fallback

Компанията, която подготвя електрореволюция

В САЩ сравняват Rivian Automotive по възможности с Tesla

На завършилото наскоро автомобилно изложение в Лос Анджелис дебютираха две необиновени електрически коли с вертикални предни фарове - седемместният всъдеход Ривиан R1S и пикапът Ривиан R1T, създадени от малко известната зад пределите на САЩ компания Rivian Automotive.Ще си кажете: "И какво от това? Толкова много автомобилни стартъпи се появиха в последните години и си останаха само с прототипи!". В случая с Rivian Automotive обаче, всичко може да е съвсем различно, защото 36-годишния собственик на компанията вече го наричат "втория Илон Мъск". А разработените и представени от него електрически автомобили бият техническите рекорди на Tesla.Какво е особеното на тези електрички?Пикапът Rivian R1T има невероятен капацитет на на най-голямата си батерия - 180 кВтч, което е близо 2 пъти повече от тази на кросоувъра Tesla Model X. По желание на клиента може да бъде оборудван и с ро-малки батерии - 105 и 135 кВтч. Пикапът е оборудван с окачване с регулируем просвет - от 20 до 36 см. Има и задвижване на четирите колела, което се състои от 4 електромотора с обща мощност от 408 до 764 к.с. в зависимост от капацитета на батерията.Най-бързата версия е със 135-киловатовата батерия - ускорението от място до 100 км/ч отнема 3,2 секунди, а пробегът е 480 км. А най-бавната е тази с най-голям пробег - 643 км. Причината е голямото тегло на батерията. Но дори и "най-малкият" пикап със 105- киловатова версия на батерията и пробег от 370 км ускорява до 100 км/ч за 4,9 сек. Т.е. показва същите резултати като например Jaguar I-Pace. С други думи, Rivian R1T вече на етап прототип като минимум съответства по технически характеристики на "старите кучета" в автоиндустрията. А като максимум ги превъзхожда. Появата му на пазара в САЩ е насрочена за 2020 г. Цената на базовия модел с най-малката батерия е 61 500 долара, поръчките вече се приемат.За седемместния всъдеход Rivian R1S пък се твърди, че може да се превърне в сензация на американския пазар. Много просторният електромобил е оборудван със същите батерии като пикапа, развива мощност от 408, 710 и 764, а пробегът е от 386 во 660 км. Вярно е, че с най-енергоемката батерия в салона на SUV-то няма място за третия ред седалки и той става петместен. R1S трябва да излеез на пазара в САЩ не по-рано от 2021 г. Цената на базовата версия е 65 000 долара.Преди два дни пък стана ясно, че компанията вече разработва и трети модел, който ще има по-късо междуосие от R1T и R1S и ще бъде нещо като интрепретация на рали автомобил, но с по-висок просвет. Шефът на Rivian Automotive потвърди, че това ще бъде мощен електрически автомобил, който ще има и прекрасни офроуд качестна, а освен това ще е уникален в своя сегмент. Компанията планира да продава и трите си първи модела на пазарите в целия свят, включително в Европа.Малко за Rivian AutomotiveСедалището на американската компания е в град Плимът, щата Мичиган. Тя не може да бъде наречена съвсем нова, защото е създадена във Флорида през 2009 г., но първоначално се е казвала Avera Motors. Нейн основател е Ар Джей Скъриндж,  американец от британския произход, който има две висши образования - доктор по физика от Политехническия институт Ранселар, щата Ню Йорк, и магистър по машиностроене от Масачузетския технологичен институт (MIT) край Бостън.Знае се, че докато учи в МИТ Скъриндж, като млад учен, печели конкурс за иновации, който се провежда под патронажа на президента Барак Обама. Не е ясно обаче какво толкова изключително е създал. Още като тийнейджър Скъриндж се интересува от автомобили, като започва да реставрира стари модели Porsche. И още тогава сякаш мечтаеше да изобрети "зелени" автомобили, които да имат минимално разрушително въздействие върху околната среда.По времето, когато решава да стартира бизнеса си, Tesla, всъщност бе единственият производител на успешни серийни електрически автомобили. Затова не е изненада, че Ар Джей явно взима пример от Илон Мъск. Това може би е цялата информация, която е свободно достъпна за този човек. Незнайно защо, но Скъриндж се пази, никому не разказва за себе си. Не е известно дали е имал кариера извън компанията си. По време на интервюта той говори дълго, избягва да отговаря на най-важните и остри въпроси, както и за личния си живот.Не е известно много и за Rivian Automotive. Основната й дейност е разработването и тестването на електрически автомобили и безпилотници. Компанията има четири изследователски центъра - три в САЩ и един във Великобритания. Екипът й наброява около 600 души и повечето от тях (около 450) са дошли в компанията през 2017-2018 г. Най-важното е обаче, че стартъпът вече си има собствен завод.Къде ще се произвеждат колите?По въпроса за масовото производство на автомобилите си Скъриндж подходи нестандартно. Вместо да изразходва стотици милиони долари за изграждането на собствена фабрика, през януари 2017 г. той плати 16 млн. долара за запустели производствени мощности - бившия завод на Mitsubishi с цялото му оборудване.Тази фабрика в град Нормъл, щата Илинойс, е построена съвместно от Mitsubishi и Chrysler още през 1998 г. И, разбира се, е оборудвана с всичко необходимо за производството на автомобили - от А до Я. В този завод има капацитет да се правят до 300 000 коли годишно. Последната, която слезе от поточната му линия, бе Mitsubishi Outlander Sport през 2015 г. В последните 5 години преди това производството на практика бе почти спряло - не носеше пари на хазната, не създаваше работни места. И беше като трън в очите на местните власти. Така че, когато Скъриндж купи завода, те му обещаха цялата си подкрепа.Откъде толкова пари?Тъй като Rivian продължава да пази тайни, няма точна информация за финансирането й. Но според вътрешни източници пари за бизнес има, при това много. Засега видни са само три актива: недвижими имоти, данъчни облекчения от държавата и безвъзмездни средства, както и персоналът. Първият е описан по-горе, вторият е малко известен, а за третият - по-долу.Досега Скъриндж успя да привлече в компанията си "каймака" на инженерния, ръководния и мениджърския състав на много марки от автомобилната индустрия. Няколко души например, дойдоха от  McLaren, като се започне с главния инженер Марк Винълс и се завърши с бившия шеф на марката Антъни Шериф. Джеф Хамъд, главен дизайнер на Jeep, и Том Гейл, бивш главен дизайнер на Crhysler, също дойдоха в Rivian. А за организацията на производството в компанията отговаря Мат Тол - бивш директор на завода на AM General.Бъдещето на Rivian Automotive изглежда оптимистично - на пазара на електрическите автомобили навлиза един доста потенциален нов играч. Освен това, по подобие на Tesla, компанията се ръководи от много талантлив човек. Така че тези, които се интересуват от развитието на автомобилите на ток, си струва "да си отбележат" името на този производител.

