Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka

Как General Motors планира да оцелее

Компанията прави огромни съкращения, но дали това означаа капитулация

Как General Motors планира да оцелее

На повърхността изглежда, че General Motors (GM) е в отчаяно положение. В края на миналия месец американският гигант обяви, че спира производството в пет завода в Северна Америка, три от които за монтаж на автомобили и два за двигатели. Освен това "ще бие шута" на семейни автомобили, като Chevrolet Cruze и по-големия Chevrolet Impala, които се ползваха с голяма популярност. Плъг-ин хибридът Chevrolet Volt ще се присъедини към тях на ешафода. Два неназовани завода в чужбина също ще бъдат затворени.

Как General Motors планира да оцелее

Всичко това е продължение на отстъплението, което стартира, когато GM започна да напуска големи световни пазари, включително Великобритания и континентална Европа, след като продаде марките Opel и Vauxhall на PSA Group през 2017 г. На автомобилното изложение в Лос Анджелис щандът на GM издаваше трудните времена. Без нови модели, които да привличат журналистите в медийния ден, чистачите триеха следи от обувки, каквито, всъщност нямаше.

Но още не плачете за GM. Това все още е една от най-печелившите автомобилни компании в световен мащаб, а последният кръг от съкращения на разходите ще я направи още по-печеливша. GM реализира 12,8 млрд. долара през 2017 г., повечето от които в Северна Америка, най-вече от продажбата на пикапи и SUV.

Как General Motors планира да оцелее

Главният изпълнителен директор на GM - Мери Бара, е прочута с липсата на всякакви сантименти когато става въпрос за пазари, марки и моделни гами, които не носят печалби. В САЩ в момента е трудно някой да каже, че трябва да се произвеждат традиционни седани, когато всички американци искат всъдеходи или пикапи.

GM е третата по големина автомобилна компания в САЩ, след Ford и Toyota, по продажби през 2018 г., но от 1,67-те милиона автомобила, които тя продаде до края на октомври, по данни на Automotive News по-малко от половин милион са коли. От основните за компанията седани на бранда Chevrolet, само средноразмерният Malibu оцеля при гилотината. Няма го базираният на Opel Insignia модел Buick Lacrosse, както и флагманският седан на Cadillac - CT6. Компанията твърди, че намаляването на разходите ще й спести годишно 6 млрд. долара. И точно това е, което акционерите искат да чуят, дори да е разгневило президента на САЩ Доналд Тръмп.

Как General Motors планира да оцелее

"Най-агресивните автомобилни компании се възприемат най-благоприятно от пазарите", казва Тим Ърхарт, главен анализатор на IHS Markit, пред Autocar. На уебсайта на инвестициинната компания Seeking Alpha коментатор пък одобрително описва хода на GM със съкращенията като създаване на "крепостен баланс" - изграждане на стена от пари, за да се защити срещу безбройните несигурности, пред които са изправени автомобилните компании днес.

Как General Motors планира да оцелее

"Предприемаме тези действия сега, докато компанията и икономиката са силни", казва от своя страна Бара. Компанията също така се нуждае от пари в брой, за да инвестира във високотехнологични и скъпи начинания, като схемата за каршеринг Maven или бъдещите си електрически автомобили.

Как General Motors планира да оцелее

Ако действията на GM изглеждат драстични, изчакайте да видите всичко, което Ford планира. GM пресметна, че цената, която ще трябва да плати, за да закрие седемте завода и да преструктурира бизнеса си, ще достигнат 3-3,8 млр. долара. Ford пък каза, че все още необявеното преструктуриране ще му излезе към 11 млрд., най-вече извън САЩ. В автомобилния свят пластовете се разместват. Това, което изглежда като капитулация, може да се окаже цената на оцеляването.

Тагове: general motors gm
0 от 500
  • #1
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 месец )
    Ха, няма го Опел да имк прави разработки за без пари. Няма ги също Сааб, Понтиак, Деу, Холден. Скоро и генералния мотор няма да го има. :)
  • #2
    2 rate up comment 0 rate down comment
    до долния ( преди 1 месец )
    "А Lacrosse не е базата на Опел(Инсиния)" - колкото и Кадилак Катера не беше Опел Омега... капитанчоо, много хляб има да ядеш още докато станеш капитан в света на колите!
  • #3
    0 rate up comment 2 rate down comment
    Капитан ( преди 1 месец )
    Права е Мери Бара. Сега е момента да се направят промените - когато бизнесът върви нагоре и можеш да избираш в какво да се инвестира. Ако чакаш да тръгне надолу и тогава да правиш промени, нещата ще бъдат закърпване на дупки. Когато затвори завода в Канада, към 1700 души, които сглобяват автомобили ще останат без работа. Половината директно ще се пенсионират. В същото време на 50км отвориха център за нови рзаработки - нови 700 работни места за инженери. А Lacrosse не е базата на Опел.
  • #4
    10 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 месец )
    А на мен цялата статия ми смърди на поръчкова от GM.
  • #5
    5 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 месец )
    Тези ако не почнат да мислят за ел. коли след 5 години ще фалират.
  • #6
    7 rate up comment 1 rate down comment
    Панелен аристократ ( преди 1 месец )
    много са хубави книгите на моцарт
  • #7
    13 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 месец )
    жена и мениджмънт видими резултати
  • #8
    16 rate up comment 4 rate down comment
    Докато ... ( преди 1 месец )
    оная Мери-не-знам-кво-си-Бара стои начело, от това фирма не става!