперуда, врабче или комар колата спира. С други думи софтуерът трябва да бъде много по-съвършен и сложен. За движение в сложна градска обстановка Пасатът ще бъде снабден с най-съвършена навигационна система. Основателят на Google Лари Пейдж заяви, че ще разработи навигационна система в която уличните карти ще бъдат комбинирани с три-измерна спътникова снимка от наблюдателната система Google Earth. Подобна система ще позволи безпроблемно движение по улиците на който и да е град на автомобилите-роботи. Решението на автомобила дали пътят е свободен или трябва да спре, се определя от показанията на пет лазерни датчици разположени на калниците и от радарна система. Лазерната система обхваща пътя до 25 метра пред автомобила, а радарната система е за по-голяма далечина - до 100 метра. Максималната скорост в града на Пасата ще бъде 60 км/час, а първите тестове по улици ще бъдат проведени още тази есен. Бъдещето на автономните автомобили изглежда решено - в недалечно време ще започне серийно производство. След това е лесно - само задавате крайната цел, а всичко друго ще бъде работа на роботизирания автомобил. Какво ли ще правят автомобилните инструктори?
Тагове:
fallback
fallback
Последни