IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

АПИ: Леките коли няма да плащат за мостове и тунели

Всички дължими такси за републиканските пътища се покриват от електронната винетка

АПИ: Леките коли няма да плащат за мостове и тунели

Шофьорите на леки автомобили няма да плащат допълнителни такси  за ползване на мостове, тунели и други пътни съоръжения, уточниха от Агенция Пътна инфраструктура в отговор на запитване на Automedia.bg. За тях тези такси се покриват от винетката.

АПИ: Леките коли няма да плащат за мостове и тунели
За да се справи с въвеждането на пътните такси, АПИ ще назначи над 900 нови служители и ще закупи нови автомобили за над милион лева. Снимка ДИМИТЪР КЬОСЕМАРЛИЕВ

Изготвеният от агенцията проект за нова наредба, уреждаща събирането на пътните такси, предизвика остро недоволство сред шофьорите. В действителност обаче спорните текстове съществуват и в сега действащата наредба. Тя просто е актуализирана с последните промени в Закона за пътищата от тази есен. Тези промени въвеждат от догодина ползването на електронна винетка вместо винетен стикер за леките автомобили (включително допускат ползването на т. нар. "уикенд" винетка, само за два дни), и регламентират плащането на такса чрез "тол" системата за товарните автомобили.

На практика към момента няма изготвен списък на съоръжения, за които да се дължи допълнителна такса, обясняват от АПИ. Идеята е в него да не попадат вече съществуващи пътища, тунели и мостове, а само бъдещи проекти, като потенциалните нови мостове над Дунав и тунелът под Петрохан.

АПИ: Леките коли няма да плащат за мостове и тунели
От август 2019 товарните автомобили ще плащат т. нар. "тол такса" (абсурдно име, защото toll означава именно такса). За превозни средства с екологичен сертификат Евро 3 (от 2000 г. насам) и нагоре законът предвижда отстъпки в таксата. Снимка КОЛЕЛА

Няма и отдадени на концесия пътища, за които таксата да се събира от концесионера. Наредбата просто подготвя законова основа за евентуални подобни договори в бъдеще. Сред проектите, за които се обмисляше привличане на частен изпълнител срещу бъдеща концесия, са тунелът под Шипка и магистрала "Черно море" (от Варна до Бургас).

Според Закона за пътищата автомобилите с максимална допустима маса 3.5 тона заплащат винетна такса за определен период (чл. 10а ал.7). Превозните средства с по-голяма маса заплащат т. нар. "тол такса", като законът предвижда намаления за онези от тях, които отговарят на екологични стандарти от Евро 3 нагоре.
 

0 от 500