IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Кои са 10-те най-продавани марки в България през 2018

От статистиката не става ясно каква част от 19-те процента ръст се дължи на реекспорт

Кои са 10-те най-продавани марки в България през 2018

Dacia си връща първата позиция сред най-продаваните марки нови автомобили в България, показва статистиката на КАТ за регистрациите в първите девет месеца на годината. През първото полугодие румънският бранд отстъпваше на компанията-майка Renault, но през лятото е наваксал.

Кои са 10-те най-продавани марки в България през 2018
Модели като Dokker имат най-съществен принос за първото място на Dacia на българския пазар

Според отчетите на КАТ от януари до септември са регистрирани 3279 автомобила Dacia. Renault е на втора позиция с 3171 продажби, а на трета позиция излиза Skoda с 2958 регистрирани автомобила. Най-голям скок в челната десетка прави Nissan, който с 2651 регистрации се изкачва от деветото място преди година до четвърто сега. Петата позиция е за Toyota.

НАЙ-ПОПУЛЯРНИТЕ НОВИ АВТОМОБИЛИ В БЪЛГАРИЯ:
Dacia                3279
Renault             3171
Skoda               2958
Nissan              2651
Toyota               2448
Volkswagen    2309
Peugeot           1849
Kia                     1718
Ford                  1494
Citroen             1150
Opel                    948
BMW                   802
Hyundai              670
Audi                     661
Mercedes          609
Данни на КАТ за регистрациите през януари-септември 2018, включени са категориите M1 и N1

В премиум сегмента пазарен лидер си остава BMW с 802 регистрации, пред Audi с 661 и Mercedes-Benz с 609.

Според отчета на КАТ за деветте месеца са регистрирани 30 627 нови леки автомобила в категории M1 и N1. Статистиката на АСЕА, Европейската асоциация на автомобилните производители, показва 26 443 регистрации, вероятно защото разчита на данни от официалните вносители и освен това изважда от сметката част от т.нар. "реекспорт" - нови автомобили, продадени в България, само за да бъдат незабавно изнесени зад граница. Според асоциацията българският пазар е пораснал с над 19% до септември на годишна база.

Кои са 10-те най-продавани марки в България през 2018
Nissan отчита най-голям скок в Топ 10 тази година

Данните на КАТ също не могат да покажат точните мащаби на реекспорта, тъй като част от автомобилите се регистрират у нас и после се отписват. Държавният орган оповестява данни за отписаните от отчет коли - от началото на годината те са малко над 379 000 - но не ги обособява по марка и възраст.

Сам по себе си реекспортът не е незаконен. Проблемът е, че българските дилъри често получават по-изгодни цени и по-големи търговски отстъпки от производителите заради по-ниската покупателна способност на населението. От това се възползват предприемчиви хора и компании, които купуват евтино автомобилите тук и после ги изнасят за по-скъпи пазари като Белгия, Дания и пр.

Проверка на Automedia.bg сравни цените на четири по-масови модела на пазари в Северна Европа и в България, и установи разлики от порядъка на 25-50%, а в отделни случаи и по-високи. Така например Ford Focus с 1-литров мотор, 125 коня мощност и 6-степенна ръчна кутия в ниво на оборудване Trend струва 30 050 лева в България по ценова листа, а в Дания цената му е 229 500 крони, или 30 700 евро - на практика двойно (впрочем това е само илюстративен пример - Ford не е сред марките, най-сериозно замесени в реекспорт, коментират източници от сектора пред Automedia). В Белгия Nissan Qashqai 1.6 в ниво N-Connecta струва 28 990 евро (56 700 лева), а в България е 47 740 лева. Част от разликите в цените са и за сметка на допълнителни данъци и такси, но въпреки това стимулът да се изнасят автомобили от България е сериозен.

Кои са 10-те най-продавани марки в България през 2018
Един и същи Ford Focus 1.0 EcoBoost струва 30 000 лева в България и 30 000 евро в Дания, най-скъпия европейски пазар

На пръв поглед в реекспорта няма нищо лошо: повече пари остават в българските дилъри за сметка на западноевропейските. Производителите обаче никак не гледат с добро око на тази практика, която фактически им подяжда печалбите. А в перспектива явлението може да е за сметка на българския потребител, защото при неочаквани ръстове на продажбите търговските отстъпки за България ще намалеят и цените ще се повишат.
 

Тагове: 2018
0 от 500
  • #9
    7 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    "А в перспектива явлението може да е за сметка на българския потребител, защото при неочаквани ръстове на продажбите търговските отстъпки за България ще намалеят и цените ще се повишат." Аз ли само си мисля, че като продаваш повече получаваш по-добри отстъпки??
  • #8
    7 rate up comment 0 rate down comment
    GTE ( преди 5 години )
    При придобиване на автомобил в Германия от средния клас, сумата автоматично излиза от облагане на годишна база. Т.е връщат данъците от доходите за парите с които е платена или при лизинг се плаща автомобила (ако е на лизинг). Дори и за премиум автомобилите до 35 000 евро излизат от годишното облагане, с което се погасява данъка за първоначалното придобиване. Същото се отнася и за парите похарчени за придобиване на жилище или наем. Така че данъка от 40% върху доходите в един мом реално много пада
  • #7
    5 rate up comment 2 rate down comment
    FA ( преди 5 години )
    Това за базовите обурудвания не е вярно!!! В България има дилъри които изобщо не поръчват базите, просто защото клиентите от БГ си искат повече екстри!
  • #6
    12 rate up comment 0 rate down comment
    пак до Loco ( преди 5 години )
    Иначе си прав че тези модификации никой не ги купува освен за служебни коли. А са предимно за маркетинг вижте имаме кола за тази и тази цена. Нищо че повечето потребители дават поне 50% повече
  • #5
    10 rate up comment 1 rate down comment
    До Loco ( преди 5 години )
    Веднага давам примериНовото 508 в Англия базовото оборудване има от пиле мляко. Тук е доста по-постно.Киа и Хюндай предлагат за България 1.4 МПИ 100 коня а в Европа го няма.
  • #4
    5 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    "Първоначалният данък за придобиване" не е включен в ценовите листи :) Дания има такса за внос, която се калкулира от търговеца. Белгия не
  • #3
    11 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Голяма проверка за направили тези Автомедия. Във въпросните страни, а и други, първоначалният данък за придобиване на автомибил може да удвои цената. Дори да е внесен от БГ, данъкът пак ще се плати. Истината е, че цените не са много по-различни. Честа практика е в БГ да се предоставят уж по-ниски цени, но за сметка на някои орязани екстри.
  • #2
    11 rate up comment 2 rate down comment
    Loco ( преди 5 години )
    Тук са сравнени еднакви модели с еднакво ниво на оборудване. А и това за базовите оборудвания не е вярно, поне в голямото мнозинство случаи - напротив, българският клиент иска колкото може повече оборудване и екстри и затова компаниите дори не поръчват най-ниските нива, за които иначе на Запад си има пазар. а Хонда неслучайно няма и 200 продажби от началото на годината
  • #1
    13 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Някои марки като например Хюндай и Хонда и тук си държат цени като в западна Европа. Може би дават по-големи отстъпки но все пак са им стряскащи цените като им отвориш каталога.Също така често пъти тук се продават базови двигатели и оборудвания които в по-богатите държави ги няма и това допълнително смъква цената тук.