Тагове: Rivian
fallback
  • #9
    Анонимен ( преди 5 години )
    Вижда се, че пробегът се увеличава. Времето за зареждане и цената все още не са това, което трябва да бъдат, но като се има предвид къде бяха електрическите коли преди десет години и къде са сега, може да се очаква, че след още десет ще са сравними с автомобилите с ДВГ. Но все пак трябва да намалят цените наполовина. Форд Ф150, който е най-продавания пикап и модел в САЩ, е с начална цена от малко над 28000 долара.
  • #8
    Гочо ( преди 5 години )
    Абе, Аутомедия, да ви имам филтрите да ви имам, които не пускат да мине символа за "и" с ударение?!
  • #7
    Гочо ( преди 5 години )
    На мен ми се струва, че ако в статията заменим името "Rivian" например с "Faraday Future" или "Fiskers" смисълът и достоверността
  • #6
    Гочо ( преди 5 години )
    На мен ми се струва, че ако в статията заменим името "Rivian" например с "Faraday Future" или "Fiskers" смисълът и достоверността
  • #5
    Родна реч омайна... ( преди 5 години )
    "Тъй като Rivian продължава да пази "тайна", няма точна информация за финансирането й. Но според вътрешни източнициа вътрешна, пари за бизнес им, при това много. има много пари за бизнеса. Тъй като Ривиан продължава да бъде "тайна", няма точна информация за неговото финансиране."На автора учителките по български език навярно отдавна са се отрекли от него и казват, че не е бил техен ученик.Срамота за такава граматика и правопис!
  • #4
    Ай сиктир ( преди 5 години )
    Значи Тесла е първата успешна компания?Я пак.*** нещастeн.
  • #3
    Скрунджо ( преди 5 години )
    Въпрос до преводача: ама наистина ли? Опита ли се да прочетеш, какво си написал? На колко ракии я писа тази статия? Ако си я писал на трезво, съветът ми е да си намериш спешно друга работа.
  • #2
    Анонимен ( преди 5 години )
    Втората и четвъртата снимки казват всичко.Поредните меринджеи без работа и с много кредити, дето искат по над 100 000 лева за базова версия на кола.
  • #1
    още в заглавието ... ( преди 5 години )
    две граматически грешки!
fallback
Последни